• klyban

Har du förtroende för regeringen?

KillBill skrev 2022-03-14 16:33:47 följande:
    Sverige's statsminister Magdalena Andersson har inte stängt dörren för Nato. 

Det är konstigt hur de som var så emot NATO innan, nu flippat på en femöring.
    Och att ena stunden är de emot NATO, nästa sekund ska vi gå med NATO helt utan politisk process.

Typisk populism, och jag är inte speciellt säker på de ens vill vara nära NATO och detta klientel och slutet på dagen.
    För det innebär slut på rysspengar och stöd av dessa "tankesmedjor", så betvivlar starkt att det stämmer vad dessa säger ens.
    För ett så stort flippflopp, det berättar att allt de sagt innan har varit fabuleringar.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Tom Araya

Den här illustrerar väl varför jag har svårt för socialdemokraterna, fast jag delar mycket av socialdemokratins grundläggande värderingar.

Kan vara en teckning av text där det står ?Familjevecka Gymnasieamnesti ? ? Friår Försvaret Maste höja skatten...?

• Tom Araya
    klyban skrev 2022-03-14 17:43:31 följande:

Det ena utesluter inte det andra och jag ser klart och tydligt bägge, även om det inte är svart och vitt reaktioner.(Och tack gode gud att man har någon som tänker efter före.)

I detta fall är det signalvärdet som är av betydelse, medan informationsvärdet är nästan obefintligt.
  • Tom Araya
    klyban skrev 2022-03-14 17:46:13 följande:

Det är konstigt hur de som var så emot NATO innan, nu flippat på en femöring.
    Och att ena stunden är de emot NATO, nästa sekund ska vi gå med NATO helt utan politisk process.

Typisk populism, och jag är inte speciellt säker på de ens vill vara nära NATO och detta klientel och slutet på dagen.
    För det innebär slut på rysspengar och stöd av dessa "tankesmedjor", så betvivlar starkt att det stämmer vad dessa säger ens.
    För ett så stort flippflopp, det berättar att allt de sagt innan har varit fabuleringar.

Det är väl lika med försvarspolitiken. Försvaret har inte på 40 år setts lika betydelse fullt som nu.
  • klyban
    Tom Araya skrev 2022-03-14 18:02:33 följande:
    Den här illustrerar väl varför jag har svårt för socialdemokraterna, fast jag delar mycket av socialdemokratins grundläggande värderingar.

Kan vara en teckning av text där det står Familjevecka Gymnasieamnesti ? ? Friår Försvaret Maste höja skatten...

Håller med på den, och att S fått ta skiten för C tokiga förslag i Regeringen, än att de tagit fått tagit smällen då agenda vill lägga skulden på S och inte det som haft som krav för detta för en Regering med denna konstellation.

Och att S tagit ett för stort kliv till höger, man måste hitta tillbaka till hjälpa dom små människorna och inte bara de med mer pengar som klarar sig själva.
    Men det varit en del bra förslag det senaste, mer pengar till pensionärer, sjukpensionärer och en del annat som stärker ekonomin för de allra svagaste i samhället.
    Men då låter det i och för sig att man gör för lite, för de som inte vill ge pengar alls, de är aldrig nöjda i sin agenda, utan alltid är det fel oavsett om det är bra.

Och detta med NATO är nog det mest tydligast, där SD stod och skrek om att nej inget NATO, och nu tvärtom att vi inte går med i NATO snabbt nog.
    Det får mig tänka en enda sak, att de har ingen åsikt alls om NATO, utan bara populism och opinionsbildning med svartvita argument.

Är också delad på vad man ska rösta på, men tänker inte rösta på ett parti som inte klarar av att tala som vuxna eller tror ren populism säger nått sakligt om vad man vill.

Och en annan fråga jag ställer mig, hur ska ett parti som aldrig vill diskutera sakpolitiska frågor i detalj, hur ska de sen kunna styra när de aldrig beror effekten av politiken som de vill ha.
    För det låter som receptet för att det kommer gå helt och skogen på vissa beslut.
    Och dessa är folk som aldrig har fel, inte ens när de överbevisligen har fel.

Och såna ska man vara vaksam för, så väl i politiken så som i ens nära verklighet.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Tom Araya skrev 2022-03-14 18:06:36 följande:
    I detta fall är det signalvärdet som är av betydelse, medan informationsvärdet är nästan obefintligt.
    Delar inte denna med dig, ser bägge och att när man berättar detta, för vara tyst berättar verkligen inget.
    Tom Araya skrev 2022-03-14 18:08:19 följande:
    Det är väl lika med försvarspolitiken. Försvaret har inte på 40 år setts lika betydelse fullt som nu.

40år är nog lite för långt bort, det var mer ~30 år sedan man börja mjukna eller kort där efter.
    Men när berlinmuren föll, och sen par år senare som Sovjet föll, det var då det började minska spänningarna och försvaret skalades tillbaka sakta.
    Så vi pratar om 25-30 år sedan.

Blev så lycklig efter par år efter lumpen att man skulle slippa repmånad, och det var ett par år efter berlinmuren och senare sovjet.

• Tom Araya
    klyban skrev 2022-03-14 18:24:34 följande:
    Delar inte denna med dig, ser bägge och att när man berättar detta, för vara tyst berättar verkligen inget.
    Det som har informationsvärde är att Sverige i nuläget avvaktar med ansökan om NATO-medlemsskap.
    klyban skrev 2022-03-14 18:24:34 följande:

40år är nog lite för långt bort, det var mer ~30 år sedan man börja mjukna eller kort där efter.
    Men när berlinmuren föll, och sen par år senare som Sovjet föll, det var då det började minska spänningarna och försvaret skalades tillbaka sakta.
    Så vi pratar om 25-30 år sedan.

Blev så lycklig efter par år efter lumpen att man skulle slippa repmånad, och det var ett par år efter berlinmuren och senare sovjet.

Ska man vara petig så minskade försvarsanslagen stadigt redan från sent 60-tal....

Men det var under 80-talet som försvaret blev en riktigt låprioriterad fråga och under 90-talet som de stora nedskärningarna kom igång.
  • klyban
    Tom Araya skrev 2022-03-14 21:03:44 följande:
    Det som har informationsvärde är att Sverige i nuläget avvaktar med ansökan om NATO-medlemsskap.

Ska man vara petig så minskade försvarsanslagen stadigt redan från sent 60-tal....

Men det var under 80-talet som försvaret blev en riktigt låprioriterad fråga och under 90-talet som de stora nedskärningarna kom igång.

Dock var det först då vi tog bort minskade värnplikten rejält, och vid den tiden jag sade.
    Så inte 40år, utan den tiden jag sade.
    Du kan kolla upp själv så ser du, så kan du berätta vilka siffror det handlade om och efter muren föll och sovjet föll.
    Sen gick det stadigt ned snabbt, och sen en lägre nivå pga världen kallnade på området, och sen med krim ökat igen, alltså hoten med putin osv.....

Var tvungen och googla anslagen, men de steg hela tiden även ifrån 60-talet, men mot BNP minskade och BNP måste ha ökat rejält för den effekten att budgeten ökade och procent av BNP minskade.
    Sen lite bergochdalbana mellan olika år sen efter allmänna värnplikten var plockad så gick det ned även i kronor och ören, samtidigt som procent mot BNP också minskade.

Och med krimattack av ryssen, så vände det uppåt igen, och nu tar det längre kliv.
    Så skulle säga du är inkorrekt i ditt påstående om när det skedde, men att det skedde är ju fakta och ungefär som jag sade.

• Flash Gordon
    Så här fungerar regeringens politik

.
    Ta ifrån folket deras egna pengar via höjda skatter. Dela sedan ut bidrag så de har råd att leva.

Resultatet blir ett folk som är beroende av staten.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2022-03-15 19:41:13 följande:
    Så här fungerar regeringens politik

.
    Ta ifrån folket deras egna pengar via höjda skatter. Dela sedan ut bidrag så de har råd att leva.

Resultatet blir ett folk som är beroende av staten.
    Lyssnade på Lars Calmfors idag. Han var kritisk till skattesänkningar på drivmedel eftersom det driver upp konsumtionen av olja (vilket gynnar Vladimir Putin). Däremot var Calmfors positiv till generella bidrag såsom det bilbidrag som regeringen vill genomföra.  

Det är bara att konstatera att SD,  KD och M som vill genomföra mycket stora skattesänkningar på drivmedel i detta avseende driver en Putinvänlig politik.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?