Lena1979 skrev 2019-11-07 08:30:26 följande:
Jag tror inte alls att du har svårt att uttala dig om vad du anser det vara värt och rimligt att betala för städning och enkla jobb. Du väljer nog bara att slingra dig?
Inget av det du skriver, och inget som någon annan skriver, är någon lösning på hur man ska kunna anställa tusentals människor i enkla jobb.
Jag önskar att de ska få jobb och en skälig summa kvar i plånboken, men det är ju nästan omöjligt enligt tidigare kalkyl och även med det du skriver.
Inte ens om de bara får 15 000 i lön, det blir ändå nästan helt omöjligt.
Hur ska vi finansiera de kraftigt ökande behoven av socialbidrag, arbetslöshetsersättning och alla andra bidrag?
Hur ska vi finansiera konstgjorda jobb när inte kundernas betalning räcker till?
Vare sig du eller någon annan kund vill betala mer för utförandet av enkla jobb, eller hur?
Men det är väl arbetsgivarnas fel som utnyttjar och suger ut arbetskraften ..?
Eller så är det väl de rikas fel ..?
"Jag tror inte alls att du har svårt att uttala dig om vad du anser det vara värt och rimligt att betala för städning och enkla jobb. Du väljer nog bara att slingra dig?"
Det är upp till dig, antingen får du utgå från att jag menar vad jag skriver eller inte! Jag är inte kund och således inte den som ska avgöra vad kunder ska vara beredda att betala.
Vill de inte betala mer så är väl den marknaden mättad helt enkelt.
"Inget av det du skriver, och inget som någon annan skriver, är någon lösning på hur man ska kunna anställa tusentals människor i enkla jobb.
Jag önskar att de ska få jobb och en skälig summa kvar i plånboken, men det är ju nästan omöjligt enligt tidigare kalkyl och även med det du skriver.
Inte ens om de bara får 15 000 i lön, det blir ändå nästan helt omöjligt."
Det är väl de som tagit beslutet att skapa en så enorm arbetskraftsreserv som är skyldiga att lösa det problemet. Jag röstade inte på de som tog beslutet. Jag tänker inte driva städfirma i iallafall.
"Hur ska vi finansiera de kraftigt ökande behoven av socialbidrag, arbetslöshetsersättning och alla andra bidrag?"
Jag tycker att de som sponsrade dåvarande alliansen och svenskt näringslivs avtalsrörelse själva får investera i svensk produktion så kan vi diskutera sänkta skatter när vi börjar se intäkterna av det. Dom fick ju som dom ville!
"Hur ska vi finansiera konstgjorda jobb när inte kundernas betalning räcker till?
Vare sig du eller någon annan kund vill betala mer för utförandet av enkla jobb, eller hur?"
Som du redan vet så vill inte jag det men jag kan naturligtvis inte svara för andra.
"Men det är väl arbetsgivarnas fel som utnyttjar och suger ut arbetskraften ..?
Eller så är det väl de rikas fel ..?"
Jag tror inte att alla arbetsköpare sått bakom och alla dessa är heller inte utsugare. Det är inte svårare än att man försöker se vilka som är vinnarna i detta. Med stor sannolikhet är de dom som haft någon typ av materiell eller ekonomisk vinning i situationen som verkat för detta.