• felix le chat

Har du förtroende för regeringen?

Världsmedborgare skrev 2016-12-01 11:36:00 följande:
    .

Och det där flörtandet med att bli "invandrarfientliga" verkar inte heller gå hem hos M:s forna väljarkår, så M har att göra, för att hitta en strategi som lockar tillbaka sina gamla väljare.
    Före detta Moderater har inte förlåtit partiet för det Reinfeldt & co
    ställde till med sista året. Dom proteströstar på SD.

Min gissning är att äkta SD är bara 5-6 % resten är förbannade arga och
    uppgivna fd Moderater och Sossar.

• K Markatta

SCB:s mätningar brukar kännetecknas av ett stort antal tillfrågande och ett stort bortfall. I och med bortfallet finns det tveksamheter i tillförlitligheten men med det relativt stora antalet tillfrågade blir det intressant att även titta på partibyten. Här är en sammanställning i SvD:

http://www.svd.se/sa-ror-sig-svenska-valjarna--parti-for-parti

Det stora problemet för statsminister Stefan Löfven är att S läcker åt alla håll. Partiet har sedan regeringsskiftet tappat väljare till Sverigedemokraterna (1,4 procentenheter), Moderaterna (1,2) , Vänsterpartiet (0,7) och centerpartiet (0,3). Det enda parti som S har tagit väljare från är regeringspartnern Miljöpartiet.

Den djupdykning i opinionen som Miljöpartiet gjorde efter den så kallade Kaplan-affären förra våren står sig fortfarande. I SCB-mätningen för november får MP 4,5 procent, vilket är en statistiskt säkerställd minskning i väljarstödet med 2,4 procentenheter sedan valet 2014.
  • K Markatta

En bättre bedömning av opinionsläget får man kanske genom att studera oddssättningen hos spelbolag snarare än att förlita sig på opinionsundersökningar. En titt på ett icke namngivet spelbolags sida ger just nu följande odds för nästa riksdagsval:

Största parti
    S: 2.25
    SD: 2.30
    M: 2.50

Statsminister
    Anna Kinberg Batra: 1.85
    Stefan Löfven: 3.75
    Någon annan: 2.15

Partier som bildar regering
    Alliansen: 2.85
    S, MP, V: 4.85
    M, SD: 5.50
    S, MP: 7.50
    S, M: 10.00

Det ser alltså som förväntat ut som att S ändå har en viss chans att fortfarande vara största parti men att det kommer att bli maktskifte.

• Världsmedborgare
    felix le chat skrev 2016-12-01 16:10:24 följande:
    Jag tror både Ebba och AKB ryker innan valet.
    Hade något av partierna haft en fixstjärna hade det redan hänt.

Mycket möjligt, fast jag är tveksam om det blir innan valet, tror inte dom vågar sig på ett byte..
    Fast det är klart, händer inget possitivt med KD under nästa år, då kan det bli panik i det partiet.
    Och nån taktikröstning vid nästa val från M lär det inte bli, inte när M själva nu inte går så värst bra.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Kung Markatta skrev 2016-12-01 17:53:16 följande:
    En bättre bedömning av opinionsläget får man kanske genom att studera oddssättningen hos spelbolag snarare än att förlita sig på opinionsundersökningar. En titt på ett icke namngivet spelbolags sida ger just nu följande odds för nästa riksdagsval:

Största parti
    S: 2.25
    SD: 2.30
    M: 2.50

Statsminister
    Anna Kinberg Batra: 1.85
    Stefan Löfven: 3.75
    Någon annan: 2.15

Partier som bildar regering
    Alliansen: 2.85
    S, MP, V: 4.85
    M, SD: 5.50
    S, MP: 7.50
    S, M: 10.00

Det ser alltså som förväntat ut som att S ändå har en viss chans att fortfarande vara största parti men att det kommer att bli maktskifte.
    Hmm, förstår inte riktigt hur dom satt oddsen, dom kan iaf inte vara satta efter de historiska sympatierna mitt i en mandatperiod, och som sen lett till valseger.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Rataxes
    Världsmedborgare skrev 2016-12-01 06:35:42 följande:
    Det var den siffran som hela tiden användes i gårdagens debatt av politikerna, så varför skulle jag ifrågasätta den?
    Du får fråga riksdagens 349 ledamöter varför denna siffra används.

Min egen åsikt om den, är att den är framräknad på antal jobbade timmar/dag och snittinkomst, vilket mycket väl kan bli 27 sek/tim och även ännu lägre, då de det rör inte har nån timpenning ö.h.t, utan dom får hålla till godo med "provision" på vad som ev kan köras in på de 12-15 timmars pass dom oftast arbetar.

Och du, jag tror inte det behövs nån vetenskaplig undersökning i den här frågan, det räcker med att fråga de som kör vad dom får ut i rena pengar, och vilka anställningsvillkor dom har.
    Du menar att 349 ledamöter gjort som du och svalt all idioti som debilvänstern skedmatat er med?

27:-/timme är ett fantasifoster som enbart de mest imbecilla tokstollarna tar som sanning.

http://www.uvell.se/2016/11/22/sanningen-om-27-kronor-per-timme-34247721
    Om de enda verktyg man har är en hammare och en skära ser alla problem ut som en kapitalist
  • KillBill
    Rataxes skrev 2016-12-01 19:49:40 följande:
    Du menar att 349 ledamöter gjort som du och svalt all idioti som debilvänstern skedmatat er med?

27:-/timme är ett fantasifoster som enbart de mest imbecilla tokstollarna tar som sanning.

www.uvell.se/2016/11/22/sanningen-om-27-kronor-per-timme-34247721

Fantasifoster? Att skrikhögerns främsta företrädare inte tror på en nyhet i Ekot innebär inte att det är ett fantasifoster. Därför bör du ta dig en funderare på vem som är tokstollen i sammanhanget.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6157383

Det finns fler exempel på löner och villkor i offentlig upphandling som har visat sig ligga långt under avtalsmässiga nivåer och en hel del exempel gavs i det aktuella Eko reportaget.  

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • felix le chat
    KillBill skrev 2016-12-02 07:43:23 följande:

Fantasifoster? Att skrikhögerns främsta företrädare inte tror på en nyhet i Ekot innebär inte att det är ett fantasifoster. Därför bör du ta dig en funderare på vem som är tokstollen i sammanhanget.

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6157383

Det finns fler exempel på löner och villkor i offentlig upphandling som har visat sig ligga långt under avtalsmässiga nivåer och en hel del exempel gavs i det aktuella Eko reportaget.  

Så länge inte fackföreningarna vill kämpa för att införa minimilöner/timme
    kommer det se ut på detta vis. 
    Budbranchen är ännu sämre, tex dom som kör ut Linas matkasse får
    10-12 kr per kund. 4 timmar på en kväll i förorten ger 250:- kr innan skatt.

• Världsmedborgare
    Rataxes skrev 2016-12-01 19:49:40 följande:

www.uvell.se/2016/11/22/sanningen-om-27-krono...
    Lugna ner dig, tänk på att du är gammal och att hjärtat inte tål lika mycket som förr.

Ja jag använder mig av de siffror som nämdes under debatten, om det är/var imbecilla tokstollar som uttalade sig i Sveriges Riksdag vet jag faktiskt inte, men eftersom ingen protesterade, och 27 sek/tim är inte orimligt, om man enbart kör Taxi på provisionsbasis, så får jag nog anse uppgifterna riktiga.
  • Världsmedborgare
    felix le chat skrev 2016-12-02 11:01:34 följande:
    Så länge inte fackföreningarna vill kämpa för att införa minimilöner/timme
    kommer det se ut på detta vis. 
    Budbranchen är ännu sämre, tex dom som kör ut Linas matkasse får
    10-12 kr per kund. 4 timmar på en kväll i förorten ger 250:- kr innan skatt.

Lobbyisterna har lyckats bra med att få unga att inte fackansluta sig, därmed är facken idag väldigt försvagade.
    Den dag dom unga upptäcker att dom skjutit sig själva i foten, och dom inser vilka försämrade arbetsförhållanden dom själva bidragit till, då kanske vi igen får se ett fack värt namnet.

Trots att jag själv är egenföretagare, så inser jag vikten av ett starkt fack och en stark arbetarrörelse.
    För det borgar för ordning och reda, vilket i sin tur gynnar oss företagare, som då får enhetliga spelregler, och därmed slipper allt skit med icke seriösa företag, företag som förstör för hela vår svenska företagarkår.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?