• Anonym (varför bär ni inte slöja ??)

varför bär ni ej slöja/hijab

ni kvinnor muslimska   som är gifta med muslimska män och går sexigt klädda. här i sverige .Ska ni inte böra slöja egentligen? Är det inte lite dubbelmoral. Även svenska kan frågan gälla.Varför är ni inte skilda om ni inte bär slöja? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-17 20:35
    kulturen och traditioner försvinner ju inte för att ni bor i sverige oftast men då borde väl sjöjan med va obligatorisk? Gäller juäven troende kristna som tex inte bär slöja.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-17 20:36
    Samma måste ju gälla för alla menar jag ....annars är det ju dubbelmoral.

• Svar på tråden varför bär ni ej slöja/hijab
  • Jorunn2
    Anonym (Ella) skrev 2015-03-18 20:18:29 följande:
    Ja?

Du tyckte inte att man skulle dra in kristna i detta eftersom det enligt dig inte fanns något stöd för att kvinnor skulle bära slöja (dvs täcka sitt huvud). När jag sedan visar på att det faktiskt finns i NT bekräftar du detta -vad var då meningen med ditt första inlägg?

NTs texter är skrivna i en tid och kultur då ingen ärbar kvinna skulle gå ut barhuvad och i fortsättningen av texten jag hänvisade till står att om en kvinna uppträder barhuvad kunde hon lika gärna raka av sig håret, men eftersom det är en skam för kvinnan att klippa eller raka håret måste hon ha någon huvudbonad. Enligt Bibelforskarna som översatt NT åsyftas i detta fall en slöja.
    Ja, jag erkänner att jag hade glömt bort det där Bibelstället. Tycker oftare jag sitter med näsan i Koranen nuförtiden... Död

Nu skrev i och för sig Paulus en hel del som det inte finns upptecknat att Jesus någonsin sa.

Det är dessutom så att romarinnorna (Paulus levde ju länge i Rom), som hade en helt annan religion, OCKSÅ bar håret täckt under denna tid - liksom naturligtvis judinnorna precis som du säger. Så Paulus fick ju många intryck där från alla möjliga håll. Detta betyder inte som jag ser det, slöjtvång för kristna kvinnor - och så har det heller aldrig varit heller i kristenheten. Det har funnits kulturella regler om att GIFTA kvinnor ska täcka sitt hår, men inte ogifta (förutom nunnorna). Och detta avspeglas ju fortfarande i våra sockendräkter.

• Jorunn2
    Anonym (varför bär ni inte slöja ??) skrev 2015-03-18 20:21:53 följande:
    jo men man är ju inte muslim bara för du har slöja heller.... ligger  du med hela stan beter dig illa, går sexigt klädd,massa annat   och har tex slöja då kan du inte kalla dig muslim  heller, ingår liksom inte i isalm. ...(-:likaså utan hijab.
    Jag brukar se tonårstjejerna utanför vår lokala högstadieskola, och där finns det flera som har slöja på huvudet, hård make-up, djup urringning och kort kjol. Då undrar man litet... eftersom inte min dotter eller hennes kamrater får visa sig ute så, fast de är svenskor.
  • Rikard
    Jorunn2 skrev 2015-03-18 20:50:57 följande:
    Jag brukar se tonårstjejerna utanför vår lokala högstadieskola, och där finns det flera som har slöja på huvudet, hård make-up, djup urringning och kort kjol. Då undrar man litet... eftersom inte min dotter eller hennes kamrater får visa sig ute så, fast de är svenskor.
    Jag såg något liknande i ett av de muslimska länder jag har arbetat i. Kvinnor med slöja, men magen bar.
  • Rikard
    Anonym (varför bär ni inte slöja ??) skrev 2015-03-18 20:21:53 följande:
    jo men man är ju inte muslim bara för du har slöja heller.... ligger  du med hela stan beter dig illa, går sexigt klädd,massa annat   och har tex slöja då kan du inte kalla dig muslim  heller, ingår liksom inte i isalm. ...(-:likaså utan hijab.
    Det fascinerar mig att alla diskussioner om olika traditioner inom islam alltid utmynnar i att den ena muslimer förklarar att den andra muslimen inte är muslim.
    Det verkar vara extremt liten tolerans inom den muslimska gruppen. 
    Det där snacket om 1,5 miljarder muslimer tror jag därför inte ett dyft på. Det kan inte handla om mer än ett dussin muslimer i hela världen, när alla andra har blivit utsorterade som icke godkända.
  • Jorunn2
    Rikard skrev 2015-03-18 21:02:34 följande:
    Jag såg något liknande i ett av de muslimska länder jag har arbetat i. Kvinnor med slöja, men magen bar.
    Ja, det ser man hos magdansöser i dessa länder bland annat. Mycket märkligt... Spöke
  • Rikard
    Jorunn2 skrev 2015-03-18 21:07:48 följande:
    Ja, det ser man hos magdansöser i dessa länder bland annat. Mycket märkligt... Spöke
    Fast magdansöser är nog ett specialfall. De jag såg var vanliga tjejer på stan.
  • Anonym (Ella)
    Jorunn2 skrev 2015-03-18 20:48:41 följande:

Ja, jag erkänner att jag hade glömt bort det där Bibelstället. Tycker oftare jag sitter med näsan i Koranen nuförtiden...

Nu skrev i och för sig Paulus en hel del som det inte finns upptecknat att Jesus någonsin sa.

Det är dessutom så att romarinnorna (Paulus levde ju länge i Rom), som hade en helt annan religion, OCKSÅ bar håret täckt under denna tid - liksom naturligtvis judinnorna precis som du säger. Så Paulus fick ju många intryck där från alla möjliga håll. Detta betyder inte som jag ser det, slöjtvång för kristna kvinnor - och så har det heller aldrig varit heller i kristenheten. Det har funnits kulturella regler om att GIFTA kvinnor ska täcka sitt hår, men inte ogifta (förutom nunnorna). Och detta avspeglas ju fortfarande i våra sockendräkter.

Precis som i Koranen så finns i Bibeln texter om att kvinnan skall klä sig anständigt för att inte väcka männens begär -båda textsamlingarna har texter som färgats av den kultur de sprungit ur.

För Jesus och dem runt honom var det sjävklart att kvinnor hade sjal/slöja för att täcka håret -kanske var det för att det var så självklart som Jesus inte sa något om det (som finns bevarat iaf) och eftersom han inte upphävde slöjanvändande kanske vi kristna kvinnor skulle ta på oss slöjorna...

Vad har du för källor på att kristna kvinnor aldrig varit tvungna att täcka sitt hår? Menar du att de första kvinnliga efterföljarna bröt mot det som (såsom Paulus skriver) på den tiden ansågs vara naturligt för kvinnor?
  • Jorunn2
    Anonym (Ella) skrev 2015-03-18 21:27:08 följande:
    Precis som i Koranen så finns i Bibeln texter om att kvinnan skall klä sig anständigt för att inte väcka männens begär -båda textsamlingarna har texter som färgats av den kultur de sprungit ur.

För Jesus och dem runt honom var det sjävklart att kvinnor hade sjal/slöja för att täcka håret -kanske var det för att det var så självklart som Jesus inte sa något om det (som finns bevarat iaf) och eftersom han inte upphävde slöjanvändande kanske vi kristna kvinnor skulle ta på oss slöjorna...

Vad har du för källor på att kristna kvinnor aldrig varit tvungna att täcka sitt hår? Menar du att de första kvinnliga efterföljarna bröt mot det som (såsom Paulus skriver) på den tiden ansågs vara naturligt för kvinnor?
    "aldrig" blev lite fel. Jag menade snarare i Europa, på medeltiden t.ex.. Den gifta kvinnan bar dok liksom nunnan, men den ogifta kunde till och med ha en massa flätor, blommor och granna band i håret.
  • Jorunn2
    Anonym (Ella) skrev 2015-03-18 21:27:08 följande:

Väck inte den björn som sover, höll jag nästan på att säga. Ju fler som inte tänker på det där, desto bättre! Jag klär inte i slöja!
  • Anonym (Ella)
    Jorunn2 skrev 2015-03-18 21:34:54 följande:

"aldrig" blev lite fel. Jag menade snarare i Europa, på medeltiden t.ex.. Den gifta kvinnan bar dok liksom nunnan, men den ogifta kunde till och med ha en massa flätor, blommor och granna band i håret.

Ok, så du hade "fel" om att det inte fanns något skrivet om det i NT, och du hade "fel" om att det alltid varit så att kristna kvinnor inte varit tvungna att bära slöja?

Jamen, dåså, då kan man alltså dra in oss kristna i debatten också. Frågan gäller oss lika mycket som muslimska kvinnor som inte har den tolkningen av sina heliga skrifter att de behöver bära slöja!
Svar på tråden varför bär ni ej slöja/hijab