• Missermajser

Har du förtroende för regeringen?

Lena1979 skrev 2019-11-05 15:07:18 följande:
    Men hur menar du att det ska gå att anställa tusentals människor i s k enkla jobb om man resonerar som du?
    Du skulle göra jobbet själv, innebär det alltså att du förespråkar svartarbete och du själv och ditt råd till andra är att strunta i att betala skatt?

Hur kan du tro att andra ska anställa folk och försörja landet om inte du och ingen annan klarar av att presentera en möjlig lösning?

Samma skatteregler och samma kostnader och allt annat gäller såväl multinationella företag som småföretag, om man följer svensk lag och kollektivavtal.
    Min uträkning stämmer väldigt väl oavsett hur du väljer att slingra dig.
    Vad är din lösning för att människor ska komma i arbete och vad är din lösning för att vi ska kunna minska kostnaderna för arbetslöshetsersättning och socialbidrag och samtidigt öka skatteintäkterna för att klara de kraftigt ökande kostnaderna för välfärden?

De bidrag som du räknar upp, som är kraftigt ökande i kommunbudgetar som i regeringens budget, hur ska de finansieras menar du?

Jag tycker inte att enkla jobb ska avlönas för lågt. Löntagaren bör få en fullt rimlig del kvar i plånboken.
    Lösningen är att det måste bli mycket lägre kostnader, mycket lägre straffskatt, på att anställa någon och lägre skatt på löntagarens lön.
    Eftersom kunden inte är beredd betala mer så måste andra kostnader sänkas om löntagaren ska kunna få pengar kvar i plånboken.

Vare sig du missermajser eller någon annan kund är beredd betala mer än 62 000 i månaden för städning eller för andra s k enkla jobb.
    Vad är då din lösning?

För det första så har du baserat mina åsikter om skatt på en gissning.

För det andra så presenterar du ett pris på ett städuppdrag som inte beskriver omfattningen eller någonting. Skulle jag enbart få in den summan i ett företag så skulle jag inte ens fundera på att anställa. Jag skulle göra jobbet själv.

Varför du gör mig ansvarig för ditt missnöje vet inte. Som jag skrev så tycker jag med att arbetsgivaravgiften borde lättas upp för mindre företag men det vill folk tydligen inte.

• Lena1979
    Missermajser skrev 2019-11-05 15:49:16 följande:

För det andra så presenterar du ett pris på ett städuppdrag som inte beskriver omfattningen eller någonting. Skulle jag enbart få in den summan i ett företag så skulle jag inte ens fundera på att anställa. Jag skulle göra jobbet själv.

Det om skatten var inte en gissning utan en fråga till dig.

Jag trodde att du skulle klara av att förstå det grundläggande.
    En person som jobbar som städare på heltid ca 160 timmar kan beräknas göra kundbetalda jobb för omkring 50 000 + moms i månaden.
    Detta oavsett om personen jobbar hela tiden för en kund eller om det är många olika kunder under månaden.
    Detta oavsett om det är en anställd i ett stort eller ett litet företag eller en egen enmansföretagare.
    Kalkylen kan nog förmodas hålla någorlunda oavsett.

Kunden, en eller flera olika kunder tillsammans, kan alltså förmodas vara beredd betala motsvarande 50 000 (ca 62 000 inkl moms) i månaden för städning som utförs i omkring 160 timmar under den månaden.
    Knappast mer än så, eller hur?
    Hur ska man då få de pengar som kunden betalar att räcka till mer än 15 000 i plånboken för löntagaren som jobbat heltid under en månad?

Även om du är själv, du gör jobbet själv som enmansföretagare, jobbar själv dessa ca 160 timmar och själv får fakturera en eller flera kunder tillsammans 62 000 för en månad så blir kalkylen ungefär samma och du får då bara 15 000 kvar i plånboken.
    Jag förutsätter då att du, utifrån dina tidigare inlägg, väljer att följa lagar och regler, och t ex betalar moms och skatt, etc.
    Då får du ca 15 000 kvar i plånboken.

Vad är ditt förslag på lösning?
  • Missermajser
    Lena1979 skrev 2019-11-05 16:42:55 följande:
    Det om skatten var inte en gissning utan en fråga till dig.

Jag trodde att du skulle klara av att förstå det grundläggande.
    En person som jobbar som städare på heltid ca 160 timmar kan beräknas göra kundbetalda jobb för omkring 50 000 + moms i månaden.
    Detta oavsett om personen jobbar hela tiden för en kund eller om det är många olika kunder under månaden.
    Detta oavsett om det är en anställd i ett stort eller ett litet företag eller en egen enmansföretagare.
    Kalkylen kan nog förmodas hålla någorlunda oavsett.

Kunden, en eller flera olika kunder tillsammans, kan alltså förmodas vara beredd betala motsvarande 50 000 (ca 62 000 inkl moms) i månaden för städning som utförs i omkring 160 timmar under den månaden.
    Knappast mer än så, eller hur?
    Hur ska man då få de pengar som kunden betalar att räcka till mer än 15 000 i plånboken för löntagaren som jobbat heltid under en månad?

Även om du är själv, du gör jobbet själv som enmansföretagare, jobbar själv dessa ca 160 timmar och själv får fakturera en eller flera kunder tillsammans 62 000 för en månad så blir kalkylen ungefär samma och du får då bara 15 000 kvar i plånboken.
    Jag förutsätter då att du, utifrån dina tidigare inlägg, väljer att följa lagar och regler, och t ex betalar moms och skatt, etc.
    Då får du ca 15 000 kvar i plånboken.

Vad är ditt förslag på lösning?

Den totala kostnaden var 27000 säger du och de jobbar in ca 50000 så ligger väl lönen på runt 19000 antar jag.  Jag räknade på 300 för kontorsstädning så 48000 fick jag det till men jag litar på att du har bättre koll på hur man räknar.

De sociala avgifterna är ju ca 6000 så jag håller helt med om den kostnaden är rimlig att minska. En tredjedel är ren skatt i form av löneavgift av som inte går till pensioner. 
    Dessutom så tycker jag att om man har en progressiv beskattning på löner så kan man låta mindre bolag slippa denna kostnad helt. 

Förut kom följande svar från mig:
     "I det skedet det är frågan om att börja anställa för små företag tycker jag att det bästa är reducerad eller helt borttagen  arbetsgivaravgift för mindre företag"

• K Markatta

https://www.svd.se/m-skandal-att-regeringen-inte-lyssnade-pa-sapo

Skandal att regeringen inte lyssnade på Säpo

I mars 2017 krävde Säpo en skärpning av lagen som gör att personer som bedöms som ett hot mot rikets säkerhet inte ska sättas på fri fot. Ändå släpptes nyligen sex imamer ur förvar.

Moderaternas rättspolitiske talesman Johan Forssell kritiserar regeringen:

- Vi talar inte om vad som helst här, vi talar om personer som av myndigheter och regering bedömts utgöra en fara för rikets säkerhet. Säpo kontaktar regeringen i mars 2017 och säger att det är angeläget att lagstiftningen förändras. Det är inte särskilt vanligt att man gör det, ändå dröjer det ett och ett halvt år innan det ens tillsätts en utredning.

"Ansvarig" minister Mikael Damberg (S) ville inte ställa upp på en intervju utan skickade endast ett skriftligt meddelande där han menade att det minsann var många (andra) som var ansvariga för att det sölats med en lagskärpning.

• Lena1979
    Missermajser skrev 2019-11-05 20:30:13 följande:

Den totala kostnaden var 27000 säger du och de jobbar in ca 50000 så ligger väl lönen på runt 19000 antar jag.  Jag räknade på 300 för kontorsstädning så 48000 fick jag det till men jag litar på att du har bättre koll på hur man räknar.

De sociala avgifterna är ju ca 6000 så jag håller helt med om den kostnaden är rimlig att minska. En tredjedel är ren skatt i form av löneavgift av som inte går till pensioner. 
    Dessutom så tycker jag att om man har en progressiv beskattning på löner så kan man låta mindre bolag slippa denna kostnad helt. 

"I det skedet det är frågan om att börja anställa för små företag tycker jag att det bästa är reducerad eller helt borttagen  arbetsgivaravgift för mindre företag"

Ja, då är vi ju i stort överens.
    Men hur ska då tusentals människor komma i arbete med enkla jobb?
    Om jag minns rätt så har du argumenterat för att alla löntagare, även de som har enkla jobb, borde få bättre betalt för sitt arbete.

Hur ser just din egen kalkyl ut för att löntagare ska kunna få bättre betalt, dvs mera pengar kvar i plånboken?
    Har du någon lösning på hur du själv och andra kunder ska få lust och förmåga att betala mycket mera för varor och tjänster?
    Eller har du någon annan tanke eller något nytt sätt för hur de ökade nettolönerna ska kunna finansieras?
    Vet du hur det går till når någon annan än kunden ska betala för kostnaderna?
  • Kverulant67

Hur kommer du fram til summan 6000? Sociala avgifter är i normala fall 31.4%.
  • Kverulant67
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-11-05 12:32:38 följande:
    Jo, "alla" vet ju att i alla länder utanför EU, USA och Kanada bor alla människor i grottor, pappskjul eller hyddor av bajs och i princip ingen kan läsa.

TIPS: Surfa till  Globalis eller Landguiden om du mot förmodan är seriöst intresserad av hur stor andel av befolkningen som är analfabeter i ett visst land.
    Om det nu är som du du antyder så kanske du har en bra förlaring på att 93% fortfarande går utan arbete efter ca 5år i landet?
  • Lena1979

Du vill sänka arbetsgivaravgiften för mindre företag.
    De mindre företagen har trots det väldigt begränsad möjlighet att anställa många tusen personer i enkla jobb.
    Min tidigare kalkyl ser precis lika ut för stora företag. Varje person som städar klarar sannolikt inte att dra in mera pengar än 50 000 i månaden (sannolikt mindre). Hur ska det större företaget då kunna finansiera att anställa denna person och tusentals andra?
    Tror du att kunden, t ex du själv, är beredd betala väsentligt mycket mera för utförd städning bara för att städpersonen är anställd i ett större företag?
  • auster

Det går inte att ha förtroende för en regering som sätter våldsbejakande islamisters intressen framför svenskarnas säkerhet. Att sossarna inte klarar av att utvisa imamerna beror på att man i det längsta stretat emot all skärpt lagstiftning mot terrorism. Sossarna samarbetspartner mp uttalade ordagrant 2011 att jihadisterna som reste till IS bara var "engagerade ungdomar". 

• K Markatta

Men... det var ju inga problem med elförsörjningen! Det har ju oduglingen Ygeman (S) garanterat!

https://www.fplus.se/har-ar-ygemans-nodlosning-for-att-stoppa-elkrisen/a/vQGzW5

Här är Ygemans nödlösning för att stoppa elkrisen

För att rädda Stockholms elförsörjning måste regeringen använda pengar från Sveriges beredskapskassa. Pengarna ska bland annat gå till en nystart av den elproduktion som regeringens skatt på kraftvärme stängde ned i våras.

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?