• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • JennyNG

Nu ni tjejer har även vi kommit lite längre. Har lyckats få kontakt med Gävle idag och dom ska skicka blodprovstagning remiss ????

Så snart får vi svart på vad som kan spöka.

Och stort grattis till det som ser ut som ett +???? underbart .

Vi som ej nått det målet än kämpar på lite till för snart kommer det även bli + hos oss ????

• chbw
    JennyNG skrev 2015-08-10 08:58:22 följande:

Nu ni tjejer har även vi kommit lite längre. Har lyckats få kontakt med Gävle idag och dom ska skicka blodprovstagning remiss ????

Så snart får vi svart på vad som kan spöka.

Och stort grattis till det som ser ut som ett +???? underbart .

Vi som ej nått det målet än kämpar på lite till för snart kommer det även bli + hos oss ????

Skönt att det är på g för er nu! =) 

ja, snart blir det fler plus som poppar upp här :D
  • Maalon

Håller tummarna så stenhårt för alla er tjejer <3 Fortsätter följa er, blev så glad i er så är inte redo att lämna er än <3

• chbw
    Maalon skrev 2015-08-10 21:50:40 följande:

Håller tummarna så stenhårt för alla er tjejer <3 Fortsätter följa er, blev så glad i er så är inte redo att lämna er än <3

Kul att du blir kvar ändå =) du får uppdatera hur det går för er också!! =) 
    kram
  • varningsljus

Hej tjejer!

Vad härligt att här pågår sådan aktivitet :)

Jag har semester och har tagit en paus från det mesta... började med pergotime kur 2 igår. Mensen dök upp häromdagen, 10 dagar för sent!

Hur mår ni?

Stort grattis till dig Maalon som har plussat, vilken känsla!!! :)

Kram på er

• Maaliin2015

Hejsan ! Är nyinkommen här på famimjeliv. Har googlat en massa om mina frågor och så men får inge fram något som svarar på dom, så tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig?

Jag och min man har försökt att få barn i ca 2 år , har börjat utredningen och min man har lämnat de prover han ska och jag har lämnat blodprov, gjort gynundersökning och äggledarspolning. Nu för ca 2veckor sedan var jag på vårdcentralen och tog ett blodprov som skulle visa värde på serum-progesteron som visade 12.5 !! Men vad är det för något ? Jag skulle ta provet på dag 21 i menscyklen och på remissen stod det den 16 men eftersom mensen var sen och kom den 1 så sa dom till mig att jag skulle komma tillbaka på dag 21 alltså den 21 och det gjorde jag och då var värdet som jag skrev ovan... Min ena fråga är om det kanske hade visat bättre värden första dagen jag var där ??

Mvh Malin :)

• chbw
    varningsljus skrev 2015-08-10 22:55:50 följande:

Hej tjejer!

Vad härligt att här pågår sådan aktivitet :)

Jag har semester och har tagit en paus från det mesta... började med pergotime kur 2 igår. Mensen dök upp häromdagen, 10 dagar för sent!

Hur mår ni?

Stort grattis till dig Maalon som har plussat, vilken känsla!!! :)

Kram på er

Hej =) 

Så härligt med semester! Har du/ni gjort något kul? =) 
    Trist att mensen kom :/ blir det kur 3 på en gång eller väntar ni ett tag? =) 

Jag har troligen äl på g. Ska ringa mottagnignen imorgon o se när jag kan få min behandling. Kan inte leva med endometriossmärtorna som det är nu. Tror ÄL kommer kring onsdag, torsdag, men får se när det blir =) 

• chbw
    Maaliin2015 skrev 2015-08-10 23:04:17 följande:

Hejsan ! Är nyinkommen här på famimjeliv. Har googlat en massa om mina frågor och så men får inge fram något som svarar på dom, så tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig?

Jag och min man har försökt att få barn i ca 2 år , har börjat utredningen och min man har lämnat de prover han ska och jag har lämnat blodprov, gjort gynundersökning och äggledarspolning. Nu för ca 2veckor sedan var jag på vårdcentralen och tog ett blodprov som skulle visa värde på serum-progesteron som visade 12.5 !! Men vad är det för något ? Jag skulle ta provet på dag 21 i menscyklen och på remissen stod det den 16 men eftersom mensen var sen och kom den 1 så sa dom till mig att jag skulle komma tillbaka på dag 21 alltså den 21 och det gjorde jag och då var värdet som jag skrev ovan... Min ena fråga är om det kanske hade visat bättre värden första dagen jag var där ??

Mvh Malin :)

Hej =) 

Vet tyvärr ingenting om testet du frågar om, men hittade en sida (www.healthline.com/health/serum-progesterone ), du kanske redan läst den sidan? Men där står det bl.a. att värdet kan skilja jättemycket från dag till dag. Har själv inte tagit något prov som skulle tas dag 21, men nån gång i början av cykeln skulle blodprovet tas (som jag tog), typ dag 3. Och spolningen mellan avslutad mens och eventuell ägglossning..
    Om du inte hittar bra svar, kontakta din ansvarige läkare och be dem räta ut begreppen för dig! =) 

kram
  • Maaliin2015

Hej Tack för ditt svar ! Ja jag har läst på den sidan och det stämmer såklart det du säger att spolningen skulle göras mellan mens och ÄL och allt där såg bra ut sa dom Jag tänkte jag skulle ringa till gynmottagningen och få allt förklarat och att man kanske får komma in en gång till och prata och så. Hur går det för dig då?

Kram

• chbw
    Maaliin2015 skrev 2015-08-10 23:37:29 följande:

Hej Tack för ditt svar ! Ja jag har läst på den sidan och det stämmer såklart det du säger att spolningen skulle göras mellan mens och ÄL och allt där såg bra ut sa dom Jag tänkte jag skulle ringa till gynmottagningen och få allt förklarat och att man kanske får komma in en gång till och prata och så. Hur går det för dig då?

Kram

Hej =) 

okej! skönt att spolningen såg bra ut i allafall! =) ja, låter ju som en bra ide, de måste förklara för dig så du känner dig trygg med att du förstår vad som händer/vad allt betyder osv. 

Just nu väntar jag in ägglossningen. Vi utreddes i februari-maj/juni har jag för mig. Jag har endometrios, pcos och hashimotos/hypotyreos. Senaste året har jag haft glest med äl/mens, vilket vi tror beror på sköldkörteln, men sköldkörteln är i fas igen sen mitten av juni, och nu är jag på min andra normala cykel igen. Läkaren på fertilitetsmottagningen ville först att sköldkörteln skulle bli bra (och det är jag helt med på) och sen att vi skulle försöka några månader innan jag får äl-sprutor. Dock ska jag ringa imorgon, för endometriosen har blivit värre o värre igen efter att mens/äl är igång, så klarar inte vänta flera månader till. Fick ju remiss till utredning efter 6 månader pga att jag har såna smärtor.. Hoppas såklart att ett litet pyre vill flytta in i magen den här cykeln o att jag slipper äl-sprutorna.. Får se hur det blir =) beräknad äl är iallafall kring onsdag/torsdag den här veckan.. =) 
    Är det första barnet för er? =) 
    kram

Svar på tråden Fertilitetsutredning