Jag vet inte vem du menar saknar förtroende för vem med inlägget?
Det LH säger är väl att regeringen inte vill tillåta eget bruk och därför inte heller utreda detta:
FHM säger att frågan bör utredas för att se vilka preventiva metoder som har avsedd verkan att minska bruk av narkotika - bruk främjar som bekant inte hälsan
Från din länk
"
”Ingen anledning att utreda”Centern och Vänsterpartiet vill också att lagstiftningen utreds, men Socialdemokraterna är helt emot. I slutet av februari motiverade socialminister Lena Hallengren varför i en debatt i Aktuellt:
– Det är definitivt politik i vilka signaler man vill skicka. Jag vill inte säga till en hel generation unga människor att det är okej att handla, stoppa i fickan och använda narkotika för eget bruk. Därför finns det ingen anledning att utreda den frågan."
I övrigt vill hon inte kommentera frågan om FHMs förslag med annat än:
"Folkhälsomyndigheten vill också utreda behovet av injektionsrum, där personer som injicerar droger kan göra det under övervakning av vårdpersonal, en vårdinsats som tidigare ansetts kontroversiell. Socialminister Lena Hallengren vill idag inte svara på hur hon och regeringen ställer sig till Folkhälsomyndighetens olika förslag.
– Exakt hur vi gör svarar jag inte på, men när det gäller eget bruk så har jag inte ändrat uppfattning, och inte heller regeringen."
– Exakt hur vi gör svarar jag inte på, men när det gäller eget bruk så har jag inte ändrat uppfattning, och inte heller regeringen."
https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/aa/atgardsforslag-for-att-forebygga-anvandning-samt-medicinska-och-sociala-skadeverkningar-av-narkotika/
"
I den här rapporten presenterar Folkhälsomyndigheten tio åtgärdsförslag inom sex övergripande områden för att förebygga användning samt medicinska och sociala skadeverkningar av narkotika. Åtgärderna föreslås utgöra underlag inför ett nationellt utvecklingsarbete under en kommande strategiperiod, i vilken man från regeringens sida aviserat ett större fokus på narkotika. Hälsofrämjande och narkotikaförebyggande arbete behövs på flera olika nivåer för att ta hänsyn till narkotikaproblematiken ur ett livsloppsperspektiv. Våra åtgärdsförslag speglar denna bredd och pekar ut åtgärdsområden inom hälsofrämjande, förebyggande och tidiga insatser samt åtgärder för att minska de medicinska och sociala skadeverkningarna av narkotika."
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/5ce3639567ad495eae0dcec6071aaf9e/atgardsforslag-forebygga-anvandning-medicinska-sociala-skadeverkningar-narkotika.pdf