• FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

Kung Markatta skrev 2016-11-30 12:23:46 följande:
    Det är nog troligare att du stött på personernas inlägg och därefter gjort en egen tolkning av hur personerna tänkt. Såvida du inte besitter den där berömda telepatiska förmågan som du ju brukar skriva om förstås Glad
    Det skulle jag inte vilja påstå.

Här har du ett exempel på vad jag kallar parkettgolvssyndromet, det vill säga en person som inte har förstått att datera en artikel och i detta fall anser att en miljöpartist borde ha lärt sig något av Kaplanskandalen innan den hade inträffatSkrattande

Vik får hoppas att S-MP-regeringen ser till att dagens ungdom får möjlighet att orientera sig i informationsflödet. Jag anser att vår regering nu har ett tydligt fokus på att brister i detta inte sällan leder mot högerpopulsim och annat beteende grundat på bristande förståelse.

Vill du ha fler exempel, förrestenSolig

http://gamla.familjeliv.se/Forum-26-65/m72532391-29.html?search=Flash+Gordon&searchRange=5&searchField=3
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Flash Gordon
    nattuv skrev 2016-11-30 00:10:35 följande:
    Därav Fridolins uttalanden om en arbetsseger istället för att försöka ta åt sig äran.

Sen kan man också fundera på hur det kommer sig att resultaten tycks blivit bättre trotts att vi har friskolor som av så många ansetts som direkt skadliga. Den svenska skolans problem kanske ändå inte bara, trotts vissa populistiska uttalanden, berodde på vinstuttag i skolan.
    Lill-Fritjof var väldigt tydlig med att det var "ingen regerings" förtjänst utan berodde på skolpersonalen.

Björklund sa också att det var personalens förtjänst och brydde sig aldrig om att påpeka det alla andra redan påpekar - att det är hans satsning på kunskapsskolan och mattelyftet som slår genom. 

En av de bägge har anledning att dölja orsaken. Den andre är bara blygsam.

Nu är det bara att hoppas att detta styre inte kraschar vägen mot kunskapsskolan igen och låter flumskolan komma tillbaka.
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2016-11-30 09:41:21 följande:
    Nja, du har pratat om solenergi, men inte så mycket om lagring av energi från förnyelsebara källor för landets el-försörjning.
    Som vanligt i dessa sammanhang finns det ingen ekonomi i att lagra energi utan det krävs subventioner om något ska göras.
    http://www.nyteknik.se/energi/sju-hetaste-satten-att-lagra-energi-6804821

Det hindrar dock inte ansvarig minster (MP) att förespråka detta:
    http://www.nyteknik.se/energi/baylan-globalt-kravs-det-energilager-6804666

• Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-11-30 09:41:21 följande:
    Nja, du har pratat om solenergi, men inte så mycket om lagring av energi från förnyelsebara källor för landets el-försörjning.
    Tillräckligt mycket för att du borde förstå hur vi ska utnyttja lagrad energi, för att senare omvandla den till el.
    Jag är säker på att andra förstått, så jag ser det inte nödvändigt att behöva upprepa mig.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • FDFMGA
    Linnea1994 skrev 2016-11-30 14:13:58 följande:
    Varför kallar du alla oliktänkaden för "skrikhögern"????

Du brukar ju ta fram det ordet så fort dina argument tryter....
    Som tex när jag frågade om kunjunkturen I landet och inom EU.
    Ja, varför skriver du att det råder global högkonjunktur?
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-11-30 09:45:05 följande:
    Ett problem med energi vi har idag är att den blir dyrare att producera med förnyelsebara energikällor samtidigt som överskottskapacitet (som är nödvändigt och ju osäkrare energikällor desto större behov av lagrat överskott) sänker priserna till konsument. Vem ska betala producenten mellanskillnaden?
    Varför skulle det bli dyrare att producera sin egen el?
    För det är ju det vi kommer att göra i framtiden, oavsett om det är i villa eller i flerfamiljshus, så kommer det att bli så.
    Visst det kommer at bli dyrare i början, så är det alltid när något nytt ska introduceras, då krävs pengar initialt för investering i material och arbetskostnad, men längre fram blir det både billigare och säkrare leveranser.

Och då kommer den storskaliga produktionen av el att finnas för våra företag och samhällsnyttan, fast även dom har ju börjat säkra upp sin egen elproduktion, för att slippa eländet med dom stora prisvariationerna som Alliansen skapat genom att sälja ut våra egna tidigare producenter av elkraft, som nu säljer till högstbjudande, och inte till Sverige i 1:a hand.
    Det om nåt är fördyrande för våra företag, och även för oss som privatpersoner, dessutom så har vi dessa överpriser på nätavgifterna, dom senare slipper vi helt undan med egenproducerad el, även om det ligger lite längre fram i tiden för de flesta.

Jag tror du helt missat att vi snabbt är på väg in i en helt ny tid av el/värme/energi-produktion, där småskalig produktion kommer att bli den största vinnaren.
    Helt enkelt för att det nu går att göra, då både tillverkning blir billigare, och energiförbrukningen går ner kraftigt, båda delarna för att det nu finns nya produkter som ger oss den möjligheten.

Så du kan kallt räkna med att få se småskalighet dyka upp överallt och i alla sammanhang, vilket alltmer kommer att frigöra den storskaliga elproduktionen, som då kan tillgodose våra företag och mer energikrävande industrier/installationer.

Och i allt fler länder får du inte ens längre byggnadslov, om du inte installerar system som tar tillvara solenergi, Danmark t.ex, har haft det i flera år.
    Och vi kommer garanterat att få se nåt liknande i Sverige, fast jag är tveksam att det ens behövs, folk begriper nog vilka stora besparingar och fördelar det ger, så de flesta gör det ändå.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • FDFMGA
    Linnea1994 skrev 2016-11-30 14:13:58 följande:
    Varför kallar du alla oliktänkaden för "skrikhögern"????

Du brukar ju ta fram det ordet så fort dina argument tryter....
    Som tex när jag frågade om kunjunkturen I landet och inom EU.
    FDFMGA skrev 2016-11-30 14:21:59 följande:
    Ja, varför skriver du att det råder global högkonjunktur?

Ett ofullständigt svar. Jag brukar kalla högerpopulister som med liten eller ingen avsikt att argumentera utifrån korrekta fakta angriper invandring/invandrare och i grunden det västerländska tänkesättet där varje individ är ansvarig för sina egna handlingar, inte påstådda handlingar hos ett tänkt kollektiv individen anses tillhöra.

SD är förstås skrikhöger också, men jag syftar främst på personer som anser att man ska integrera SD:s människosyn i den demokratiska samarbetsprocessen.
  • K Markatta

Ännu en fråga där regeringspartierna är djupt oense:

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/flygskatt-kritiseras-i-egna-led

Regeringen vill införa flygskatt, men socialdemokratiska kommunalråd i landet vill sätta stopp för planerna, skriver Dagens Industri.

- Vad ska vi resa med i stället? Det finns knappt något tåg här uppe. Vi är helt beroende av flyget, säger Lorents Burman, socialdemokratiskt kommunalråd i Skellefteå, till tidningen.

Utredningen om flygskatten ska presenteras nästa vecka. Det är inte klart hur hög skatten kan bli men tidigare har Miljöpartiet uppgett att det kan handla om 110 kronor för enkelresa inom landet och övriga EU, och 270 kronor utanför EU.

• FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2016-11-30 14:28:15 följande:
    Ännu en fråga där regeringspartierna är djupt oense:

www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/flygskat...

Regeringen vill införa flygskatt, men socialdemokratiska kommunalråd i landet vill sätta stopp för planerna, skriver Dagens Industri.

- Vad ska vi resa med i stället? Det finns knappt något tåg här uppe. Vi är helt beroende av flyget, säger Lorents Burman, socialdemokratiskt kommunalråd i Skellefteå, till tidningen.

Utredningen om flygskatten ska presenteras nästa vecka. Det är inte klart hur hög skatten kan bli men tidigare har Miljöpartiet uppgett att det kan handla om 110 kronor för enkelresa inom landet och övriga EU, och 270 kronor utanför EU.
    Du tror inte att kommunalråden eller snarare kommunerna har råd att betala en 100-lapp extra för en flygresa?

För övrigt så sitter inte de här kommunalråden i regeringen. Jag har ingen uppfattning om man är oense inom regeringen om flygskatten, har du?
  • FDFMGA
    FDFMGA skrev 2016-11-30 14:31:54 följande:
    Du tror inte att kommunalråden eller snarare kommunerna har råd att betala en 100-lapp extra för en flygresa?

För övrigt så sitter inte de här kommunalråden i regeringen. Jag har ingen uppfattning om man är oense inom regeringen om flygskatten, har du?
    http://www.dn.se/debatt/beskatta-flyget-som-bilen-for-att-na-klimatmalen/
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?