• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • Maalon
    chbw skrev 2015-08-10 22:28:39 följande:
    Kul att du blir kvar ändå =) du får uppdatera hur det går för er också!! =) 
    kram
    Absolut :)

Massa kramar till er :)
  • varningsljus
    chbw skrev 2015-08-10 23:25:49 följande:

Hej =) 

Så härligt med semester! Har du/ni gjort något kul? =) 

Trist att mensen kom :/ blir det kur 3 på en gång eller väntar ni ett tag? =) 

Jag har troligen äl på g. Ska ringa mottagnignen imorgon o se när jag kan få min behandling. Kan inte leva med endometriossmärtorna som det är nu. Tror ÄL kommer kring onsdag, torsdag, men får se när det blir =) 

Godmorgon!

Jag började med min andra kur pergotime nu på cykeldag 5. Senast jag tog pergotime var i april, sen hoppade jag över ett antal månader pga min sambo var bortrest vid flera tillfällen osv.

Nu hoppas jag verkligen att vi kan bli gravida på denna kur. Börjar kännas lite smått hopplöst. Ska ringa kliniken nu på morgonen och boka in vul runt cykeldag 12.

Vi har mest hälsat på våra föräldrar som bor i södra delarna av sverige. Tagit det lugnt, umgåtts med vänner. I fredags hade jag ordnat möhippa för min bästa vän.

Okej men bra att du ringer! Stå på dig. Hur funkar sprutorna, tar man dem vid äl?

Kramar
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-08-08 16:43:18 följande:

=) 
    ja precis, äl-sprutorna =) Känner iallafall att de är skyldiga mig en förklaring till varför det tycker jag ska gå flera månader och ha ont! :) 

Åh, så härligt! Jag sydde lite fler byxor o en dregglis igår. Har nog hittat mitt favoritmönster på byxor, äntligen :D galet söta! 

Ja, så spännande med ett plus i tråden! Snart blir det fler :D 
    Låter superhärligt med camping =) är det tält eller husvagn/bil? =) Lite småsugen på o tälta nån dag faktiskt, får kanske ta o göra det :) 

Tyvärr blev sambon kallad på jobb idag, men imorgon blir det grill o vänner =) så det ser jag fram emot. Inatt syr jag nog mer :D Hoppas du får en himla bra lördag, så hörs vi! 
    Massor med kramar

Godmorgon, nu är jag tillbaka efter några avkopplande dagar på camping, Helt fantastisk och vilka trevliga dagar vi haft, fiskade ett gäng abborrar som vi sedan grillade i en rökgrill, mums. Nu är man tillbaka till allvaret igen. Idag ska jag besöka min läkare på vårdcentralen, min rygg är inte riktigt bra än och jag hoppas hon kan hjälpa mig med det. Vi campade i husvagn, det är så mysigt. =)

Övrigt så känner jag knappt någon PMS denna månaden, konstigt... brukar vid denna tiden på månaden vara otroligt känslig och irriterad, kan ju vara så också att jag mått mycket bättre under denna perioden och inte känt efter lika mycket.

Hoppas du fick tag på din läkare idag, skönt nu också innan du åker iväg på semester. Hoppas ni hade trevligt med vännerna igår, berättade gärna hur samtalet gick med läkaren sen. Massa goa kramar
  • Tess1984
    Maaliin2015 skrev 2015-08-10 23:04:17 följande:

Hejsan ! Är nyinkommen här på famimjeliv. Har googlat en massa om mina frågor och så men får inge fram något som svarar på dom, så tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig?

Jag och min man har försökt att få barn i ca 2 år , har börjat utredningen och min man har lämnat de prover han ska och jag har lämnat blodprov, gjort gynundersökning och äggledarspolning. Nu för ca 2veckor sedan var jag på vårdcentralen och tog ett blodprov som skulle visa värde på serum-progesteron som visade 12.5 !! Men vad är det för något ? Jag skulle ta provet på dag 21 i menscyklen och på remissen stod det den 16 men eftersom mensen var sen och kom den 1 så sa dom till mig att jag skulle komma tillbaka på dag 21 alltså den 21 och det gjorde jag och då var värdet som jag skrev ovan... Min ena fråga är om det kanske hade visat bättre värden första dagen jag var där ??

Mvh Malin :)

Hej och välkommen.
    Tyvärr har jag ingen koll på det med progesteron provet, kan du inte be om nya prover vid nästa menscykel? Hoppas det löser sig i alla fall...
    Skönt att utredningen är igång så man kan komma vidare mot resan till sitt barn på ett eller annat sätt...
    Hur gamla är ni?
  • Tess1984
    varningsljus skrev 2015-08-10 22:55:50 följande:

Hej tjejer!

Vad härligt att här pågår sådan aktivitet :)

Jag har semester och har tagit en paus från det mesta... började med pergotime kur 2 igår. Mensen dök upp häromdagen, 10 dagar för sent!

Hur mår ni?

Stort grattis till dig Maalon som har plussat, vilken känsla!!! :)

Kram på er

Hallå tjejen, kul att höra från dig. Hoppa du har en underbar semester =)
    Lycka nu till med pergotime denna månaden, när ska du till läkare för kontroll?
    Min mens ska dyka upp någon gång denna veckan om jag läst rätt i kalendern men känner knappt att den är på väg, men men vi får la se... om inget annat börjar vi med pergotime på mensens femte dag.

Jag mår super bra, har varit iväg och campat i helgen men päronen, blev några riktigt avkopplande dagar med fiske och mys.
    Idag ska jag till läkaren på vårdcentralen och hoppas få hjälp med ryggen.

Njut nu av dina lediga dagar, hur länge till har du semester? kramar
  • Tess1984
    Maalon skrev 2015-08-10 21:50:40 följande:

Håller tummarna så stenhårt för alla er tjejer <3 Fortsätter följa er, blev så glad i er så är inte redo att lämna er än <3

Hej tjejen =)

Är så glad för ditt plus hoppas verkligen inte att du lämnar tråden, vore kul att följa din resa nu också ju. Vi kommer säkerligen snart också få våra plus och hoppet blir större när fler plussar. Nu när det har tagit en sådan här lång tid börjar man fundera på om något är fel eftersom man inte blir gravid men sen helt plötsligt kommer det där pluset och jag blir mer säker på att det är slumpen som avgör. Vi har inte fått rätt lott än men skam den som ger sig. =)

Lycka ni till, har du ringt barnmorskan än? Kram

• Maaliin2015
    chbw skrev 2015-08-11 00:50:20 följande:

Hej =) 

okej! skönt att spolningen såg bra ut i allafall! =) ja, låter ju som en bra ide, de måste förklara för dig så du känner dig trygg med att du förstår vad som händer/vad allt betyder osv. 

Just nu väntar jag in ägglossningen. Vi utreddes i februari-maj/juni har jag för mig. Jag har endometrios, pcos och hashimotos/hypotyreos. Senaste året har jag haft glest med äl/mens, vilket vi tror beror på sköldkörteln, men sköldkörteln är i fas igen sen mitten av juni, och nu är jag på min andra normala cykel igen. Läkaren på fertilitetsmottagningen ville först att sköldkörteln skulle bli bra (och det är jag helt med på) och sen att vi skulle försöka några månader innan jag får äl-sprutor. Dock ska jag ringa imorgon, för endometriosen har blivit värre o värre igen efter att mens/äl är igång, så klarar inte vänta flera månader till. Fick ju remiss till utredning efter 6 månader pga att jag har såna smärtor.. Hoppas såklart att ett litet pyre vill flytta in i magen den här cykeln o att jag slipper äl-sprutorna.. Får se hur det blir =) beräknad äl är iallafall kring onsdag/torsdag den här veckan.. =) 

Är det första barnet för er? =) 

kram

Hej ! Jasså okej men då får vi hoppas att allt går bra för er nu och att du slipper sprutorna ! Min äl ska vara den 18 enligt appen jag använder men skall man gå efter flytningarna och sådant så har jag nog en tidig äl. Kanske ska testa äl stickor ? Har du gjort det någongång eller finns det någon annan som har testat? Japp det är första barnet säkerligen därför man längtar så mycket , har ni barn sedan tidigare ? Kraam
  • chbw
    varningsljus skrev 2015-08-11 07:44:22 följande:
    Godmorgon!

Jag började med min andra kur pergotime nu på cykeldag 5. Senast jag tog pergotime var i april, sen hoppade jag över ett antal månader pga min sambo var bortrest vid flera tillfällen osv.

Nu hoppas jag verkligen att vi kan bli gravida på denna kur. Börjar kännas lite smått hopplöst. Ska ringa kliniken nu på morgonen och boka in vul runt cykeldag 12.

Vi har mest hälsat på våra föräldrar som bor i södra delarna av sverige. Tagit det lugnt, umgåtts med vänner. I fredags hade jag ordnat möhippa för min bästa vän.

Okej men bra att du ringer! Stå på dig. Hur funkar sprutorna, tar man dem vid äl?

Kramar

Godmorgon! =) 
    ja okej! Håller tummarna att det går vägen den här gången! 

Åh låter ändå som det varit en skön semester?? =) 

Ja. de ska ringa upp mig nu ca halv elva. Så får vänta med o sova tills dess =) (kom nyss hem från jobbet haha). 

Man ska ta en spruta om dagen i x antal dagar för att framkalla ägglossning. Sen går man på vul o när ägget är moget/tillräckligt stort får man en spruta för o framkalla ägglossning. Hoppas ju verkligen det tar sig utan, med tanke på den smärta jag får med bara mina egna hormoner e jag lite rädd för hur det kommer gå med tillsatta hormoner :O 

kram

• chbw
    Tess1984 skrev 2015-08-11 08:03:29 följande:
    Godmorgon, nu är jag tillbaka efter några avkopplande dagar på camping, Helt fantastisk och vilka trevliga dagar vi haft, fiskade ett gäng abborrar som vi sedan grillade i en rökgrill, mums. Nu är man tillbaka till allvaret igen. Idag ska jag besöka min läkare på vårdcentralen, min rygg är inte riktigt bra än och jag hoppas hon kan hjälpa mig med det. Vi campade i husvagn, det är så mysigt. =)

Övrigt så känner jag knappt någon PMS denna månaden, konstigt... brukar vid denna tiden på månaden vara otroligt känslig och irriterad, kan ju vara så också att jag mått mycket bättre under denna perioden och inte känt efter lika mycket.

Hoppas du fick tag på din läkare idag, skönt nu också innan du åker iväg på semester. Hoppas ni hade trevligt med vännerna igår, berättade gärna hur samtalet gick med läkaren sen. Massa goa kramar
    Åh låter som ni haft det underbart! Rökt abborre är ju galet gott! O husvagn supermysigt!! =) 
    Åh trist med ryggen :( Hoppas vc kan göra något åt det! Så kan du ju inte ha det :/ 

Skönt du sluppit pms hittills! Så spännande! Jag har börjat bli extra känslig nu, så ägglossning nog på G. testerna har gått från helt blanka i förrigår, till synliga igår och idag, nu när jag kom från jobbet var strecket så tydligt att jag inte riktigt kan avgöra om det är positivt eller negativt, så blir väl ÄL senast torsdag. Men mest troligen idag/natt eller imorgon =) Tur vi är två på jobbet inatt så jag kan vila mig om jag får ont! 

Väntar just nu på att läkaren ska ringa =) får samtalet ca 1030. Kommer då prata med sköterskan men hon kan nog svara på alla frågor alt. ge mig en telefontid. Hon har kunnat hjälpa mig jättebra de andra gångerna jag ringt =) 

Hoppas det går bra på vc idag! Vi hörs senare! massor med kramar =) 
  • chbw
    Maaliin2015 skrev 2015-08-11 09:47:07 följande:
    Hej ! Jasså okej men då får vi hoppas att allt går bra för er nu och att du slipper sprutorna ! Min äl ska vara den 18 enligt appen jag använder men skall man gå efter flytningarna och sådant så har jag nog en tidig äl. Kanske ska testa äl stickor ? Har du gjort det någongång eller finns det någon annan som har testat? Japp det är första barnet säkerligen därför man längtar så mycket , har ni barn sedan tidigare ? Kraam
    Ja, jag hoppas på det =) Väntar samtal nu, så får höra hur det blir!

Okej =) Jag ska ha nån gång mellan 13-15 enligt mina appar. Bim kring 27-28.. Testa stickor! För mig fungerar de trots pcos verkar det som. förra månaden fick jag tydlig stegring den dagen jag kände av äl och mensen kom ju 15 dagar efter så helt hundra på att d va äl =) Fått stegring nu igen, men inte helt hundra säker på att det är positivt idag. Kan inte avgöra om strecket är lika starkt eller lite svagare än kontrollstrecket :P 

Okej =) ja, kanske det! Nä, inga barn än här. Första barnet =) hur gamla är ni? o var finns ni? (om en får fråga) Jag är 24 o min sambo 22, bor strax utanför stockholm =) 
Svar på tråden Fertilitetsutredning