Anonym (Ella) skrev 2015-03-18 20:18:29 följande:
Ja?
Du tyckte inte att man skulle dra in kristna i detta eftersom det enligt dig inte fanns något stöd för att kvinnor skulle bära slöja (dvs täcka sitt huvud). När jag sedan visar på att det faktiskt finns i NT bekräftar du detta -vad var då meningen med ditt första inlägg?
NTs texter är skrivna i en tid och kultur då ingen ärbar kvinna skulle gå ut barhuvad och i fortsättningen av texten jag hänvisade till står att om en kvinna uppträder barhuvad kunde hon lika gärna raka av sig håret, men eftersom det är en skam för kvinnan att klippa eller raka håret måste hon ha någon huvudbonad. Enligt Bibelforskarna som översatt NT åsyftas i detta fall en slöja.
Ja, jag erkänner att jag hade glömt bort det där Bibelstället. Tycker oftare jag sitter med näsan i Koranen nuförtiden...
Nu skrev i och för sig Paulus en hel del som det inte finns upptecknat att Jesus någonsin sa.
Det är dessutom så att romarinnorna (Paulus levde ju länge i Rom), som hade en helt annan religion, OCKSÅ bar håret täckt under denna tid - liksom naturligtvis judinnorna precis som du säger. Så Paulus fick ju många intryck där från alla möjliga håll. Detta betyder inte som jag ser det, slöjtvång för kristna kvinnor - och så har det heller aldrig varit heller i kristenheten. Det har funnits kulturella regler om att GIFTA kvinnor ska täcka sitt hår, men inte ogifta (förutom nunnorna). Och detta avspeglas ju fortfarande i våra sockendräkter.