• Anonym (Åskådaren)

Funktionshindrade som skaffar barn

Jag skulle vilja diskutera det här med funktionshindrade som skaffar barn.Vad tycker ni om det?

Jag har i min närhet en svårt funktionshindrad kvinna, beroende av sina assistenter dygnet runt sedan många år. Hon är förlamad från midjan och nedåt på grund av medfött ryggmärgsbråck, har både urin- och avföringsstomi, samt är extremt kortvuxen och gravt överviktig.

Hon är ensamstående med en son på elva år...

När hon blev gravid blev hon, enligt egen utsago, mycket illa behandlad av vården, då både läkare och barnmorskor försökte övertala henne att göra abort. Hon har uttalat sig om detta i alla år: hur diskriminerad hon blev, hur fördomsfulla läkarna och barnmorskorna var, och hur bra det sedan har gått (enligt hennes egen utsago). 

Men i verkligheten föddes hennes son i 28:a veckan, då kvinnans lilla kropp, dessutom extremt överviktig och fjättrad i rullstolen, inte kunde få plats med graviditeten längre. Något som läkare och barnmorskor också varnade för. Pappan tröttnade snart på att ta hand om både en fru och ett barn med särskilda behov, och avvek. Något som alla med lite människokännedom kunde ha förutsett.

Pojken fick "typ alla" komplikationer en förtidigt född kan få. Problem med lungkapacitet, matsmältning, syn och hörsel. Kognitiva svårigheter, lätt utvecklingsstörning och beteendeproblem. I skolan är han helt beroende av en elevassistent, och har knappt några kontakter med sina klasskamrater. Han har ett lustigt, "nördigt" utseende med starka glasögon, avvikande rörelsemönster och beteende. 

Jag brukar se dem på stan. Assistenten skjutsar kvinnan i rullstolen, och pojken springer efter med klumpiga, oregelbundna rörelser. Jag har aldrig sett honom med några kamrater. Mamman, elevassistenten i skolan och de personliga assistenterna i hemmet är hela hans värld.

Var det värt det? Eller hade läkarna och barnmorskorna som ville att hon skulle göra abort rätt? Man får även väga in kostnaderna för samhället, inte bara nu när pojken är barn utan förmodligen hela hans liv.

• Svar på tråden Funktionshindrade som skaffar barn
  • Anonym (Men snälla)
    Anonym (Sedlmayr Karl) skrev 2015-03-10 10:49:58 följande:

För det första tycker jag att det är helt otroligt hur mycket du är insatt  i hennes situation. För det andra finns väl vissa skillnader mellan funktionsnedsättning och funktionsnedsättning. Låt mig säga så här, kvinnan du pratar om har tydligen enbart någon fysisk handikapp. Varför ska inte hon ha några barn då? I motsatsen till dig som tydligen har någon psykisk skada skulle jag alltid prioritera henna inför någon som dig. Blotta tanken att dina gener förvärvas.........

Anonym (Sedlmayr Karl) skrev 2015-03-10 10:49:58 följande:

För det första tycker jag att det är helt otroligt hur mycket du är insatt  i hennes situation. För det andra finns väl vissa skillnader mellan funktionsnedsättning och funktionsnedsättning. Låt mig säga så här, kvinnan du pratar om har tydligen enbart någon fysisk handikapp. Varför ska inte hon ha några barn då? I motsatsen till dig som tydligen har någon psykisk skada skulle jag alltid prioritera henna inför någon som dig. Blotta tanken att dina gener förvärvas.........

endast något fysiskt handikapp? Hon är ju gravt handikappad, läs om läs rätt!!

Och att påstå att ts har en psykisk skada gör dig bara ännu dummare.

Du blir upprörd när ts skriver vad hon tycker om deras situation och tycker att att hon är så jävla taskig för att sedan själv sitta och skriva att hon har en psykisk skada helt utan fakta. Du om någon måste ju ha en skruv lös.
  • Anonym (oddbird)
    Prällen skrev 2015-03-10 22:50:38 följande:
    Vilket samhälle skulle vi få om vi sållade ut individer som inte var "önskvärda"?
    Min gissning är ett samhälle med fler likartade individer och därvid en starkare och mer utbredd gemenskap.

De människor som är annorlunda och på något vis står ut i mängden blir, i olika grad, redan "bortsållade" av sin omgivning ändå. 

Vore nästan mer humant att avsluta deras oönskade liv redan i fosterstadiet så de slipper möta samhällets förakt som färdigutvecklade människor.  
  • Anonym (??)

Man kan inte bestämma vilka som "får" skaffa barn. Även fast hon är funktionshindrad så har hon fortfarande rätt att själv bestämma över sitt liv. Ska man säga att folk med ADHD autism Aspbergers mm mm mm inte heller "får" skaffa barn?!

• Anonym (hänga ut folk?)
    Anonym (oddbird) skrev 2015-03-11 06:06:14 följande:
    Min gissning är ett samhälle med fler likartade individer och därvid en starkare och mer utbredd gemenskap.

De människor som är annorlunda och på något vis står ut i mängden blir, i olika grad, redan "bortsållade" av sin omgivning ändå. 

Vore nästan mer humant att avsluta deras oönskade liv redan i fosterstadiet så de slipper möta samhällets förakt som färdigutvecklade människor.  
    "samhällets förakt"? vilken obehaglig människosyn..
  • Anonym (oddbird)
    Anonym (hänga ut folk?) skrev 2015-03-11 06:19:53 följande:
    "samhällets förakt"? vilken obehaglig människosyn..
    Handlar snarare om en realistisk människosyn. Detta är nog allmän vetskap för de som är udda på ett sätt eller annat.
  • ROFL
    Zuzanne skrev 2015-03-10 22:05:34 följande:
    Ja, det hade jag. Varför skulle jag behålla ett foster med adhd om jag kan få ett barn utan genetiska avvikelser och annat som försvårar för mitt barn?
    Skulle många tänka som dig så skulle många av historiens stora tänkare, konstnärer, musiker och vetenskapsmän aldrig funnits.

ADHD är inte alls nödvändigtvis ett problem. 
  • ROFL
    Zuzanne skrev 2015-03-10 22:05:34 följande:
    Ja, det hade jag. Varför skulle jag behålla ett foster med adhd om jag kan få ett barn utan genetiska avvikelser och annat som försvårar för mitt barn?
    Skulle många tänka som dig så skulle många av historiens stora tänkare, konstnärer, musiker och vetenskapsmän aldrig funnits.

ADHD är inte alls nödvändigtvis ett problem. 
  • Anonym (huvva)

Och vilken jävla värld som börjar utkristalliseras. Man trodde att medkänsla och kärlek skulle öka, inte minska. 

Helt sjukt att man vill få bort människor som "blir kostnader för samhället"?
    "Avvikande och udda människor"?

Låter som något Hitler skulle applåderat.

• Anonym (huvva)

Och vilken jävla värld som börjar utkristalliseras. Man trodde att medkänsla och kärlek skulle öka, inte minska. 

Helt sjukt att man vill få bort människor som "blir kostnader för samhället"?
    "Avvikande och udda människor"?

Låter som något Hitler skulle applåderat.

• Thyla

vårdpersonalen hade helt rätt ja. Det hade vart det mest barmhärtiga att ha gjort abort för den pojken kommer aldrig få ett värdigt liv. Han lever pga egoism från mamman. Inte för att få ett värdigt liv. Skulle inte förvåna mig om han sedan blir mammas personliga assistent. Sorglig story.

Svar på tråden Funktionshindrade som skaffar barn