• K Markatta

Har du förtroende för regeringen?

Världsmedborgare skrev 2016-12-02 11:35:50 följande:
    Lobbyisterna har lyckats bra med att få unga att inte fackansluta sig, därmed är facken idag väldigt försvagade.
    Den dag dom unga upptäcker att dom skjutit sig själva i foten, och dom inser vilka försämrade arbetsförhållanden dom själva bidragit till, då kanske vi igen får se ett fack värt namnet.

Trots att jag själv är egenföretagare, så inser jag vikten av ett starkt fack och en stark arbetarrörelse.
    För det borgar för ordning och reda, vilket i sin tur gynnar oss företagare, som då får enhetliga spelregler, och därmed slipper allt skit med icke seriösa företag, företag som förstör för hela vår svenska företagarkår.
    Har du kollektivavtal?
  • Linnea1994
    Världsmedborgare skrev 2016-12-01 11:36:00 följande:
    Ja M går ner och V upp, antar det skulle kunna ses som ett tecken på, att folk är förbannade på att inte vinsterna i välfärden avskaffats, eller åtminstone att övervinsterna stoppats.
    Det är ju vad folkviljan har uttryckt, och när inte regeringen fick igenom det, så verkar det logiskt att M fått stryk och att V dragit nytta av det.

M var lite av ett arbetarparti under Reinfeldts styre, men det verkar man avlägsna sig allt mer ifrån, så det logiska är att arbetarna då flyr vänster ut, eller till SD av rent missnöje.

Och det där flörtandet med att bli "invandrarfientliga" verkar inte heller gå hem hos M:s forna väljarkår, så M har att göra, för att hitta en strategi som lockar tillbaka sina gamla väljare.
    Folk? De du syftar på är folket på vänsterkanten som inte förstår hur det där med vård och omsorg fungerar, utan bara ser att andra än dom själva kan tjäna pengar på hårt jobb....
  • Världsmedborgare
    Linnea1994 skrev 2016-12-02 11:59:53 följande:
    Folk? De du syftar på är folket på vänsterkanten som inte förstår hur det där med vård och omsorg fungerar, utan bara ser att andra än dom själva kan tjäna pengar på hårt jobb....
    Jasså gör jag, fan det visste jag inte, tack för att du håller koll på vad jag syftar på...

Nåja, om du vill skänka bort dina pengar till privata företagare, så inte tänker jag protestera, men då får du göra det på rätt sätt, d.v.s driva företagen med egna medel och inte med svenska folkets skattemedel.
    Du kan även glädja dig åt kommande skattehöjningar, så du får skänka bort ännu mer av dina pengar, för det blir konsekvensen av att 4 miljarder går till dina vänner, dom privata vårföretagens vinster.
    4 miljarder som var tänkta att bli till nytta för oss alla skattebetalare, och inte enbart dina vänner.

Men protesterar gör nu iaf de anställda inom det privata, för Allmega vill inte betala sin personal samma lön som deras kollegor får hos andra arbetsgivare.
    Kan det vara ett konkret uttryck för att dom tvingas avstå lite av våra skattemedel till sina anställda, och inte får behålla pengarna själva..

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Tom Araya

Angående vinster i välfärden...

Jag gillar det inte heller, det är ju skattemedel som ska gå till skola, sjukvård mm, inte till vinster hos privata bolag, inte sällan utomlands.

...men, nu har ju våra politiker bestämt att vi ska ha det här systemet med privata aktörer inom de branscher som tidigare utgjorde den offentliga sektorn och då måste man ju spela efter den privata marknadens regler, det följer lisom med på köpet, oundvikligen. När stat, landsting eller kommun sköter verksamhet så står de för kapitalet, överblivna pengar kan gå tillbaka och saknas medel kan staten, kommunen eller landstinget skjuta till. Men en privat aktör måste själva bygga upp en kapitalbuffert och vad gör man det med om inte från vinster? Man kanske ska omvärdera alltihop så att en viss vinstnivå inte räknas som vinst utan nödvändig buffert för verksamheten.

• Linnea1994
    Världsmedborgare skrev 2016-12-02 12:18:47 följande:
    Jasså gör jag, fan det visste jag inte, tack för att du håller koll på vad jag syftar på...

Nåja, om du vill skänka bort dina pengar till privata företagare, så inte tänker jag protestera, men då får du göra det på rätt sätt, d.v.s driva företagen med egna medel och inte med svenska folkets skattemedel.
    Du kan även glädja dig åt kommande skattehöjningar, så du får skänka bort ännu mer av dina pengar, för det blir konsekvensen av att 4 miljarder går till dina vänner, dom privata vårföretagens vinster.
    4 miljarder som var tänkta att bli till nytta för oss alla skattebetalare, och inte enbart dina vänner.

Men protesterar gör nu iaf de anställda inom det privata, för Allmega vill inte betala sin personal samma lön som deras kollegor får hos andra arbetsgivare.
    Kan det vara ett konkret uttryck för att dom tvingas avstå lite av våra skattemedel till sina anställda, och inte får behålla pengarna själva..
    Skänka bort mina pengar????
    Vet du överhuvudtaget hur det fungerar? Ett privat vårdföretag får samma peng som kommunal sjukvård. Skillnaden är att den kommunala är trög, inefektiv och därmed väldigt olönsam,. Du får bättre vård på ett privat alternative för samma peng.
  • Världsmedborgare
    Linnea1994 skrev 2016-12-02 13:05:41 följande:
    Vet du överhuvudtaget hur det fungerar? Ett privat vårdföretag får samma peng som kommunal sjukvård. Skillnaden är att den kommunala är trög, inefektiv och därmed väldigt olönsam,. Du får bättre vård på ett privat alternative för samma peng.
    O ja, jag vet mycket väl hur det fungerar, så det behöver du inte tvivla på.

Men likväl så går det privata vårdföretagens pengar ofta till övervinster, och nu ser vi även att Almega inte vill betala ut samma löner som andra, och det trots att dom får samma peng som dom övriga.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Tom Araya
    Linnea1994 skrev 2016-12-02 13:05:41 följande:
    Nja, det privata bolagets effektivitet är ingen garanti för att levererad tjänst håller högre kvalitet, det finns många exempel på motsatsen. Just beroende på vinstkrav kan det bli så att det krävs både effektivisering och kvalitetssänkning för att uppnå vinstnivån.
  • Världsmedborgare
    Kung Markatta skrev 2016-12-02 11:57:28 följande:
    Har du kollektivavtal?
    Ja anlitar alltid när det gäller mitt företag, så några anställda har jag inte, men du kan vara övertygad om att jag är noga med vilka jag anlitar.

Utöver det så har jag uppdrag åt kommunen, och dom och jag/vi kommer väldigt bra överens.
  • Linnea1994
    Tom Araya skrev 2016-12-02 13:14:50 följande:
    Nja, det privata bolagets effektivitet är ingen garanti för att levererad tjänst håller högre kvalitet, det finns många exempel på motsatsen. Just beroende på vinstkrav kan det bli så att det krävs både effektivisering och kvalitetssänkning för att uppnå vinstnivån.
    Nej det är ingen garanti. Däremot så klassas kvaliten inom det private bra mycket högre än från det staliga. Såg för ett tag sedan på nyhterna (SVT) där dom visade hur mycket sämre kvalitet det var inom statlig sjukvård.
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-12-02 12:47:36 följande:
    Angående vinster i välfärden...

Jag gillar det inte heller, det är ju skattemedel som ska gå till skola, sjukvård mm, inte till vinster hos privata bolag, inte sällan utomlands.

...men, nu har ju våra politiker bestämt att vi ska ha det här systemet med privata aktörer inom de branscher som tidigare utgjorde den offentliga sektorn och då måste man ju spela efter den privata marknadens regler, det följer lisom med på köpet, oundvikligen. När stat, landsting eller kommun sköter verksamhet så står de för kapitalet, överblivna pengar kan gå tillbaka och saknas medel kan staten, kommunen eller landstinget skjuta till. Men en privat aktör måste själva bygga upp en kapitalbuffert och vad gör man det med om inte från vinster? Man kanske ska omvärdera alltihop så att en viss vinstnivå inte räknas som vinst utan nödvändig buffert för verksamheten.
    Men måste vi verkligen det, det existerar ju bara i Sverige, så varför måste vi nåt inga andra länder ens tillåter, utan istället förbjuder i lag?

Och om nu dessa privata är så bra, hur kan det då komma sig att dom inte kan stå på egna ben?
    Och om nu privata får konkurrera med våra egna företag, varför ska då inte det omvända få ske, nu är det förbjudet?

Så hur än jag vänder och vrider på det här, så brister logiken, då allt ska vara till det privatas fördel, och alltid på vår/skattebetalarnas bekostnad.
    Jag kan omöjligt försvara eller gå med på nåt sån´t...
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?