• K Markatta

Har du förtroende för regeringen?

Padirac skrev 2020-05-10 13:57:38 följande:
    Du tror inte att professor JA baserar sin tro på de kunskaper och den för honom nu tillgängliga informationen?

Jag har svårt att se att en professor i smittskydd skull tro en sak och ha information och belägg för någonting annat - så den betoning du gör på tror syns för mig farfetched.
    Frågan är naturligtvis om det över huvud taget finns några bra prognoser för hur antalet smittade och döda kommer att utvecklas i de nordiska länderna.

Ett stående argument från vår expertmyndighet är ju annars att "kunskapsunderlaget är extremt svagt" som det exempelvis heter i följande inslag om användning av munskydd:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/darfor-tror-inte-fhm-pa-munskydd-underlaget-ar-extremt-svagt
  • Padirac
    LSDW skrev 2020-05-10 14:05:40 följande:
    Om vi håller oss till fakta så finns det flera scenarier:

1. Professorn får rätt och lika dödligheten blir densamma i hela norden.
    2. Behandlingsmetoder förbättras och dödligheten går ned (enligt andra experter är detta redan ett faktum). Konsekvensen blir att de andra nordiska länderna får en lägre dödlighet än Sverige.
    3. Ett vaccin dyker upp och sätter stopp för dödligheten
    4. Våra grannländer lyckas skydda sina äldreboenden på ett bättre sätt.

Jag finner professorns spekulationer osannolika.

Så vitt jag läst olika uttalanden så gäller teorierna om att smittan och dödligheten ska bli lika stor i alla länder under förutsättning att ingen vaccin eller annat effektivt läkemedel hinner tas fram innan spridningen är lika omfattande i alla länder.

Så jag ser det som bakgrunden i uttalandet - om förutsättningarna förändras så kommer naturligtvis resultatet att bli annorlunda.  Men kunskapsläget är för närvarande inte tillräckligt omfattande för att kunna ge annat än möjliga scenarion baserat på nuvarande eller nu okända framtida förutsättningar.

Du har säkert en annan kunskapsbas än professorn och har dina skäl för att tror att det som återgetts i media är osannolikt. Det finns gott om fåtöljforskare, att just professor JA skulle höra till den gruppen finner jag osannolikt.

Men den som lever efter coronakrisen får se.
  • Padirac
    K Markatta skrev 2020-05-10 14:15:38 följande:
    Frågan är naturligtvis om det över huvud taget finns några bra prognoser för hur antalet smittade och döda kommer att utvecklas i de nordiska länderna.

Ett stående argument från vår expertmyndighet är ju annars att "kunskapsunderlaget är extremt svagt" som det exempelvis heter i följande inslag om användning av munskydd:

www.svt.se/nyheter/inrikes/darfor-tror-inte-f...
    Det man känner väl till är pandemier i allmänhet, även om kunskapsläget om just coronaviruset är 'extremt svagt'

Så strategier och prognoser  är baserade på dessa kunskaper och får justeras vartefter kunskapsläget för coronaviruset utvecklas.
  • LSDW
    Padirac skrev 2020-05-10 14:16:04 följande:
    Så vitt jag läst olika uttalanden så gäller teorierna om att smittan och dödligheten ska bli lika stor i alla länder under förutsättning att ingen vaccin eller annat effektivt läkemedel hinner tas fram innan spridningen är lika omfattande i alla länder.

Så jag ser det som bakgrunden i uttalandet - om förutsättningarna förändras så kommer naturligtvis resultatet att bli annorlunda.  Men kunskapsläget är för närvarande inte tillräckligt omfattande för att kunna ge annat än möjliga scenarion baserat på nuvarande eller nu okända framtida förutsättningar.

Du har säkert en annan kunskapsbas än professorn och har dina skäl för att tror att det som återgetts i media är osannolikt. Det finns gott om fåtöljforskare, att just professor JA skulle höra till den gruppen finner jag osannolikt.

Men den som lever efter coronakrisen får se.
    Hehe, jag är fullständigt övertygad om att jag och professorn står på samma sida i denne fråga. Du spekulerar i vad som händer på åratals sikt. Jag påpekar att på så lång tidsbas kommer förutsättningarna sannolikt att ändras. Framtiden kommer visa att jag har rätt. Den som ligger sist i Marathon efter halva loppet, kommer inte att vinna.
  • Padirac
    LSDW skrev 2020-05-10 14:27:38 följande:
    Hehe, jag är fullständigt övertygad om att jag och professorn står på samma sida i denne fråga. Du spekulerar i vad som händer på åratals sikt. Jag påpekar att på så lång tidsbas kommer förutsättningarna sannolikt att ändras. Framtiden kommer visa att jag har rätt. Den som ligger sist i Marathon efter halva loppet, kommer inte att vinna.
    Då är vi alltså tre som står på samma sida - du, professorn och jag
  • LSDW
    Padirac skrev 2020-05-10 14:32:43 följande:
    Då är vi alltså tre som står på samma sida - du, professorn och jag
    Perfekt. Då kan vi lämna spekulationerna åt sitt öde.
  • FDFMGA
    Så halva loppet är redan avverkat enligt dina forskningsrön.

Inte ens i Sverige är halva loppet avverkat, enligt min gissning.

Kan du inte länka till din forskning, i den här tråden brukar det annars mest handla om att spådomar i navelluddSkrattande
  • Padirac
    LSDW skrev 2020-05-10 14:05:40 följande:
    Om vi håller oss till fakta så finns det flera scenarier:

1. Professorn får rätt och lika dödligheten blir densamma i hela norden.
    2. Behandlingsmetoder förbättras och dödligheten går ned (enligt andra experter är detta redan ett faktum). Konsekvensen blir att de andra nordiska länderna får en lägre dödlighet än Sverige.
    3. Ett vaccin dyker upp och sätter stopp för dödligheten
    4. Våra grannländer lyckas skydda sina äldreboenden på ett bättre sätt.

Jag finner professorns spekulationer osannolika.

Visst , vi lämnar spekulationerna åt sitt eget öde som du skriver
    LSDW skrev 2020-05-10 14:38:28 följande:
    Perfekt. Då kan vi lämna spekulationerna åt sitt öde.

• LSDW
    FDFMGA skrev 2020-05-10 14:39:28 följande:
    Så halva loppet är redan avverkat enligt dina forskningsrön.

Inte ens i Sverige är halva loppet avverkat, enligt min gissning.

Kan du inte länka till din forskning, i den här tråden brukar det annars mest handla om att spådomar i navelluddSkrattande
    Vilka forskningsrön?
  • KillBill
    LSDW skrev 2020-05-10 14:00:15 följande:
    Nåväl, Löfvén och S verkar inte ha något emot att ta åt sig äran över framgångarna. Är det M i Stockholm som borde ha denna ära?

Jag tror att du är rätt ensam om att se framgångar inom den åldringsvård som KD, L, C, MP samt moderaterna ansvarar för. 

Stockholm har mest timvikarier i landet och sedan det kristdemokratiska äldreborgarrådet Erik Slottner tillträdde har han gjort det ännu lättare verksamheten att
     ta in timvikarier i äldrevården i Stockholm. Om du inte känner till det så misstänker man att en hög andel timvikarier kan ha bidragit till smittspridning av Covid-19..

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?