Mentat skrev 2021-12-04 20:20:55 följande:
Även med sänkningen, vilken betyder mycket för folk som är beroende av bil, kommer Sverige, så som det mycket tydligt framgick av mitt inlägg, att ha bland världens högsta priser på bensin och diesel. Det är inte så att svenskarna plötsligt kommer att elda på för att det blev så billigt. Jag tog inte ens upp Venezuelas 23 öre/liter bensin eller Irans 10 öre / liter för diesel.
Det är inte frågan om att andra är värre. Det handlar om att sätta saker i perspektiv. Att du omedelbart drar till med halmgubbar om kolkraft i stället för att svara på vad jag skriver är ett skäl till att jag med jämna mellanrum tröttnar på det här forumet. Dialog är betydligt mer intressant än parallella monologer.
Allvarligt - 50 öre per liter gör väldigt liten skillnad i plånboken för den vanlige bilisten.
Under pandemin har jag huvudsakligen arbetat från hemmet, det gör skillnad på bensinräkningen. Men en sänkning på 50 öre litern skulle ge mig (som annars kör 4500 mil per/år) en minskad månadskostnad motsvarande en pizza och en läsk på närmaste pizzerian..
www.trafa.se/globalassets/statistik/vagtrafik/korstrackor/2020/korstrackor-2020---2021-09-22.pdf
"Den genomsnittliga årliga körsträckan varierar beroende på typ av ägare. Personbilar som ägs av privatpersoner körde i genomsnitt 1 060 mil och de som ägs av en juridisk person körde 1 222 mil. Bilar ägda av kvinnor kördes kortare sträcka än de ägda av män (Figur 5). Längst körs taxibilar, i genomsnitt 5 488 mil under 2020. Taxibilarnas medelkörsträcka minskade med 981 mil (–15 procent) jämfört med året innan. Leasade bilar kördes längre än genomsnittet, 1 467 mil.
...
En personbil kördes under 2020 i genomsnitt 1 100 mil (mot 1 171 mil 2019). Denna genomsnittliga körsträcka är den kortaste sedan mätningarna började 1999. Sedan toppnoteringen 2008 har den genomsnittliga körsträckan sjunkit med 217 mil, motsvarande –17 procent (Figur 2)."