• KillBill

Har du förtroende för regeringen?

Flash Gordon skrev 2016-11-30 22:33:30 följande:
    Blir ju inte mer rätt för att en till tycker det.

MP och Naturskyddsföreningen tycker det också - om vi ska göra guilt by association

Men, men ...
    Johan Rockström är professor i miljövetenskap.

Det blir bara fånigt när du hävdar någonting utan att lägga fram argument till varför. Jag föreslår att du läser och bemöter artikeln om Johan Rockström.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2016-11-30 22:55:21 följande:
    Johan Rockström är professor i miljövetenskap.

Det blir bara fånigt när du hävdar någonting utan att lägga fram argument till varför. Jag föreslår att du läser och bemöter artikeln om Johan Rockström.
    Alla som är pålästa vet att flyget betalar sin egen infrastruktur fullt ut där övriga trafikslag erhåller mångmiljardbidrag varje år.

Det är den deal man gjort eftersom vissa internationella regler och förordningar förhindrar exempelvis beskattning av flygbränsle.

Flyget har alltså ingen bränsleskatt men heller inga statliga stöd.

Bilen betalar skatt på bränsle men får i gengäld miljarder till sin infrastruktur.

Tågen får också miljarder till infrastruktur och trafikledning och det vet'e fan om de betalar någon extra skatt på någonting alls?!

Där vägar och järnvägar får en sisådär 40-50 skattemiljarder varje år för sin infrastruktur så får flyget något enstaka hundratal miljoner i form av stöd till flygplatser i glesbygd. All övrig kostnad för resor med flyg ligger på flygbiljetten.

Sedan väljer kanske vissa att blunda för detta faktum då det möjligen inte passar in i deras ideologiska syn på saken, men det är inte desto mindre så det fungerar.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2016-11-30 23:21:31 följande:
    Alla som är pålästa vet att flyget betalar sin egen infrastruktur fullt ut där övriga trafikslag erhåller mångmiljardbidrag varje år.

Det är den deal man gjort eftersom vissa internationella regler och förordningar förhindrar exempelvis beskattning av flygbränsle.

Flyget har alltså ingen bränsleskatt men heller inga statliga stöd.

Bilen betalar skatt på bränsle men får i gengäld miljarder till sin infrastruktur.

Tågen får också miljarder till infrastruktur och trafikledning och det vet'e fan om de betalar någon extra skatt på någonting alls?!

Där vägar och järnvägar får en sisådär 40-50 skattemiljarder varje år för sin infrastruktur så får flyget något enstaka hundratal miljoner i form av stöd till flygplatser i glesbygd. All övrig kostnad för resor med flyg ligger på flygbiljetten.

Sedan väljer kanske vissa att blunda för detta faktum då det möjligen inte passar in i deras ideologiska syn på saken, men det är inte desto mindre så det fungerar.
    Det stämmer definitivt inte. Utan bidrag från kommuner och landsting skulle många av landets flygplatser ha stängt för länge sedan. Dessutom har väl vi skattebetalare finansierat förluster i SAS under ett tiotal år.
  • Tom Araya
    2016-10-09 15:00

Tiden har tagit slut för svensk bostadspolitik - saknas bostäder till 100 000 flyktingar
    Verkligheten har nu kommit ikapp den svenska bostadspolitiken. Av 290 kommuner har 272 brist på bostäder åt de knappt 22 000 flyktingar (fd asylsökande som fått uppehållstillstånd) som staten tvångsplacerat hos kommunerna i år. Nästa år ska ytterligare drygt 100 000 flyktingar kommunplaceras och inkompetensen hos fd "bostadsminister" Kaplan (mp) och nuvarande bostadsminister Eriksson lyser igenom.

cornucopia.cornubot.se/2016/10/tiden-har-tagit-slut-for-svensk.html
  • Tom Araya
    2016-03-05 12:13

Sänkta skatter för medelklassen 2016 - höjda skatter för normal- och låginkomsttagare

http://cornucopia.cornubot.se/2016/03/sankta-skatter-for-medelklassen-2016.html
  • Världsmedborgare
    KillBill skrev 2016-11-30 20:35:06 följande:
    Liberala Expressen stödjer regeringens linje att införa flygskatt. Allt annat är vansinne menar Expressen:

www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/det-.../
    Klart som fan allt annat är vansinne, finns liksom ingen vettig anledning till att flyget ska vara ett undantag för beskattning, och det är ju även vad folket säger sig vara för.
    Speciellt som dessa skatteintäkter är tänkta att gå till att finansiera ett bättre tågresande.

Så även i den här frågan springer oppositionen ärenden åt lobbyisternas uppdragsgivare, och inte folkets.., det börjar sakna trovärdighet att Alliansen skulle lyssna mer på folket som dom själva påstår sig vilja göra, jag tycker snarast det verkar tvärtom.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Rataxes skrev 2016-11-30 20:40:50 följande:
    Har du överhuvudtaget någon koll på varifrån siffran 27 kommer ifrån eller gör du som dumvänsterns papegojor som bara rabblar upp det deras ministrar lärt dem säga?

Siffran 27 kommer från en helt ovetenskaplig radiodokumentär där 1 (en) person uppgett vid ett tillfälle att hen tjänat 27:-/tim.

Faktoider, inte fakta, är vad som räknas och syns i media och kommer från politiker. Majoriteten avväljarfårskocken lägger ner noll timmar per vecka på att bilda sig utöver vad som uttrycks i korta fraser som 'vägning av blöjor' eller '27kr/timme'.
    Det var den siffran som hela tiden användes i gårdagens debatt av politikerna, så varför skulle jag ifrågasätta den?
    Du får fråga riksdagens 349 ledamöter varför denna siffra används.

Min egen åsikt om den, är att den är framräknad på antal jobbade timmar/dag och snittinkomst, vilket mycket väl kan bli 27 sek/tim och även ännu lägre, då de det rör inte har nån timpenning ö.h.t, utan dom får hålla till godo med "provision" på vad som ev kan köras in på de 12-15 timmars pass dom oftast arbetar.

Och du, jag tror inte det behövs nån vetenskaplig undersökning i den här frågan, det räcker med att fråga de som kör vad dom får ut i rena pengar, och vilka anställningsvillkor dom har.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Rataxes skrev 2016-11-30 20:45:00 följande:
    Idioten skriver att "isarna smälter" när verkligheten är att 1% av klimatutsläppen i landet kommer från inrikesflyget. Inte förvånande att du jublar när din kretinregering inför skatter på avstånd (jfr kilometerskatten på landsvägstransporter).

Måste kännas bra att leva i något slags kuddrum omgivet av likasinnade såssar.
    Vad bra då, att dom förstör så lite, menar jag.
    Och nu kommer flyget att få äran att förbättra för våra arbetspendlande tågresenärer, vilka säkert är 1000-falt fler än arbetspendlande flygresenärer.

De senare lär troligen inte ens bli berörda personligen av en skattehöjning, för dom lär inte ha sett röken av en biljettkö, utan åker på företagets avtal med resp flygbolag, som säkerligen inte betalar per resa, utan har löpande årliga fasta avtal.
  • Världsmedborgare
    Flash Gordon skrev 2016-11-30 21:20:03 följande:
    Vilket kommer att straffa sig då folk letar ett alternativ till dagens regering - och då duger inte en passiv oppostion som snackar men inte agerar.
    Jag håller med dig att det inte finns någon opposition, och att SD nu håller på med nåt slags rövslickeri och vänder kappan efter hur M agerar gör ju knappast saken bättre.
    SD verkar nu enbart vara ute efter att stoppa allt som regeringen lägger fram, utan minsta tanke på att det kan betyda att dom tappar röster till Alliansen, eller ännu värre för dom, till S.

För mig är det fullständigt obegripligt att oppositionen inkl SD, helt har lagt ner "verksamheten" och nu enbart ägnar sig åt att gnälla, klaga och sätta sig på tvären, och inte kommer med några egna konkreta idéer.

Var är allt prat om att lyssna på folket, var är visionerna, var är dom egna förslagen som vi har rätt att kräva från oppositionen?
    Det verkar som dom tror att väljarna bara är intresserade av vad som blir dåligt med regeringens förslag.., jag tror dom har fel, för personligen är jag så less på detta evinnerliga gnällande på precis allt och all, och känslan är att jag är långt ifrån ensam om det.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2016-12-01 05:27:30 följande:

2016-03-05 12:13

Sänkta skatter för medelklassen 2016 - höjda skatter för normal- och låginkomsttagare

http://cornucopia.cornubot.se/2016/03/sankta-skatter-for-medelklassen-2016.html

Jag ifrågasätter uppgifterna. Jag kollade min egen lön och det stämde inte. Sedan går uppgifterna stick i stäv med uppgifter från bankernas privatekonomer som hävdar att det framförallt är inkomsttagare som tjänar >38000/m som år 2016 har fått höjd skatt med regeringens politik.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?