• felix le chat

Har du förtroende för regeringen?

Flash Gordon skrev 2016-11-30 09:51:07 följande:
    Självklart, eftersom det är hans politik som ger effekt, enligt de som intervjuas.

Synd bara att inte dagens regering orkar följa upp Alliansens påbörjade omställning från flumskola till kunskapsskola.
    Ett vallöfte var ju att fixa skolan på 100 dagar !

Vad har hänt ?  Kosmetiska förbättringar innom matematiken i vissa årskurser...

MP är ett riktigt blysänke för regeringen.

http://www.aftonbladet.se/debatt/article18480154.ab

• felix le chat
    Jag såg en bild på Marrakesh flygplats under den nyligen avslutade
    klimatkonferensen. 100-tals privatjet uppställda på dom 2 flygplatserna
    som användes för delegaterna. Flygplatsen byggde tillochmed en ny
    terminal för att kunna ta emot alla flyg som kom under veckan.
    till en klimatkonferens.  Till detta kommer något 100-tals ton frakt som skall
    med så alla har sin lilla monter och trycksaker att dela ut.
    Skenheligheten har inga gränser.

• Världsmedborgare

Ang oenighet mellan regering och opposition

Jag lyssnade idag på debatten om upphandling, och där var det nog fråga om nytt bottenrekord i dumhet och rent fånig argumentation från oppositionshåll.
    Dom får vara glada att inte så värst många löntagare och småföretagare lyssnar på dessa debatter, för hade dom gjort det, så kommer oppositionens siffror rasa i fritt fall.

För maken till uppvisat förakt mot vanliga löntagare, det har jag aldrig hört från oppositionen tidigare, så jag kan inte tänka mig att det är nåt annat än lobbyisternas uppdragsgivares framtida pengabidrag, som ligger bakom deras vägran att rösta för ett förslag, som ger löntagare skäliga löner, arbetstider och semester.
    Inte ens oppositionen brukar gå så tvärt emot vanliga, sunda, enkla regler för att reglera en anställning.

Och det var dom ovärdigt att hela tiden tjata om kollektivavtal, när det inte ens var frågan om det, utan enbart skäliga arbetsvillkor, där enbart kravet är en lägsta lön, arbetstider och semester, grundat på vilket kollektivavtal som helst, för att skapa rättvisa på den arbetsmarkanden.
    Alltså inget om försäkringar eller pensionsavtal, bara rättvisa för löntagare som avser alla företag på den svenska marknaden, inhemska som utländska.

Men nu blir det inte så, utan löner på 27 sek/tim kan forsätta att betalas ut, bara för att oppositionen vägrade ställa sig på rättvisans, svenska företags och löntagarnas sida.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • FDFMGA
    felix le chat skrev 2016-11-30 15:00:59 följande:
    Jag såg en bild på Marrakesh flygplats under den nyligen avslutade
    klimatkonferensen. 100-tals privatjet uppställda på dom 2 flygplatserna
    som användes för delegaterna. Flygplatsen byggde tillochmed en ny
    terminal för att kunna ta emot alla flyg som kom under veckan.
    till en klimatkonferens.  Till detta kommer något 100-tals ton frakt som skall
    med så alla har sin lilla monter och trycksaker att dela ut.
    Skenheligheten har inga gränser.

Mm, jag har en granne som inte tycks sopsortera överhuvudtaget.

Tror du att jag anser att det är ett skäl för mig att låta bli.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Världsmedborgare skrev 2016-11-30 15:07:45 följande:
    Ang oenighet mellan regering och opposition

Jag lyssnade idag på debatten om upphandling, och där var det nog fråga om nytt bottenrekord i dumhet och rent fånig argumentation från oppositionshåll.
    Dom får vara glada att inte så värst många löntagare och småföretagare lyssnar på dessa debatter, för hade dom gjort det, så kommer oppositionens siffror rasa i fritt fall.

För maken till uppvisat förakt mot vanliga löntagare, det har jag aldrig hört från oppositionen tidigare, så jag kan inte tänka mig att det är nåt annat än lobbyisternas uppdragsgivares framtida pengabidrag, som ligger bakom deras vägran att rösta för ett förslag, som ger löntagare skäliga löner, arbetstider och semester.
    Inte ens oppositionen brukar gå så tvärt emot vanliga, sunda, enkla regler för att reglera en anställning.

Och det var dom ovärdigt att hela tiden tjata om kollektivavtal, när det inte ens var frågan om det, utan enbart skäliga arbetsvillkor, där enbart kravet är en lägsta lön, arbetstider och semester, grundat på vilket kollektivavtal som helst, för att skapa rättvisa på den arbetsmarkanden.
    Alltså inget om försäkringar eller pensionsavtal, bara rättvisa för löntagare som avser alla företag på den svenska marknaden, inhemska som utländska.

Men nu blir det inte så, utan löner på 27 sek/tim kan forsätta att betalas ut, bara för att oppositionen vägrade ställa sig på rättvisans, svenska företags och löntagarnas sida.
    Att nyliberaler förespråkar att möjligheten till lönedumpning är fundamental vid upphandling förvånar inte.

Synd att SD ändrade åsikt efter att ha fått umgås med näringslivets representanter, ibland påstår ju detta parti att de företräder vanligt folk. Typ de som uppskattar färdtjänstlöner på 27 kronor i timmenSkrattande

Fast det förvånar inte att SD svek sina tidigare löften.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Världsmedborgare
    FDFMGA skrev 2016-11-30 15:17:24 följande:
    Att nyliberaler förespråkar att möjligheten till lönedumpning är fundamental vid upphandling förvånar inte.

Synd att SD ändrade åsikt efter att ha fått umgås med näringslivets representanter, ibland påstår ju detta parti att de företräder vanligt folk. Typ de som uppskattar färdtjänstlöner på 27 kronor i timmenSkrattande

Fast det förvånar inte att SD svek sina tidigare löften.
    Jag tror ingen som följer dom här oppositionella kappvändarna, inte förstår att det handlar mer om pengar än om deras egna åsikter.
    Alltså vår tids gissel, lobbyisterna, och deras allt större makt i politiken.

Lyssnar förresten på Åkesson just nu, och hans åsikter i samma ämne, och det är samma trams och glidande undanflykter som kommer fram.
    Inga argument som stödjer att svenska småföretagare skulle slås, utan enbart lösa antaganden.

Jag tillhör ju i princip båda sidor, och kan för mitt liv inte förstå att enhetliga spelregler skulle vara nåt negativt, tvärtom är det alltid en fördel att veta exakt vad som gäller.
    Då betyder inte höjda kostnader eller lite mer arbete något i praktiken, det slår ju lika mot alla, och kan kompenseras med ett högre uttag från beställaren, alltså precis som sker vid allt annat företagande.
    Och det brukar mest betyda att det jämnar ut sig i slutänden, när alla väl har kompenserat sig för det, möjligen kan det driva på inflationen något.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Flash Gordon
    Kung Markatta skrev 2016-11-30 14:28:15 följande:
    Ännu en fråga där regeringspartierna är djupt oense:

www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/flygskat...

Regeringen vill införa flygskatt, men socialdemokratiska kommunalråd i landet vill sätta stopp för planerna, skriver Dagens Industri.

- Vad ska vi resa med i stället? Det finns knappt något tåg här uppe. Vi är helt beroende av flyget, säger Lorents Burman, socialdemokratiskt kommunalråd i Skellefteå, till tidningen.

Utredningen om flygskatten ska presenteras nästa vecka. Det är inte klart hur hög skatten kan bli men tidigare har Miljöpartiet uppgett att det kan handla om 110 kronor för enkelresa inom landet och övriga EU, och 270 kronor utanför EU.
    Nordström (S i Luleå) fick till och med annars vältalliga Naturskyddsföreningens orförande att tystna i Studio1(?) på radion.

"Luleå ligger där det ligger. Vad ska vi göra? Tåg är inte ett alternativ." Han pekade också på hur detta redan misslyckats i bland annat Norge.

Naturskyddsföreningen sa nåt om att man kanske kunde titta på undantag för "Norrland" och Gotland. Detta avfärdades dock senasre som olovligt stöd enligt EU.

.
    Frågan om det inte egentligen handlar om åsikten att "svensken reser för mycket" blev hängades pga tidsnöd.

Det är dock så att regeringen kan få genom detta om de vill. De kan lägga in det i kommande budget och om inte oppositionen verkligen jobbar som en opposition så går förslaget genom. Trots att majoriteten i Riksdagen är emot det.

Upp till Alliansen att visa att det ite bara är tomt prat för att låtsas vara opposition.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2016-11-30 19:06:48 följande:
    Nordström (S i Luleå) fick till och med annars vältalliga Naturskyddsföreningens orförande att tystna i Studio1(?) på radion.

"Luleå ligger där det ligger. Vad ska vi göra? Tåg är inte ett alternativ." Han pekade också på hur detta redan misslyckats i bland annat Norge.

Naturskyddsföreningen sa nåt om att man kanske kunde titta på undantag för "Norrland" och Gotland. Detta avfärdades dock senasre som olovligt stöd enligt EU.

.
    Frågan om det inte egentligen handlar om åsikten att "svensken reser för mycket" blev hängades pga tidsnöd.

Det är dock så att regeringen kan få genom detta om de vill. De kan lägga in det i kommande budget och om inte oppositionen verkligen jobbar som en opposition så går förslaget genom. Trots att majoriteten i Riksdagen är emot det.

Upp till Alliansen att visa att det ite bara är tomt prat för att låtsas vara opposition.
    Liberala Expressen stödjer regeringens linje att införa flygskatt. Allt annat är vansinne menar Expressen:

http://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/det-vansinniga-ar-att-inte-infora-flygskatt-1/
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?