• Regnbågensslut

Har du förtroende för regeringen?

FDFMGA skrev 2017-09-30 13:28:31 följande:

.

Regnbågensslut skrev 2017-09-28 22:24:25 följande:

Hm oj det var ju inte en liten egen tolkning det.

I artikeln står det först "Sverige har världens fjärde bästa sjukvård för att rädda patienter från att dö för tidigt. Rankingen gäller 32 diagnoser där förebyggande hälsovård och bra vårdinsatser gör skillnad".

Lite längre ner i artikeln står

"Det är svårt att jämföra vårdkvalitet. När det görs brukar det handla om antalet läkare och vårdsängar per invånare, väntetider och köer, om det är offentligt eller privat och hur stor andel av BNP som läggs på sjukvård.

Men i den här studien som är den första i sitt slag i ett större sammanhang har man valt helt andra sätt att mäta sjukvårdens resultat.

Man har valt ut 32 diagnoser som är medicinskt åtgärdbara eller möjliga att påverka genom olika vårdinsatser. Ju bättre sjukvårdssystemet fungerar, desto lägre ska dödligheten vara".

Här har du citerat igen vad den handlar om.

Artikeln säger inte att "Sverige har världens fjärde bästa sjukvård".

Utan den säger "Sverige har världens fjärde bästa sjukvård för att rädda patienter från att dö för tidigt".

Stor skillnad. Du kan ju inte utesluta en sådan pass stor detalj och låtsas som att artikeln säger något annat eller står för mer än vad den faktiskt gör.
  • FDFMGA
    Regnbågensslut skrev 2017-09-30 18:56:05 följande:
    Här har du citerat igen vad den handlar om.

Artikeln säger inte att "Sverige har världens fjärde bästa sjukvård".

Utan den säger "Sverige har världens fjärde bästa sjukvård för att rädda patienter från att dö för tidigt".

Stor skillnad. Du kan ju inte utesluta en sådan pass stor detalj och låtsas som att artikeln säger något annat eller står för mer än vad den faktiskt gör.
    Jepp. Jag kan inte tänka mig ett bättre kvalitetsmått på sjukvården än att den förlänger livet.

Jämför med det tänkta uttalandet: Vi har världens bästa sjukvård. Vi har inga vårdköer alls. Mycket tack vare att vi snabbutbildar slaktare till läkare på en vecka. Visserligen dör folk som flugor under operationerna, men lite spill får man räkna medSkrattande

Annars kan du försöka läsa lite mer än rubrik och ingress och rentav våga dig ner i brödtexten. Du har ett uttalande från en representant för SKL i slutet av artikeln angående vad studien kann ses som ett mått påSkrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Regnbågensslut
    FDFMGA skrev 2017-09-30 19:58:16 följande:

Jepp. Jag kan inte tänka mig ett bättre kvalitetsmått på sjukvården än att den förlänger livet.

Jämför med det tänkta uttalandet: Vi har världens bästa sjukvård. Vi har inga vårdköer alls. Mycket tack vare att vi snabbutbildar slaktare till läkare på en vecka. Visserligen dör folk som flugor under operationerna, men lite spill får man räkna med

Annars kan du försöka läsa lite mer än rubrik och ingress och rentav våga dig ner i brödtexten. Du har ett uttalande från en representant för SKL i slutet av artikeln angående vad studien kann ses som ett mått på

Du kan inte tänka dig det nej, men vad du tycker och tänker inte har ingen relevans för vad rapporten egentligen säger. Det är det som är själva poängen, som jag försökt lyfta fram ett tag nu. Det finns inget mer att diskutera kring det. Påhopp ändrar inte på den saken heller.
  • FDFMGA
    Regnbågensslut skrev 2017-09-30 21:31:06 följande:
    Du kan inte tänka dig det nej, men vad du tycker och tänker inte har ingen relevans för vad rapporten egentligen säger. Det är det som är själva poängen, som jag försökt lyfta fram ett tag nu. Det finns inget mer att diskutera kring det. Påhopp ändrar inte på den saken heller.
    Är det inte bättre att du vänder dig till SKL och forskarna vid universitetet i USA och förklarar för dem hur studien ska tolkas. Du kan ju lämpligen göra detta i samband med att du förklarar  för Svenska kyrkan att det är du som bestämmer vem som är välkommen dit. Såg att du även kände dig påhoppad av deras policy att alla är välkomna dit.

Det måste vara fruktansvärt tillplattande att bli påhoppad så ofta som duSkrattande

"Roger Molin, analytiker vid Sveriges kommuner och landsting (SKL) och en av landets ledande sjukvårdsexperter, betonar att det är en prestigefylld studie. Forskarna själva säger i studien att det är så här man bör mäta vårdens kvalitet: att titta på utfallet och inte hur vården är organiserad.

Roger Molin delar den uppfattningen."

• Regnbågensslut
    FDFMGA skrev 2017-09-30 22:49:21 följande:

Är det inte bättre att du vänder dig till SKL och forskarna vid universitetet i USA och förklarar för dem hur studien ska tolkas. Du kan ju lämpligen göra detta i samband med att du förklarar  för Svenska kyrkan att det är du som bestämmer vem som är välkommen dit. Såg att du även kände dig påhoppad av deras policy att alla är välkomna dit.

Det måste vara fruktansvärt tillplattande att bli påhoppad så ofta som du"Roger Molin, analytiker vid Sveriges kommuner och landsting (SKL) och en av landets ledande sjukvårdsexperter, betonar att det är en prestigefylld studie. Forskarna själva säger i studien att det är så här man bör mäta vårdens kvalitet: att titta på utfallet och inte hur vården är organiserad.

Roger Molin delar den uppfattningen."

Jag försöker inte tolka studien. Det behövs inte, eftersom det redan finns en klar och tydlig slutsats. Det är ju du som försöker göra om slutsatsen till något annat. Så kanske du kan ringa till dem och säga vilken slutsats du kommit fram till?

Vilka som får komma till kyrkan? Kyrkan är öppen för alla, så även konservativa kristna. Även SD-anhängare är välkomna och präster som inte vill viga samkönade par.

Det måste vara fruktansvärt tillplattande om man måste använda så mycket påhopp som du.

Jag håller med forskarna om att studien är ett bra sätt att mäta kvalitet inom vården. Det var samtidigt inte det som diskuterades mellan oss.
  • FDFMGA
    Regnbågensslut skrev 2017-10-01 01:14:00 följande:
    Jag försöker inte tolka studien. Det behövs inte, eftersom det redan finns en klar och tydlig slutsats. Det är ju du som försöker göra om slutsatsen till något annat. Så kanske du kan ringa till dem och säga vilken slutsats du kommit fram till?

Vilka som får komma till kyrkan? Kyrkan är öppen för alla, så även konservativa kristna. Även SD-anhängare är välkomna och präster som inte vill viga samkönade par.

Det måste vara fruktansvärt tillplattande om man måste använda så mycket påhopp som du.

Jag håller med forskarna om att studien är ett bra sätt att mäta kvalitet inom vården. Det var samtidigt inte det som diskuterades mellan oss.
    Jepp. Vi får hoppas att den här metoden kommer att tillämpas betydligt oftare i framtiden. Ett elegant sätt att få en uppfattning om sjukvårdens kvalitet.

Generellt brukar det bli ett himla liv på somliga håll och kanter när det kommer undersökningar som visar att Sverige tillhör de allra bästa länderna i världen. Som sverigevän gläder jag mig naturligtvis åt att Sverige har världens fjärde bästa sjukvård.Solig
  • Regnbågensslut
    FDFMGA skrev 2017-10-01 09:56:50 följande:

Jepp. Vi får hoppas att den här metoden kommer att tillämpas betydligt oftare i framtiden. Ett elegant sätt att få en uppfattning om sjukvårdens kvalitet.

Generellt brukar det bli ett himla liv på somliga håll och kanter när det kommer undersökningar som visar att Sverige tillhör de allra bästa länderna i världen. Som sverigevän gläder jag mig naturligtvis åt att Sverige har världens fjärde bästa sjukvård.

Alla de metoder som ger något slags resultat, samt har kvalitet, är väl bra att de används.

Jag är också glad om sjukvården är bra här. Undersökningen visar inte att Sverige har världens bästa sjukvård. Det antagandet är fel. Däremot så visar den när det kommer till att rädda patienter från att dö för tidigt, så är Sverige fjärde bäst i världen.
  • Regnbågensslut
    Regnbågensslut skrev 2017-10-01 15:18:40 följande:

Alla de metoder som ger något slags resultat, samt har kvalitet, är väl bra att de används.

Jag är också glad om sjukvården är bra här. Undersökningen visar inte att Sverige har världens bästa sjukvård. Det antagandet är fel. Däremot så visar den när det kommer till att rädda patienter från att dö för tidigt, så är Sverige fjärde bäst i världen.

*Undersökningen visar inte att Sverige har världens fjärde bästa sjukvård.
  • FDFMGA
    Regnbågensslut skrev 2017-10-01 15:18:40 följande:
    Undersökningen visar inte att Sverige har världens bästa sjukvård. Det antagandet är fel.
    Helt korrekt. Om du läser artikeln så framgår det av den att Sverige har världens fjärde bästa sjukvård.

Tre länder ligger före oss - Island, Andorra och Schweiz.

Men jag tycker att världens fjärde bästa sjukvård är ett gott betyg, i synnerhet som två av de andra länderna upprätthåller sin goda sjukvård genom att skicka patienter utomlands för behandling.
  • Regnbågensslut
    FDFMGA skrev 2017-10-01 15:48:04 följande:

Helt korrekt. Om du läser artikeln så framgår det av den att Sverige har världens fjärde bästa sjukvård.

Tre länder ligger före oss - Island, Andorra och Schweiz.

Men jag tycker att världens fjärde bästa sjukvård är ett gott betyg, i synnerhet som två av de andra länderna upprätthåller sin goda sjukvård genom att skicka patienter utomlands för behandling.

Nej det är fel, den visar inte att Sverige har världens fjärde bästa sjukvård. Den visar att Sverige har världens fjärde bästa sjukvård när det kommer till att rädda patienter från att dö för tidigt.

Jag tycker också det är ett bra betyg, över hur bra Sverige är att rädda patienter från att dö för tidigt.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?