• Anonym (Åskådaren)

Funktionshindrade som skaffar barn

Jag skulle vilja diskutera det här med funktionshindrade som skaffar barn.Vad tycker ni om det?

Jag har i min närhet en svårt funktionshindrad kvinna, beroende av sina assistenter dygnet runt sedan många år. Hon är förlamad från midjan och nedåt på grund av medfött ryggmärgsbråck, har både urin- och avföringsstomi, samt är extremt kortvuxen och gravt överviktig.

Hon är ensamstående med en son på elva år...

När hon blev gravid blev hon, enligt egen utsago, mycket illa behandlad av vården, då både läkare och barnmorskor försökte övertala henne att göra abort. Hon har uttalat sig om detta i alla år: hur diskriminerad hon blev, hur fördomsfulla läkarna och barnmorskorna var, och hur bra det sedan har gått (enligt hennes egen utsago). 

Men i verkligheten föddes hennes son i 28:a veckan, då kvinnans lilla kropp, dessutom extremt överviktig och fjättrad i rullstolen, inte kunde få plats med graviditeten längre. Något som läkare och barnmorskor också varnade för. Pappan tröttnade snart på att ta hand om både en fru och ett barn med särskilda behov, och avvek. Något som alla med lite människokännedom kunde ha förutsett.

Pojken fick "typ alla" komplikationer en förtidigt född kan få. Problem med lungkapacitet, matsmältning, syn och hörsel. Kognitiva svårigheter, lätt utvecklingsstörning och beteendeproblem. I skolan är han helt beroende av en elevassistent, och har knappt några kontakter med sina klasskamrater. Han har ett lustigt, "nördigt" utseende med starka glasögon, avvikande rörelsemönster och beteende. 

Jag brukar se dem på stan. Assistenten skjutsar kvinnan i rullstolen, och pojken springer efter med klumpiga, oregelbundna rörelser. Jag har aldrig sett honom med några kamrater. Mamman, elevassistenten i skolan och de personliga assistenterna i hemmet är hela hans värld.

Var det värt det? Eller hade läkarna och barnmorskorna som ville att hon skulle göra abort rätt? Man får även väga in kostnaderna för samhället, inte bara nu när pojken är barn utan förmodligen hela hans liv.

• Svar på tråden Funktionshindrade som skaffar barn
  • Anonym (obehagligt)
    Prällen skrev 2015-03-10 17:43:39 följande:

Skulle jag hänga ut någon? Genom att ställa frågor? 

Är du trådstartaren alltså?
  • Anonym (obehagligt)
    Prällen skrev 2015-03-10 17:43:39 följande:

Skulle jag hänga ut någon? Genom att ställa frågor? 

• Prällen
    Anonym (obehagligt) skrev 2015-03-10 17:51:38 följande:
    Jaha. Ok. Misstag där.
  • Anonym (anonym)

Alla som inte till största delen själva kan ta hand om och uppfostra sina barn borde avrådas att skaffa barn att ha något fysiskt handikapp som gör att man har assistenter som utför vissa saker bör inte vara ett hinder för någon att skaffa barn.

• Anonym (hänga ut folk?)
    Anonym (obehagligt) skrev 2015-03-10 17:40:06 följande:

Jag står över diskussionen i sig, men reagerar på det obehagliga i att någon så tydligt blir uthängd på nätet. För människor i hennes omgivning kan det ju knappast behövas en stor utmaning för att kunna lista ut vem hon är. Varför så exakt om problematiken? Jag hoppas du avidentifierat henne rejält.

Tycker också att det är ganska obehagligt att hänga ut någon på detta sätt.

Jag tror dessutom hela det här är ganska mycket en icke-fråga. Hur många svårt funktionshindrade som har assistenter runt omkring sig mer eller mindre hela dagen väljer eller ens kan skaffa barn egentligen? Många av dem äter medicin som inte är förenligt med en graviditet eller gör att de blir sterila. Dessutom lever många av dem (tyvärr) ett väldigt ensamt liv så att hitta någon partner kanske inte heller är så lätt att hitta. För det tredje, OM personen i fråga trots hittar en partner och blir gravid som inte resulterar i något missfall och själv väljer att behålla TROTS sina funktionshinder så finns det ju många insatser kring personen, inte minst i form av vårdpersonal och assistenter som kan prata med henne om graviditetens risker och som kan göra en individuell bedömning i det enskilda fallet om vad som behövs för att mamma och barn ska få ett så bra liv som möjligt. Men ärligt talat så känns det inte som om att detta sker i massor, möjligtvis någon enstaka person här och var. Och där finns det ju vårdpersonal runtomkring som kan ingripa och omplacera barnet ifall de anser att mamman är olämplig i sitt föräldraskap. 
  • Anonym (problematiskt)
    Prällen skrev 2015-03-10 16:45:19 följande:
    Å ena sidan tycker du att "men i många fall jag varit involverad i så hade det nog faktiskt varit bättre om barnet inte funnits då hen levt ett så miserabelt liv av det inte på något sätt kunnat kallas värdigt."
    Å andra sidan säger du att du emot emot tvångssterilisering och tvångsabort. När du säger att det "varit bättre om barnet inte funnits" Hur menar du då? Du kanske behöver fundera lite?
    Nej, det behöver jag inte. Du behöver lära dig att läsa ordentligt, utan att tolka och dra slutsatser som det inte finns stöd för i det jag skrivit.
    Det finns ingen som helst motsägelse mellan att det är bättre att vissa funktionshindrade inte får barn, och att ta hand om de barn som trots allt föds.
    Du behöver lära dig att se nyanser.
  • Anonym (problematiskt)
    Å ena sidan tycker du att "men i många fall jag varit involverad i så hade det nog faktiskt varit bättre om barnet inte funnits då hen levt ett så miserabelt liv av det inte på något sätt kunnat kallas värdigt."
    Å andra sidan säger du att du emot emot tvångssterilisering och tvångsabort. När du säger att det "varit bättre om barnet inte funnits" Hur menar du då? Du kanske behöver fundera lite?
    Ytterligare ett tips: läs visa endast innan du svarar någon.
    De flesta uppskattar inte att bli ombedda att motivera vad någon annan skrivit.
  • Prällen
    Anonym (problematiskt) skrev 2015-03-10 18:29:00 följande:
    Nej, det behöver jag inte. Du behöver lära dig att läsa ordentligt, utan att tolka och dra slutsatser som det inte finns stöd för i det jag skrivit.
    Det finns ingen som helst motsägelse mellan att det är bättre att vissa funktionshindrade inte får barn, och att ta hand om de barn som trots allt föds.
    Du behöver lära dig att se nyanser.
    Jag har bara citerat dig rakt av och jag menar att det är en farlig tankegång du är inne på.
  • Prällen
    Anonym (problematiskt) skrev 2015-03-10 18:33:56 följande:
    Ytterligare ett tips: läs visa endast innan du svarar någon.
    De flesta uppskattar inte att bli ombedda att motivera vad någon annan skrivit.
    Tack. Det ska jag tänka på.
  • Anonym (problematiskt)
    Detta har jag inte yttrat, så tillskrev mig inte det, tack.

Svar på tråden Funktionshindrade som skaffar barn