• Digestive

Har du förtroende för regeringen?

KillBill skrev 2022-03-20 11:01:37 följande:

Nu ansluter Finlands president Sauli Niinistö sig till Sveriges statsminister Magdalena Anderssons linje och konstaterar att ansökan om medlemskap i Nato skulle medföra en risk för en eskalering av situationen i Europa.

I förrgår kunde vi läsa om att Ulf Kristersson, om han blir statsminister, kommer lämna in en Natoansökan oavsett den europeiska säkerhetsläget, oavsett hur liten majoritet i Sveriges riksdag som stödjer ett Natomedlemskap och avsett om Finland samtidigt skulle söka om Natomedlemskap.

Jag är själv inne på att ett Natomedlemskap kan vara rätt för Sverige men Ulf Kristersson visar med all tydlighet att har inte är tillräckligt ansvarstagande för att vara lämplig att leda landet.

https://www.ft.com/content/e636c759-aad7-4ee1-b245-f3575dd5ce73?sharetype=blocked

https://www.svd.se/kristersson-sverige-maste-ga-med-i-nato-sa-fort-som-mojligt

Om han får möjlighet att bilda regering efter valet kommer en sådan att lämna in en ansökan om medlemskap, så länge det finns en majoritet i riksdagen.

Ur källan du länkar till. Gissar på att samma lyhördhet gäller Finland.
  • KillBill
    Digestive skrev 2022-03-20 12:19:51 följande:

Vems ärenden springer du egentligen? Varför försöker du förminska Rysslands och Vladimir Putins stora påverkan på de höga energipriserna i januari? Denna ledare skrev Patrik Oksanen i början av december 2021.

"Hela Europa lider av höga elpriser på grund av höga gaspriser. Bakom prisökningen ligger att Ryssland har strypt gasflödet till Europa av storpolitiska skäl, samtidigt som återhämtningen efter Covid-nedstängningarna har tagit fart"

https://www.kristianstadsbladet.se/ledare/patrik-oksanen-din-elrakning-en-bricka-vladimir-putins-spel-om-europa-6e5e9f94/

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Digestive
    KillBill skrev 2022-03-20 12:39:41 följande:

Vems ärenden springer du egentligen? Varför försöker du förminska Rysslands och Vladimir Putins stora påverkan på de höga energipriserna i januari? Denna ledare skrev Patrik Oksanen i början av december 2021.

"Hela Europa lider av höga elpriser på grund av höga gaspriser. Bakom prisökningen ligger att Ryssland har strypt gasflödet till Europa av storpolitiska skäl, samtidigt som återhämtningen efter Covid-nedstängningarna har tagit fart"

www.kristianstadsbladet.se/ledare/patrik-oksanen-din-elrakning-en-bricka-vladimir-putins-spel-om-europa-6e5e9f94/

Varför skulle jag ha något externt ärende? Är det vad du själv har när du ramar in Ulf Kristersson i missvisande påståenden? Du känner inte mig genom dig själv, KillBill.

Geopolitiska spel och anfallskrig är inte samma saker. Jag vill inte att Sverige är som ett löv i geopolitiska spel eller för den delen vid konflikter i Europa - vilket vi blev efter att ha haft höga priser på energibränslen långt innan rådande konflikt. Det behöver finnas bättre marginaler redan från början.
  • KillBill
    Digestive skrev 2022-03-20 13:20:42 följande:
    Varför skulle jag ha något externt ärende? Är det vad du själv har när du ramar in Ulf Kristersson i missvisande påståenden? Du känner inte mig genom dig själv, KillBill.

Geopolitiska spel och anfallskrig är inte samma saker. Jag vill inte att Sverige är som ett löv i geopolitiska spel eller för den delen vid konflikter i Europa - vilket vi blev efter att ha haft höga priser på energibränslen långt innan rådande konflikt. Det behöver finnas bättre marginaler redan från början.
    Du låter påskina att de höga energipriserna i januari inte berodde på Ryssland och Putin trots att det är just Ryssland/Putin som ligger bakom de höga energipriserna. 

Redan i början av december förutsåg Patrik Oksanen att de strypta gasleveranserna till Europa var en del av Valdimir Putins strategi  för att göra länder i Rysslands närområde till lydstater.  Förstår du inte att du spelar Vladimir Putin i händerna med den typen av påståenden som du gör?
  • Digestive
    KillBill skrev 2022-03-20 13:34:40 följande:
    Du låter påskina att de höga energipriserna i januari inte berodde på Ryssland och Putin trots att det är just Ryssland/Putin som ligger bakom de höga energipriserna. 

Redan i början av december förutsåg Patrik Oksanen att de strypta gasleveranserna till Europa var en del av Valdimir Putins strategi  för att göra länder i Rysslands närområde till lydstater.  Förstår du inte att du spelar Vladimir Putin i händerna med den typen av påståenden som du gör?

Bilkommentaren gällde Rysslands/Putins anfallskrig mot Ukraina och inte Ryssland/Putin i allmänhet.

Redan under juni månad föra året hade vi ett både relativt och påtagligt högt pris på naturgas i Sverige och det har troligen sett snarlikt ut även tidigare år:

Bilden vill hamna överst av någon fantastisk anledning men det spelar mindre roll. 

https://www.globalpetrolprices.com/Sweden/natural_gas_prices/

• KillBill
    Digestive skrev 2022-03-20 13:49:34 följande:

Bilkommentaren gällde Rysslands/Putins anfallskrig mot Ukraina och inte Ryssland/Putin i allmänhet.

Redan under juni månad föra året hade vi ett både relativt och påtagligt högt pris på naturgas i Sverige och det har troligen sett snarlikt ut även tidigare år:

Bilden vill hamna överst av någon fantastisk anledning men det spelar mindre roll. 

Jisses. Sveriges problem gäller inte priset på naturgas (den svenska förbrukningen av naturgas står bara för 2% av energiförsörjningen). Problemet är  att priset på naturgas har drivit upp priset på el i Europa och eftersom Sverige är en del av den europeiska elmarknaden har priset på el även ökat kraftigt hos även hos oss (trots det stora svenska överskott av el).

Jag ställer frågan igen. Varför försöker du förminska Rysslands och Vladimir Putins stora påverkan på på de höga svenska energipriserna/uppvärmningspriserna?
  • KillBill
    Digestive skrev 2022-03-20 13:49:34 följande:

Dessutom hänvisar du till ett diagram som visar gaspriserna i Europa INNAN Rysslands kraftigt minskade export av gas till Europa. Ditt diagram saknar relevans i denna diskussion. 
  • Digestive
    KillBill skrev 2022-03-20 14:02:29 följande:
    Jisses. Sveriges problem gäller inte priset på naturgas (den svenska förbrukningen av naturgas står bara för 2% av energiförsörjningen). Problemet är  att priset på naturgas har drivit upp priset på el i Europa och eftersom Sverige är en del av den europeiska elmarknaden har priset på el även ökat kraftigt hos även hos oss (trots det stora svenska överskott av el).

Jag ställer frågan igen. Varför försöker du förminska Rysslands och Vladimir Putins stora påverkan på på de höga svenska energipriserna/uppvärmningspriserna?
    Det finns säkerligen många faktorer som har spelar sin roll men likväl så sticker Sverige ut angående priser för energibränslen - oavsett om det handlar on naturgas, diesel eller bensin.

Med bildkommentaren vill jag påpeka att anfallskriget mot Ukraina inte är hela bilden och att det säkerligen finns läxor att lära, både för Sverige och Europa/EU. Det må hända att du vaknade upp med känslan att du styrde över folks intention och tanke och därmed kan diktera vad allting handlar om så fort någon postar ett inlägg här, det är dock inte så det fungerar.

Minns jag rätt så varnades det om ett ryskt energiberoende redan i början av 2000-talet. Nu står vi där och om vi inte skulle ha läxor att lära oss av det så är det tämligen meningslöst att diskutera någonting annat än reaktionspolitik.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?