• storpappan

Har du förtroende för regeringen?

Den här mannen är inget man som svensk är stolt över precis!

• Padirac
    storpappan skrev 2020-05-08 18:19:42 följande:
    Du, det är fyra _olika_ personer 

Så kanske minnet av småskolefröken/magisterns ord om att använda man då du menar DU inte är korrekt.

Sen är det en lustig koppling du gör, om du vore dansk eller tysk  skulle du då varit stolt då över att kalla 4 personer en man Solig
  • storpappan

Hur många svenskar ser du på bilden?

• Padirac
    storpappan skrev 2020-05-08 18:58:21 följande:
    Hur många svenskar ser du på bilden?
    Jag ser att du skriver så här om man och som svensk..
    Du kanske är stolt över Trump, så svensk du är Förlåt, man skrev du ju så där ospecifikt för att inte stå för det du kanske ville säga, sen tog du två bilder med sammanlagt 4 personer...  mycket som du inte kan/vill/törs säga klart. 

Själv är jag inte stolt över Trump, jag är däremot stolt över det syskon, barn och anhöriga lyckas med till trots de utmaningar de bär med sig. Stolthet att du utmanat sig och övervunnit det de trott om sig själv.

Men andra stoltserar visst över andra saker eller önskar sig kunna känna sig stolta över statsministrar, presidenter och skådisar, det är väl helt OK. Däremot kan jag inte se att tydlighet är något att stoltsera med.

• K Markatta
    Padirac skrev 2020-05-08 17:04:26 följande:
    Jag vet inte vem du menar saknar förtroende för vem med inlägget?
    Det är väl rimligtvis väljarna som nu om inte förr bör sakna förtroende för Hallengren (S) med tanke på hennes inkonsekventa inställning till Folkhälsomyndighetens uppmaningar.

Så här lät det för nån månad sen:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7425645

Hallengren (S): Svenska folket ska veta att regeringen kommer att fatta beslut om insatser när Folkhälsomyndigheten begär det.

Hallengren (S): Jag uppmanar allmänheten att lyssna på Folkhälsomyndighetens råd, om att t ex tvätta händerna och stanna hemma om man känner sig sjuk.

Så här låter det nu:

Hallengren (S): Jag ändrar inte uppfattning för att Folkhälsomyndigheten kommer med det här förslaget.

Reporter: Hur viktigt är det att lyssna på vad Folkhälsomyndigheten säger?

Hallengren (S): Nu tycker jag du ställer den frågan liksom på ett löst formulerat sätt, det beror naturligtvis helt på vad du syftar på.
  • Padirac
    K Markatta skrev 2020-05-09 00:09:48 följande:

Det är väl rimligtvis väljarna som nu om inte förr bör sakna förtroende för Hallengren (S) med tanke på hennes inkonsekventa inställning till Folkhälsomyndighetens uppmaningar.

Så här lät det för nån månad sen:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7425645

Hallengren (S): Svenska folket ska veta att regeringen kommer att fatta beslut om insatser när Folkhälsomyndigheten begär det.

Hallengren (S): Jag uppmanar allmänheten att lyssna på Folkhälsomyndighetens råd, om att t ex tvätta händerna och stanna hemma om man känner sig sjuk.

Så här låter det nu:

Hallengren (S): Jag ändrar inte uppfattning för att Folkhälsomyndigheten kommer med det här förslaget.

Reporter: Hur viktigt är det att lyssna på vad Folkhälsomyndigheten säger?

Hallengren (S): Nu tycker jag du ställer den frågan liksom på ett löst formulerat sätt, det beror naturligtvis helt på vad du syftar på.

Se där, en väljarnas företrädare som anger vad dessa bör anse.

Det är en tung mantel du axlar

Du ser kanske ingen skillnad i sak mellan den pågående covid19-pandemin och en utredning om vilka preventiva metoder som minskar bruket av droger och dess konsekvenser eller LHs uppmaning att följa FHMd råd om att minska smittspridning och att LH inte vill kommentera en utredning med annat än att det inte är aktuellt att avkriminalisera eget bruk av droger.

Lite väl två olika saker det talas om, den ena riskerar att slå ut sjukvården och samhällets ekonomi, den andra är på inget sätt i närheten av detta.

Sen är hennes svar på journalistens försök till skjutjärnsjournalistik exemplariskt. Bra mediehantering helt enkelt.
  • LSDW
    Padirac skrev 2020-05-08 19:07:14 följande:
    Jag ser att du skriver så här om man och som svensk..
    Du kanske är stolt över Trump, så svensk du är Förlåt, man skrev du ju så där ospecifikt för att inte stå för det du kanske ville säga, sen tog du två bilder med sammanlagt 4 personer...  mycket som du inte kan/vill/törs säga klart. 

Själv är jag inte stolt över Trump, jag är däremot stolt över det syskon, barn och anhöriga lyckas med till trots de utmaningar de bär med sig. Stolthet att du utmanat sig och övervunnit det de trott om sig själv.

Men andra stoltserar visst över andra saker eller önskar sig kunna känna sig stolta över statsministrar, presidenter och skådisar, det är väl helt OK. Däremot kan jag inte se att tydlighet är något att stoltsera med.
    Okej, du är stolt över syskon, men inte Trump.
  • Padirac
    LSDW skrev 2020-05-09 00:48:28 följande:

Okej, du är stolt över syskon, men inte Trump.

Okej, du har inte läst vad jag skrev
  • nattuw
    K Markatta skrev 2020-05-09 00:09:48 följande:
    Det är väl rimligtvis väljarna som nu om inte förr bör sakna förtroende för Hallengren (S) med tanke på
    hennes inkonsekventa inställning till Folkhälsomyndighetens uppmaningar.
    Att kalla det inkonsekvent är inte helt rätt. Det handlar om en konsekvent "göra ingenting" linje.

I fallet med Corona har den vanliga "göra ingenting" linjen garderats med en eventuell framtida syndabock som kan plockas fram om det går åt helvete. Visar det sig däremot gå bra kan de ta åt sig äran av att ha lyssnat på expertråd.

I fallet med avkriminalisering är det bara den vanliga "göra ingenting" linjen utan något behov av syndabock.
  • KillBill

Djävlar vad högersymatisörer är bittra över att en stor majoritet av befolkningen tycker att Socialdemokraterna har hanterat covid-19 pandemin på ett bra sätt.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?