Moderno skrev 2016-12-13 21:20:19 följande:
Jag har inte följt med vad arbetsgivarna säger. Av vilka skäl anser du att jag borde veta att det inte finns arbetskraft i EU att köpa hit?
Men med tanke på den höga arbetslöshet som präglar sydeuropeiska länder kanske den uttryckta svårigheten snarare ligger i att arbetsgivarna inte förmår möta arbetstagarnas "reservationspris". Är man bara beredd att betala tillräckligt hög lön bör det inte vara svårt att genomföra europeiska rekryteringar. Frågan är dock vilka arbeten som erbjuds.
I rapporten du hänvisar till nämns den problematik jag pekade på (s 27) beträffande mindre kvalificerade anställningar. Vidare anges lönekostnader som den tredje viktigaste hindrande faktorn mot att nyanställa på s. 5-6. Helt naturligt egentligen och i linje med mitt förra inlägg (se sista stycket).
För att arbetsgivarna söker arbetskraft över hela EU och har så gjort under en tid, men dom hittar inte det dom söker.
I stort sett hela hantverkarskrået söker arbetskraft, inkl anläggning, men det fattas i princip folk överallt.
Och det problemet kommer bara att öka, vilket gör det meningslöst att söka arbetskraft utomlands, det blir helt enkelt för dyrt och svårt.
En frivillig invandring blir långt billigare, kostnaden för den är till stor del bara administrativ, tyvärr nåt vi varit urusla på att lösa.
Mycket för att politikerna målat upp krav som inte finns hos arbetgivarna, eller om du hellre vill, politikerna har inte låtit arbetsgivarna ställa kraven.
Försök inte blanda bort korten nu, det är arbetskraft som saknas, och det är problem att hitta folk även till mindre kvalificerad arbetskraft, bl.a p.g.a attitydproblem hos unga.
Om dessa två problem kan lösas, då försvinner även mycket av de andra problemen, eftersom hittar man den personal som söks, då spelar lönen en lägre prioriterad roll.
Så att kostnaden ses som hög ibland, det hänger ihop med osäkerheten att antälla personal man är tveksam till att anställa, vilket man kan säga att ungdomarna själva rår för, som bara för dom har en bra utbildning tror dom kan dissa alla jobb som inte motsvarar sin utbildningen.
(Så länge det finns en kostnad, så kommer arbetsgivare alltid att kalla den för hög, det hör till det politiska spelet.

)
Jag vet det blir ett jävla gnäll när jag påstår det, men unga måste lära sig att erfarenhet är inget man skaffar sig på skolbänken, och att man som ung har nåt att bevisa för sin arbetsgivare.
En bra idé är att inte vara så kaxig, utan ta det jobb man kan få, och bevisa att man duger nåt till, och är att lita på.
Tyvärr visar frågor om arbete till unga på det rakt motsatta, dom flesta tänker inte ta nåt dåligt betalt jobb som inte motsvarar sin utbildning, och därmed är vi i det läge vi ser idag.
Och då ser du även varför lönen blir ett problem, inte heller jag skulle anlita några ungtuppar med höga lönekrav, bara för att dom har gått en utbildning, jag går helt på erfarenhet och rekommendationer från andra.
Troligen gör jag som de flesta som anlitar folk, eller företagare som anställer, skiter fullständigt i utbildning och i viss mån lön, jag/vi vill ha folk som går att lita blint på, och som gör ett bra jobb.