• FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

KillBill skrev 2016-12-08 08:34:10 följande:

Nej, däremot är artikeln fylld med en massa fel.  

GP påstår att ett förslag från en utredare gällande de staliga muséerna redan har blivit verklighet men saken är den att Alice Bah Kuhnke tydligt har avfärdat förslaget och regeringen kommer INTE genomföra utredarens förslag.

Sedan försöker GP att klistra vissa delar av  presstödsutredningens förslag på Alice Bah Kuhnke trots att Alice själv är tveksam till just de delarna i utredningens förslag. Förslaget ska nu ut på remiss och först efter detta kommer regeringen att lägga fram ett förslag på riksdagens bord.

När det gäller frågan om Facebook har Alice Bah Kuhnke deklarerat att Facebook inte är en rättslig frizon där man ska kunna begå hatbrott i lugn och ro. Alice har pekat på att lagstiftningen gällande  hot, ofredande,  förtals- och förolämpning kan komma att utvidgas eller skärpas.

Hur får du detta till att Alice Bah Kuhnke öppnar för godtycklig censurering från statens sida? Jag förväntar mig att du ger exempel på saker som Alice Bah Kuhnke faktiskt har sagt och inte saker som GP  har hittat på. 

Tack för att du tar dig tid att sköta källkritik och faktagranskning här på FL.

Det kan verkligen behövas i tider när skrikhögern är på bettetSkrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Världsmedborgare
    Linnea1994 skrev 2016-12-13 11:56:09 följande:
    Jag tror att dom skulle gilla det för dom vill ju ha in nyanlända I arbete så fort som möjligt.
    Alla utom SD vill se nyanlända i arbete, speciellt arbetsgivarna som sliter sitt hår för att få tillgång till mer arbetskraft.
    Men hur ska dom kunna det, när det tycks vara omöjligt att upprätta ett sökbart register över vad/vilka som finns att tillgå.., alltid hittar politikerna på nåt nytt som stoppar folk från att få bli sökbara för en anställning, så att arbetsgivarna hindras från att själva få avgöra vilka som är anställningsbara.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Moderno
    Världsmedborgare skrev 2016-12-13 14:35:38 följande:

Alla utom SD vill se nyanlända i arbete, speciellt arbetsgivarna som sliter sitt hår för att få tillgång till mer arbetskraft.

Men hur ska dom kunna det, när det tycks vara omöjligt att upprätta ett sökbart register över vad/vilka som finns att tillgå.., alltid hittar politikerna på nåt nytt som stoppar folk från att få bli sökbara för en anställning, så att arbetsgivarna hindras från att själva få avgöra vilka som är anställningsbara.

Är arbetsgivarna beredda att betala har de ju tillgång till hela EU:s arbetsmarknad. Den tillgången på arbetskraft borde vara tillräcklig. Därför finns det anledning att misstänka, till exempel, att 1. Nyanlända saknar efterfrågad kompetens, 2 villkoren för att anställa (och säga upp) är ogynnsamma i Sverige, 3 lönebildningen är för oflexibel och lönerna för höga i Sverige.

Låt företagarna betala lägre löner och luckra upp arbetsrätten så ska du se att det blir fart på anställningarna. Själv anser jag att det är fel väg att gå, men jag undrar vad som är regeringens tanke egentligen.
  • Världsmedborgare
    Moderno skrev 2016-12-13 17:51:20 följande:
    Är arbetsgivarna beredda att betala har de ju tillgång till hela EU:s arbetsmarknad. Den tillgången på arbetskraft borde vara tillräcklig. Därför finns det anledning att misstänka, till exempel, att 1. Nyanlända saknar efterfrågad kompetens, 2 villkoren för att anställa (och säga upp) är ogynnsamma i Sverige, 3 lönebildningen är för oflexibel och lönerna för höga i Sverige.

Låt företagarna betala lägre löner och luckra upp arbetsrätten så ska du se att det blir fart på anställningarna. Själv anser jag att det är fel väg att gå, men jag undrar vad som är regeringens tanke egentligen.
    Nej det finns inte arbetskraft i EU att köpa hit, nåt jag tycker du borde veta om du följt med i vad arbetsgivarna säger.

1. Det är just ett av problemen, att ingen vet vilken kompetens som finns att tillgå.
    2. Utgör inget stort problem, det är arbetskraft som saknas.
    3. Samma som 2.

Men alltså, jag trodde du var påläst, det var tydligen fel, lönerna/kostnaden är inte det stora problemet, utan brist på arbetskraft och attitydproblem hos de unga, utbildning som det tjatas så mycket om, den kommer först på 5:e plats.
    Läs "Det är attityden dumbom" där finns en hel del av svaren.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Moderno
    Världsmedborgare skrev 2016-12-13 20:24:55 följande:

Nej det finns inte arbetskraft i EU att köpa hit, nåt jag tycker du borde veta om du följt med i vad arbetsgivarna säger.

1. Det är just ett av problemen, att ingen vet vilken kompetens som finns att tillgå.

2. Utgör inget stort problem, det är arbetskraft som saknas.

3. Samma som 2.

Men alltså, jag trodde du var påläst, det var tydligen fel, lönerna/kostnaden är inte det stora problemet, utan brist på arbetskraft och attitydproblem hos de unga, utbildning som det tjatas så mycket om, den kommer först på 5:e plats.

Läs "Det är attityden dumbom" där finns en hel del av svaren.

Jag har inte följt med vad arbetsgivarna säger. Av vilka skäl anser du att jag borde veta att det inte finns arbetskraft i EU att köpa hit?

Men med tanke på den höga arbetslöshet som präglar sydeuropeiska länder kanske den uttryckta svårigheten snarare ligger i att arbetsgivarna inte förmår möta arbetstagarnas "reservationspris". Är man bara beredd att betala tillräckligt hög lön bör det inte vara svårt att genomföra europeiska rekryteringar. Frågan är dock vilka arbeten som erbjuds.

I rapporten du hänvisar till nämns den problematik jag pekade på (s 27) beträffande mindre kvalificerade anställningar. Vidare anges lönekostnader som den tredje viktigaste hindrande faktorn mot att nyanställa på s. 5-6. Helt naturligt egentligen och i linje med mitt förra inlägg (se sista stycket).
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-12-13 14:35:38 följande:
    Hur skulle ett sådant register se ut och fungera? Räcker det inte att de står som arbetssökande?
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-12-09 16:28:29 följande:
    Men är du dum eller gör du dig bara till?

Du måste väl fatta att ett lands sjukvård är inget som man kan välja de bitar ur som ger mest vinst, och sen skita i resten, gör du inte det så är du fan i mig dum på riktigt.

För det är det resultat det blir om vi ska "gå din väg", vilket du själv sägar när du skriver "ta på sig tjänster man inte behärskar".
    Det är så ett företag måste fungera för att det ska ge vinst, bara göra det man vill, och undvika det som kan ge förlust.
    Det är så det privata bedriver sin verksamhet, och måste så göra om det ska ge tillräckligt med vinst.., men du har tydligen aldrig drivit ett företag, utan verkar tro det är nåt som driver sig självt.

Jag tycker du ska lägga ner ditt trams, för du besitter inte den kunskap som krävs för att förstå skillnanden med att bedriva vård, skola och omsorg som täcker in alla invånare, och företagande i vinstsyfte.

Ett land behöver en skola, och en vård som inkluderar alla, och där vi alla är med att dela på kostnaderna, inte nåt privat vinstdrivande som kan välja, och där vi andra får stå för skola och vård som drar långt mer utgifter, bara för att vi tvingas ta hand om allt som inte de vinstdrivande företagen vill befatta sig med.

Och skäm nu inte ut dig ännu en gång med att fråga om svar, eller att det privata vinstdrivande kan göra det billigare, för det kan dom inte, inte om dom skulle tvingas på samma krav och villkor som finns inom det offentliga.
    ...och detta är typiskt för i stort sett all avreglerad/privatiserad marknad, att de privata bolagen plockar russinen ur kakan och resten återstår för staten, landstinget och kommunen att ta hand om, vilket innebär att den verksamhet som staten, landstinget eller kommunen fortsätter att bedriva i egen regi blir dyrare per storleksenhet än motsvarande som de privata bolagen driver.
  • K Markatta

S och MP i regeringen har nu inlett ett samarbete med SD som syftar till att riva upp Lex Laval:

http://www.dn.se/nyheter/politik/majoritet-i-riksdagen-vill-riva-upp-lex-laval/

Det var ju några byggnadsarbetare, vissa sossar och andra SD:are, som gick arm i arm och skrek "go home" åt utlänningar som arbetade på en svensk byggarbetsplats för några år sen. När LO:s Torbjörn Johansson tillfrågas vad han tycker om att man nu befarar liknande scener om S/SD:s förslag blir verklighet skrattar han bara åt det enligt DN:s artikel.

• nihka
    Kung Markatta skrev 2016-12-13 22:12:53 följande:

S och MP i regeringen har nu inlett ett samarbete med SD som syftar till att riva upp Lex Laval:

www.dn.se/nyheter/politik/majoritet-i-riksdagen-vill-riva-upp-lex-laval/

Det var ju några byggnadsarbetare, vissa sossar och andra SD:are, som gick arm i arm och skrek "go home" åt utlänningar som arbetade på en svensk byggarbetsplats för några år sen. När LO:s Torbjörn Johansson tillfrågas vad han tycker om att man nu befarar liknande scener om S/SD:s förslag blir verklighet skrattar han bara åt det enligt DN:s artikel.

Det finns inget "samarbete". SD har sagt att de ska rösta på regeringens förslag:

"Dagen efter regeringens besked meddelade Sverigedemokraterna på tisdagseftermiddagen att partiet ställer sig bakom regeringens proposition."
  • K Markatta

Då gör man ju det enkelt för den samlade borgerligheten. Nästa gång Löfven kräver svar på om de ska samarbeta med sd är det bara att säga "vi kommer inte samarbeta med dem mer än vad ni nu gör". Det är också ett svar som de som säger sig vilja byta block om det samarbetas med sd nöjer sig med och det blir då inget väljartapp.

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?