• Rataxes

Har du förtroende för regeringen?

FDFMGA skrev 2019-08-12 19:14:24 följande:
    Hm, nog lär det finnas åtskilliga även på högerkanten som anser att det man äger eller förvaltar gemensamt - som till exempel atmosfären - är värt att vårda.

Jag tror att Joel Stade är helt fel ute om han inbillar sig att särskilt många högerorienterade saknar förmåga att vårda det gemensamma.

Det finns väl till exempel trots allt ganska få högerorienterade nuförtiden som mässar Ayn Rand och dagdrömmer om en nattmössestat där all skatt är stöld - utom den som är dedikerad till polis och militär

Vad fick till exempel det där tokliberala partiet i senaste valet för andel av rösterna - hm - enligt Wikipedia 1504 rösterSkrattande
    Om du tillåts släppa ut i den atmosfär som vi kollektivt äger så att påverkan sker på min egendom så inkräktar du på min äganderätt. Det är inte kontroversiellt hos de som värnar om äganderätten att ta ut avgifter för det som drabbar andras ägande.
    Ingen vill äga värdelösa tillgångar som inte förräntar sig och tillfredsställer behov, en "död" värld har inget värde. Stater som tagit bort den individuella äganderätten är dessutom de absolut största miljöbovarna av alla kategorier.

Jo, Joel Stade är som du skriver helt fel ute, som alltid.

Liberala Partiet ökar ju åtminstone. Till skillnad från såssarna. Läste att de gått från 30% av förstagångsväljarna 2002 till 20% 2018.
    Myglet hos SSU-topparna lär inte öka på den siffran. 250 000 kostade Ungsåssen Botströms personvalskampanj, betald av SSU Värmlands partikassa. Trots det räckte inte personrösterna för att taxiåkaren skulle komma in i riksdagen. Det är klart, det finns ju nya pengar att hämta från lottförsäljning på kredit till överskuldsatta.
    Har oerhört lite respekt för låtsasborgerliga som gömmer sig under kjolarna hos såssar, miljötomtar och kåmmunister.
  • FDFMGA
    Rataxes skrev 2019-08-12 20:43:43 följande:
    Om du tillåts släppa ut i den atmosfär som vi kollektivt äger så att påverkan sker på min egendom så inkräktar du på min äganderätt. Det är inte kontroversiellt hos de som värnar om äganderätten att ta ut avgifter för det som drabbar andras ägande.
    Ingen vill äga värdelösa tillgångar som inte förräntar sig och tillfredsställer behov, en "död" värld har inget värde. Stater som tagit bort den individuella äganderätten är dessutom de absolut största miljöbovarna av alla kategorier.

Jo, Joel Stade är som du skriver helt fel ute, som alltid.

Liberala Partiet ökar ju åtminstone. Till skillnad från såssarna. Läste att de gått från 30% av förstagångsväljarna 2002 till 20% 2018.
    Myglet hos SSU-topparna lär inte öka på den siffran. 250 000 kostade Ungsåssen Botströms personvalskampanj, betald av SSU Värmlands partikassa. Trots det räckte inte personrösterna för att taxiåkaren skulle komma in i riksdagen. Det är klart, det finns ju nya pengar att hämta från lottförsäljning på kredit till överskuldsatta.
    Naturen struntar i den privata äganderätten: Om jag släpper ut skit uppströms så rinner den nedströms och slår ut din mörtodling - osv, osv.

Det är mänskligt att vilja äga - och det kommunistiska samhället är bara en av alla dessa utopier som visar att vägen till helvetet är kantad av goda föresatser - men det gäller även kommunismens antites det nyliberala paradiset.

Till skillnad från dig och Joel Stade så anser jag att såväl flertalet högerorienterade som flertalet vänsterorienterade respekterar såväl det privata som det gemensamma.
  • gabi1969

Har vi fått det bättre? Har Sverige blivit bättre? Är folk i allmänhet mer trygga nöjda och ser positivt på framtiden?

Svar nej nej nej.

Så svaret blir nej.

Det kommer bara att bli värre.

• Padirac
    gabi1969 skrev 2019-08-13 09:25:40 följande:
    Har vi fått det bättre? Har Sverige blivit bättre? Är folk i allmänhet mer trygga nöjda och ser positivt på framtiden?

Svar nej nej nej.
    Så svaret blir nej.

Det kommer bara att bli värre.
    Du anger ett tids-perspektiv - när jämför du med? Igår, förra årtusendet, stenåldern...

Du anger också att ett perspektiv på människor i allmänhet. Vilka är dessa människor? Var finns de? Vad gör de?

Du anger dessutom ett känslomässigt perspektiv  - är det känslor eller faktiska omständigheter som avgör?
  • Padirac
    dead fish skrev 2019-08-13 20:08:28 följande:
    Många frågor från fru Padirac:

När jämför man med? Det handlar inte bara om tidsperspektiv. Man jämför med civiliserade länders utveckling senaste 20 åren typ. De flesta har en kraftigt nedåtgående brottslighet. Sverige avviker.

Vilka är dessa männskor? Det kan handla om Svea Jansson i Skövde. Vill du ha fler namn? De har levt och verkat i Sverige tillräckligt länge för att fatta att det går åt fel håll.

Det är fakta som avgör. Människor som levt i samma område i decennier har förlorat sin trygghet. Det beror på att det hänt en massa saker. De blir attackerade i alla möjliga sammanhang. Varenda människa har en närstående som drabbats av mer eller mindre avskyvärda brott.

Jag får kalla fru Padirac till dator och se om hon har några frågor till dig.

Har du någon statistik som visar på det du påstår. Brottstrenden i Sverige är i huvudsak nedåtgående sett över tid förutom vissa gruppers interna våld.  Så jag tror du vädrar en fördom här.

Så du är en av de som företräder 'folket' ...

Fakta om upplevelser är et du påstår dig presentera. Fakta i sak då om antal brottsutsatta.

Har du något som stödjer dina påståenden?
  • gabi1969
    Padirac skrev 2019-08-13 18:59:36 följande:

Du anger ett tids-perspektiv - när jämför du med? Igår, förra årtusendet, stenåldern...

Du anger också att ett perspektiv på människor i allmänhet. Vilka är dessa människor? Var finns de? Vad gör de?

Du anger dessutom ett känslomässigt perspektiv  - är det känslor eller faktiska omständigheter som avgör?

Typiska vänsterargument. Struntprat helt enkelt. Hur kan man tycka att Sveriges bästa tid är nu?

Det är pinsamma åsikter. Vi måste arbeta till 69 år. Alla försäkringssystem är överansträngda pga invandring. Arbetslöshet bostadsbrist enorma underskott i statens finanser. Rättsväsende sjukvård skola försvar äldreomsorg mm i djup kris. Kommunernas ekonomi kraschar snart.

Snart kommer även en mycket kännbar lågkonjunktur.

Tidigare så byggdes allt i samhället upp vi fick det bättre. Nu rasar allt. Vet inte vad ni får allt ifrån som tycker Sverige är bäst just nu.
  • gabi1969
    Padirac skrev 2019-08-13 18:59:36 följande:

Typiska vänsterargument. Struntprat helt enkelt. Hur kan man tycka att Sveriges bästa tid är nu?

Det är pinsamma åsikter. Vi måste arbeta till 69 år. Alla försäkringssystem är överansträngda pga invandring. Arbetslöshet bostadsbrist enorma underskott i statens finanser. Rättsväsende sjukvård skola försvar äldreomsorg mm i djup kris. Kommunernas ekonomi kraschar snart.

Tidigare så byggdes allt i samhället upp vi fick det bättre. Nu rasar allt. Vet inte vad ni får allt ifrån som tycker Sverige är bäst just nu.
  • Padirac
    gabi1969 skrev 2019-08-13 21:06:09 följande:

Jag tror nog att vi kommer att få lov att arbeta betydligt längre - vi lever längre och vem ska försörja oss i 20-25 år eller ännu längre. Vi har ju inga föräldrar kvar som arbetar trots att de kanske fortfarande lever några år om vi går i pension vid 65.

Men du menar alltså att de frågor jag ställt är vänsterargument? 

Tänk att frågor kan vara argument 
  • Mentat
    gabi1969 skrev 2019-08-13 21:06:11 följande:

Det verkligt pinsamma jag hittar här är påståendet om att vi _måste_ jobba till 69. Naturligtvis inte. Däremot kommer gränsen för när en arbetsgivare kan säga upp en anställd, som vill fortsätta jobba, enbart med hänvisning till ålder att höjas från 67 till 69, vilket är en helt annan sak.

Det här med att allt var bättre förr låter snarare som (s)-argument för mig...
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?