• Anonym (Åskådaren)

Funktionshindrade som skaffar barn

Jag skulle vilja diskutera det här med funktionshindrade som skaffar barn.Vad tycker ni om det?

Jag har i min närhet en svårt funktionshindrad kvinna, beroende av sina assistenter dygnet runt sedan många år. Hon är förlamad från midjan och nedåt på grund av medfött ryggmärgsbråck, har både urin- och avföringsstomi, samt är extremt kortvuxen och gravt överviktig.

Hon är ensamstående med en son på elva år...

När hon blev gravid blev hon, enligt egen utsago, mycket illa behandlad av vården, då både läkare och barnmorskor försökte övertala henne att göra abort. Hon har uttalat sig om detta i alla år: hur diskriminerad hon blev, hur fördomsfulla läkarna och barnmorskorna var, och hur bra det sedan har gått (enligt hennes egen utsago). 

Men i verkligheten föddes hennes son i 28:a veckan, då kvinnans lilla kropp, dessutom extremt överviktig och fjättrad i rullstolen, inte kunde få plats med graviditeten längre. Något som läkare och barnmorskor också varnade för. Pappan tröttnade snart på att ta hand om både en fru och ett barn med särskilda behov, och avvek. Något som alla med lite människokännedom kunde ha förutsett.

Pojken fick "typ alla" komplikationer en förtidigt född kan få. Problem med lungkapacitet, matsmältning, syn och hörsel. Kognitiva svårigheter, lätt utvecklingsstörning och beteendeproblem. I skolan är han helt beroende av en elevassistent, och har knappt några kontakter med sina klasskamrater. Han har ett lustigt, "nördigt" utseende med starka glasögon, avvikande rörelsemönster och beteende. 

Jag brukar se dem på stan. Assistenten skjutsar kvinnan i rullstolen, och pojken springer efter med klumpiga, oregelbundna rörelser. Jag har aldrig sett honom med några kamrater. Mamman, elevassistenten i skolan och de personliga assistenterna i hemmet är hela hans värld.

Var det värt det? Eller hade läkarna och barnmorskorna som ville att hon skulle göra abort rätt? Man får även väga in kostnaderna för samhället, inte bara nu när pojken är barn utan förmodligen hela hans liv.

• Svar på tråden Funktionshindrade som skaffar barn
  • Sweet Sofia

För henne var det säkert värt det.

Det går inte att säga om läkaren och BM hade rätt eftersom varje människa själv bestämmer över sin kropp.

Kostnader för samhället? Du förutsätter att pojken inte ska klara skolan och vara arbetslös hela livet? Tragiskt att någon kan förutse en sådan sak.

Pojken har elevassisten nu men det innebär inte att han är dum utan förmodligen bara att behöver lite extra stöd just nu.

Pojken kan mycket väl klara av skolan och skaffa sig ett jobb, kanske tom gå universitet och få en bra utbildning.

Att pojken fick komplikationer var en slump, hade inte behövt hända.

Vad vill du egentligen med tråden? Propagera att människor med funktionshinder inge ska få lov att skaffa barn?

Ställer mig frågan om du alls vet vad funktionshinder är? Tror du det bara är om man sitter förlamande i rullstol?

• Anonym (Åskådaren)
    Sweet Sofia skrev 2015-03-10 09:45:17 följande:

För henne var det säkert värt det.

Det går inte att säga om läkaren och BM hade rätt eftersom varje människa själv bestämmer över sin kropp.

Kostnader för samhället? Du förutsätter att pojken inte ska klara skolan och vara arbetslös hela livet? Tragiskt att någon kan förutse en sådan sak.

Pojken har elevassisten nu men det innebär inte att han är dum utan förmodligen bara att behöver lite extra stöd just nu.

Pojken kan mycket väl klara av skolan och skaffa sig ett jobb, kanske tom gå universitet och få en bra utbildning.

Att pojken fick komplikationer var en slump, hade inte behövt hända.

Vad vill du egentligen med tråden? Propagera att människor med funktionshinder inge ska få lov att skaffa barn?

Ställer mig frågan om du alls vet vad funktionshinder är? Tror du det bara är om man sitter förlamande i rullstol?

Värt det för HENNE, ja, kanske det. Men har man inte ett ansvar för att ge sina barn en vettig uppväxt och ett vettigt liv? Är barnskaffande bara en egotripp? Är barn bara till för sina föräldrars skull? Är barn en rättighet?

Du känner ju inte pojken. Det gör jag. Han har som sagt både en lätt utvecklingsstörning, fysiska problem och omfattande sjuklighet, koncentrationssvårigheter, hyperaktivitet, avvikande rörelsemönster och att allmänt avvikande beteende. Han kan överhuvudtaget inte umgås med jämnåriga. Man känner direkt att det är "något" med honom. Att han ska hinna växa ur det så mycket, nu när han redan är elva år, att han ska kunna skaffa sig ett yrke och fungera på en vanlig arbetsplats (till skillnad från t.ex. Samhall och lönebidragsanställningar) finner jag vara helt osannolikt. 

Det är väl klart att jag vet att det finns olika funktionshinder, och olika grader av funktionshinder. Nu var det personer med allvarliga funktionshinder, som denna kvinna har, som jag ville diskutera. Inte dom som är lätt hörselskadade eller dylikt.

Jag tror att det jag reagerar mest på, är att när kvinnan gick ut med det här (bland annat på olika debattforum) om hur "diskriminerad" hon blev av "fördomsfull" personal inom vården, så fick hon oceaner av stöd. Massor av människor - både andra funktionshindrade och friska - tävlade om att fördöma läkarna och barnmorskorna som ville att hon skulle göra aborten.

Men nu med facit i hand så kan jag ju se att läkarna och barnmorskorna hade rätt i sina farhågor. Jag tycker att pojken har och har haft ett liv som inte är normalt eller värdigt för ett barn. Ingen normal barndom överhuvudtaget. Och snart börjar hans ungdom, och då kommer han också att stå utanför allt normalt tonårsliv... är jag rädd.

Man kanske ska LYSSNA på sakkunskapen, och inte bara slänga ord som "diskriminering" och "fördomsfull" omkring sig?
  • trilskas

Jag har funktionsnedsättning. Synskada och hörselskada. Har 2 barn. Var det då fel av mig??

• Anonym (Åskådaren)
    trilskas skrev 2015-03-10 10:01:55 följande:

Jag har funktionsnedsättning. Synskada och hörselskada. Har 2 barn. Var det då fel av mig??

Det kan jag inte bedöma bara på de uppgifterna. Men om dina barn har ärvt de problemen, och du visste att det var stor risk att de skulle göra det. Eller om dina handikapp har gjort att även dina barn fått ett isolerat och begränsat liv jämfört med sina jämnåriga, även om de själva är normala och friska. Så handlade du kanske egoistiskt eller ogenomtänkt?
  • Sweet Sofia
    Anonym (Åskådaren) skrev 2015-03-10 09:57:53 följande:

Värt det för HENNE, ja, kanske det. Men har man inte ett ansvar för att ge sina barn en vettig uppväxt och ett vettigt liv? Är barnskaffande bara en egotripp? Är barn bara till för sina föräldrars skull? Är barn en rättighet?

Du känner ju inte pojken. Det gör jag. Han har som sagt både en lätt utvecklingsstörning, fysiska problem och omfattande sjuklighet, koncentrationssvårigheter, hyperaktivitet, avvikande rörelsemönster och att allmänt avvikande beteende. Han kan överhuvudtaget inte umgås med jämnåriga. Man känner direkt att det är "något" med honom. Att han ska hinna växa ur det så mycket, nu när han redan är elva år, att han ska kunna skaffa sig ett yrke och fungera på en vanlig arbetsplats (till skillnad från t.ex. Samhall och lönebidragsanställningar) finner jag vara helt osannolikt. 

Det är väl klart att jag vet att det finns olika funktionshinder, och olika grader av funktionshinder. Nu var det personer med allvarliga funktionshinder, som denna kvinna har, som jag ville diskutera. Inte dom som är lätt hörselskadade eller dylikt.

Jag tror att det jag reagerar mest på, är att när kvinnan gick ut med det här (bland annat på olika debattforum) om hur "diskriminerad" hon blev av "fördomsfull" personal inom vården, så fick hon oceaner av stöd. Massor av människor - både andra funktionshindrade och friska - tävlade om att fördöma läkarna och barnmorskorna som ville att hon skulle göra aborten.

Men nu med facit i hand så kan jag ju se att läkarna och barnmorskorna hade rätt i sina farhågor. Jag tycker att pojken har och har haft ett liv som inte är normalt eller värdigt för ett barn. Ingen normal barndom överhuvudtaget. Och snart börjar hans ungdom, och då kommer han också att stå utanför allt normalt tonårsliv... är jag rädd.

Man kanske

[quote=74986392][quote-nick]Anonym (Åskådaren) skrev 2015-03-10 09:57:53 följande:[/quote-nick]Värt det för HENNE, ja, kanske det. Men har man inte ett ansvar för att ge sina barn en vettig uppväxt och ett vettigt liv? Är barnskaffande bara en egotripp? Är barn bara till för sina föräldrars skull? Är barn en rättighet?

Man kanske ska LYSSNA på sakkunskapen, och inte bara slänga ord som "diskriminering" och "fördomsfull" omkring sig?

De funktionshinder du nämner pojken har är inget hinder för ett bra jobb och kanske även en bra utbildning. Du har en väldigt konstig syn på saker och ting.

Vad vill du med tråden?

Är det provocerande att hon fick en man och blev gravid och inte du? Är det där skon klämmer? Man kan ju undra...
  • trilskas
    Anonym (Åskådaren) skrev 2015-03-10 10:07:48 följande:
    Det kan jag inte bedöma bara på de uppgifterna. Men om dina barn har ärvt de problemen, och du visste att det var stor risk att de skulle göra det. Eller om dina handikapp har gjort att även dina barn fått ett isolerat och begränsat liv jämfört med sina jämnåriga, även om de själva är normala och friska. Så handlade du kanske egoistiskt eller ogenomtänkt?
    Har även ett syndrom som min äldsta har ärvt. De har ingen syn eller hörselskada. Däremot har båda allergier, vilket de också ärvt...

Även om man vet att risken för downs skulle vara 99 % (överdrivet i det här exemplet) skulle jag behållit de barnet. Gör inte mig sämre mamma för det.

Vill du utrota handikappade människor? Låter så...
  • MikNis

Det verkar som att man sätter mammans behov framför barnets behov... 

Att hon får vara mamma är viktigare än allt annat....

• Anonym (ooo)

Förstår inte vart ts vill komma med denna tråd. För seriöst vad säger att han mår dåligt av sitt handikappad?

• trilskas
    Anonym (Åskådaren) skrev 2015-03-10 10:07:48 följande:
    Har även ett syndrom som min äldsta har ärvt. De har ingen syn eller hörselskada. Däremot har båda allergier, vilket de också ärvt...

Även om man vet att risken för downs skulle vara 99 % (överdrivet i det här exemplet) skulle jag behållit de barnet. Gör inte mig sämre mamma för det.

Vill du utrota handikappade människor? Låter så...
  • radwanska

Håller helt med dig TS. Det är klart man bör ha i åtanke vilka gener man för vidare innan man skaffar barn. Alla bör inte skaffa barn. Sedan är det klart att det är skillnad på funktionshinder och funktionshinder.

Svar på tråden Funktionshindrade som skaffar barn