klyban skrev 2022-03-21 18:21:23 följande:
Och det är av mer anledningar än ett krig och invasion i Ukraina, bara att invasionen gjorde det mer tydligt.
Och det går inte ignorera den abnorma energi som tex bitcoin tar, sen serverhallar är en annan som berättar det inte funkar utan en energi tillgång som vi inte har idag.
Ja, det var något av min poäng i och med tidigare bildkommentar.
Jag kommer inte ihåg med vilket land det brukar jämföras med men den totala elförbrukningen brukar jämföras med ett genomsnittligt land i Europa. Har ingen aning om det faktiskt stämmer eller inte men det är då en elförbrukning utspridd över hela planeten.
Just Sverige har inte gjort sig känt för att bryta Bitcoin men vi har gett teknikjättar tillåtelse att ha större serverhallar här.
Tittar jag runt på nätet så påstås det att Amazons, Googles och Facebooks serverhallar i Sverige drar motsvarande en kärnreaktors elproduktion och efter full utbyggnad av dessa serverhallar motsvarar elförbrukningen tre kärnreaktorers produktion. Har ingen aning om det stämmer men mycket el förbrukar såklart dessa serverhallar och det skulle inte förvåna om de betalar priser som Kreti och Pleti bara kan drömma om.
Vi får säkert massa mervärde tillbaka och när dessa teknikjättar även säljer vår data till företag som om det vore ullen på får. Vi får säkert jättemycket tillbaka.
Tittar du på blockkedjor bortom Bitcoin och som innehåller smarta kontrakt så upptäcker du att Web 3.0 just handlar om att äga sin data och själv välja om man vill sälja den - det är revolten mot denna ordning.
Jag har exempelvis ingen reklam alls när jag rör mig på Familjeliv och väljer jag att titta på reklam här så bryter jag automatisk en kryptovaluta som heter Basic Attention Token (BAT) = jag skulle alltså själv tjäna pengar om jag exponerade mig och min data på den här webbplatsen.
Vem som helst kan göra det här idag och genom att använda en webbläsare som exempelvis Brave - istället för att vara Chromes/Googles, Safaris/Apples, Edges/Microsofts ullproducerande tamfår.
Var din egen bank. Äg din egen data. Det är slagorden för en betydande del av vår yngre och minst sagt förbannade generation idag.