• Mentat

Har du förtroende för regeringen?

FDFMGA skrev 2019-08-15 18:10:38 följande:
    Det är inte min uppfattning - men om jag åtminstone för stunden bortser från dina personliga iakttagelser så återstår min fråga:

På vilket sätt är de som kommer att behöva garantipension hjälpta av att vi som inte kommer att behöva garantipension sparar lite extra till pensionen? Alternativt - menar du att de som redan idag lever i fattigdom, eller på gränsen till fattigdom, ska prioritera annorlunda och månatligen avsätta några hundralappar till pensionssparande?
    Mentat skrev 2019-08-15 10:00:06 följande:
    Sedan förstår jag inte riktigt varför man inte själv kan spara de där 1-2% av sin lön i ett pensionssparande om man nu förordar en höjning av pensionsavgiften?
    För all del, jag kan väl göra ett förhoppningsvis sista försök då: Garantipensionen har inte ett smack att göra med ökade pensionsavsättningar och det har jag inte påstått heller.

Som framgår klart och tydligt ur inlägg #12638 handlar det här om dem som jobbar och frågan är om man skall höja avsättningen till pensionssystemet. Jag påpekar att denna avsättning inte är gratis, den måste tas ur löneutrymmet. Frågan är då varför man skall gå denna omväg att löntagarnas löner skall minskas med 1-2% (eller mer troligt, löneökningar minskas med detta) i stället för att löntagaren får ut det fulla löneutrymmet och sedan avsätter samma summa själv. 

• FDFMGA
    Mentat skrev 2019-08-15 18:52:54 följande:
    För all del, jag kan väl göra ett förhoppningsvis sista försök då: Garantipensionen har inte ett smack att göra med ökade pensionsavsättningar och det har jag inte påstått heller.

Som framgår klart och tydligt ur inlägg #12638 handlar det här om dem som jobbar och frågan är om man skall höja avsättningen till pensionssystemet. Jag påpekar att denna avsättning inte är gratis, den måste tas ur löneutrymmet. Frågan är då varför man skall gå denna omväg att löntagarnas löner skall minskas med 1-2% (eller mer troligt, löneökningar minskas med detta) i stället för att löntagaren får ut det fulla löneutrymmet och sedan avsätter samma summa själv. 
    Okej.

Då förstår jag och kan väl kanske till och med hålla med dig.
  • nattuw
    KillBill skrev 2019-08-15 08:23:11 följande:
    Grundprincipen i pensionssystemet är att det finansieras av arbetskraften (är självfinansierande) och storleken på din pension påverkas av hur mycket du själv har jobbat och bidragit till pensionssystemet. .
    Självfinansierad => jag finansierar själv min pension som i PPM.

Att mina pengar via pensionssystemet slussas vidare till en pensionerad parkeringsvakt innebär att det är jag som finansierar den före detta parkeringsvaktens inkomstpension. Blir jag arbetslös spelar det inge roll hur många bilar den före detta parkeringsvakten lappat i sitt yrkesverksamma liv. Personen i fråga kommer ändå inte att ha råd att köpa några julklappar till sina barnbarn.
  • KillBill
    nattuw skrev 2019-08-16 22:01:09 följande:
    Självfinansierad => jag finansierar själv min pension som i PPM.

Att mina pengar via pensionssystemet slussas vidare till en pensionerad parkeringsvakt innebär att det är jag som finansierar den före detta parkeringsvaktens inkomstpension. Blir jag arbetslös spelar det inge roll hur många bilar den före detta parkeringsvakten lappat i sitt yrkesverksamma liv. Personen i fråga kommer ändå inte att ha råd att köpa några julklappar till sina barnbarn.
    Det är pensionssystemet som efter en bred politisk överenskommelse mellan partierna M, KD, L, C och Socialdemokraterna är självfinansierat.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • nihka
    gabi1969 skrev 2019-08-13 21:06:09 följande:
    Typiska vänsterargument. Struntprat helt enkelt. Hur kan man tycka att Sveriges bästa tid är nu?

Det är pinsamma åsikter. Vi måste arbeta till 69 år. Alla försäkringssystem är överansträngda pga invandring. Arbetslöshet bostadsbrist enorma underskott i statens finanser. Rättsväsende sjukvård skola försvar äldreomsorg mm i djup kris. Kommunernas ekonomi kraschar snart.

Snart kommer även en mycket kännbar lågkonjunktur.

Tidigare så byggdes allt i samhället upp vi fick det bättre. Nu rasar allt. Vet inte vad ni får allt ifrån som tycker Sverige är bäst just nu.
    Du har missuppfattat vad pension är. Det är någon som gamla människor får efter de har slutat arbeta. Det är alltså inte pengar som man ger vuxna i arbetsför ålder, unga vuxna och barn, vilket är vad är vad en överväldigande del av de flyktingar som kommit är.

Ja, naturligtvis kommer en lågkonjunktur. En högkonjunktur följs ju av en lågkonjunktur och vi har precis haft en räcka år med högkonjunktur.

Jag har aldrig haft det bättre. Vem ska jag tacka?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • K Markatta

Följande har faktiskt skrivits i DN:

Kära nordiska grannar - förlåt oss, stäng inte gränsen

Sverige exporterar högerextremism, sprängningar och skott mot poliser. I stället för att gå i kränkt försvarsställning borde regeringen be våra grannar om ursäkt.

https://www.dn.se/ledare/erik-helmerson-kara-nordiska-grannar-forlat-oss-stang-inte-gransen/

• FDFMGA
    var snäll mot katten skrev 2019-08-26 23:00:32 följande:
    Man behöver inte ens börja arbeta för att få garantipension.
    Pensionsmyndigheten har gjort en sammanställning av vilka villkor du behöver uppfylla för att få full garantipension, drygt 8.000 kr/mån för den som är ensamstående och drygt 7.000 för den som är gift.

För att du ska få hela summan krävs det att du har bott i Sverige i minst 40 år, efer att du fyllt 16.

Om du inte uppfyller kraven för garantipension kan du i stället få äldreförsörjningsstöd, men det ligger lägre än den redan låga garantipensionen.

Utöver garantipension kan du också få bostadstillägg, något som många äldre missat att de kan söka - maximalt uppgår bostadsbidraget till drygt 5000 i månaden.

Här kan du läsa mer om vad du har rätt till - men generellt så är ju det svenska pensionssystemet inte särskilt generöst gentemot de som inte arbetat. Har man arbete är det också viktigt  att se till att arbetsgivaren har ett avtal om tjänstepension.

https://www.pensionsmyndigheten.se/forsta-din-pension/sa-fungerar-pensionen/garantipension-om-du-har-lag-pension
  • nihka
    FDFMGA skrev 2019-08-28 09:57:13 följande:
    Pensionsmyndigheten har gjort en sammanställning av vilka villkor du behöver uppfylla för att få full garantipension, drygt 8.000 kr/mån för den som är ensamstående och drygt 7.000 för den som är gift.

För att du ska få hela summan krävs det att du har bott i Sverige i minst 40 år, efer att du fyllt 16.

Om du inte uppfyller kraven för garantipension kan du i stället få äldreförsörjningsstöd, men det ligger lägre än den redan låga garantipensionen.

Utöver garantipension kan du också få bostadstillägg, något som många äldre missat att de kan söka - maximalt uppgår bostadsbidraget till drygt 5000 i månaden.

Här kan du läsa mer om vad du har rätt till - men generellt så är ju det svenska pensionssystemet inte särskilt generöst gentemot de som inte arbetat. Har man arbete är det också viktigt  att se till att arbetsgivaren har ett avtal om tjänstepension.

https://www.pensionsmyndigheten.se/forsta-din-pension/sa-fungerar-pensionen/garantipension-om-du-har-lag-pension
    Ah. Fakta. Vem tror du det biter på?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • K Markatta

https://www.expressen.se/nyheter/s-politikernas-nodrop-till-lofven-regeringen-sviker-kommunerna/

S-politikernas nödrop till Löfven: Regeringen sviker kommunerna

Läget ute i landets kommuner blir allt mer ansträngt och nu får regeringen Löfven underkänt i de egna leden.

Expressen har låtit göra en unik undersökning där 678 förtroendevalda socialdemokrater runt om i landet deltagit, och i svaren framträder en dyster bild där många nu vädjar om hjälp från staten.

- Befolkningen blir äldre och behoven i välfärden ökar kraftigt. Till detta tillkommer väldigt mycket människor som inte jobbar och bidrar utan ska försörjas av kommunen. Och nu går vi dessutom mot en lågkonjunktur. Det går inte ihop, säger Jimmy Jansson, S-kommunalråd i Eskilstuna.

• Rataxes

5 miljarder till försvaret lovar servettregeringen. Höjda/nya skatter införs för att finansiera. Däremot finns obegränsade resurser till friår och familjevecka. Skippa flummandet så finns försvarets pengar utan skattehöjningar.

Har oerhört lite respekt för låtsasborgerliga som gömmer sig under kjolarna hos såssar, miljötomtar och kåmmunister.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?