• KillBill

Har du förtroende för regeringen?

Abegayle70 skrev 2017-09-23 20:39:28 följande:

Det är inte bara på grund av det uttalandet. Gör dig inte löjlig nu.

Stå och posera med terroristledaren som finansierade Münchenmassakern 1972 och ta emot en medalj, är det något som kan ha spelat in?

FN särbehandlar Israel negativt. Skurkstater går fria från kritik medan Israel ständigt demonisteras.

Barack Obamas utnämning har jag inte studerat närmare, jag är svensk, inte amerikan...

Ja det är vad du tycker, noterat.

Ja det är bra, det visar att Israel är en rättsstat, till skillnad från de skurkstater som Wallström fjäskar för.

Jag vill inte på något sätt bli förknippad med den organisationen som styrs av Dror Feiler och Henry Ascher, två kommunister som stödjer terrorism.

Nedan ser du hur Israels premiärminister Benjamin Netanyahu skakar hand med Mahmoud Abbas, alltså den man som du kallar terrorist.

Att Margot Wallström tagit emot en medalj av Abbas kan näppeligen vara orsaken till att 
    Simon Wiesenthal centrets placerar Margot Wallström (samt FN och USA dåvarande president, Barack Obama) på en lista över antisemiter. I stället blir det mer och mer tydligt att man hamnar på denna lista så fort som man utrycker någon som helst kritik mot staten Israel. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • FDFMGA

Svensk sjukvård i topp när man mäter hur effektiv vården verkligen är och då inte för enbart priviligierade utan för alla.

https://www.svd.se/vardrankning-andorra-i-topp-sverige-fyra-i-varldsranking

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Anton Chigurh
    FDFMGA skrev 2017-09-23 21:34:44 följande:

Den som är utan skuld kastar första stenen.

Nej, jag tror att det även inom socialdemokratin har varit vanligt att man romantiserar "befrielserörelser",

en gissning iofs

, jag har aldrig varit direkt politiskt aktiv inom S, men jag har mött personer lite längre vänsterut som på snorungevis romantiserat "kampen mot förtryckarna" utan att reflektera över vad dem de stöder egentligen står för.

Så nu är det gissningslekar som gäller, ang vad dom politiska partierna och deras företrädare står för....!

Dom sk politiska debatterna på FAMILJELIV blir alltmer patetiska.
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • FDFMGA
    Anton Chigurh skrev 2017-09-24 11:16:02 följande:
    Så nu är det gissningslekar som gäller, ang vad dom politiska partierna och deras företrädare står för....!

Dom sk politiska debatterna på FAMILJELIV blir alltmer patetiska.
    Nej, det behöver det knappast vara. Du är ju enligt egen utsago gammal socialdemokrat och borde ju i den egenskapen inte vara okunnig om att S som parti erkänner såväl Israels som Palestinas rätt att existera som suveräna stater.

Själv har jag förresten inga problem att erkänna att konflikten Israel-Palestina är för komplex eller mångbottnad för att jag ska kunna peka på en av parterna och utropa dess krigare som hjältarna och den andra sidans krigare som skurkarna.

Om man resonerar lite kring konflikten så blir det inte ens tydligt vilken av parterna som är Goliat och vilken som får rollen som David.

För övrigt anser jag att tvärsäkerhet inte sällan är närmaste granne till fanatism, enfald och okunnighet.
  • Abegayle70
    KillBill skrev 2017-09-24 00:06:12 följande:

Nedan ser du hur Israels premiärminister Benjamin Netanyahu skakar hand med Mahmoud Abbas, alltså den man som du kallar terrorist.

Att Margot Wallström tagit emot en medalj av Abbas kan näppeligen vara orsaken till att Simon Wiesenthal centrets placerar Margot Wallström (samt FN och USA dåvarande president, Barack Obama) på en lista över antisemiter. I stället blir det mer och mer tydligt att man hamnar på denna lista så fort som man utrycker någon som helst kritik mot staten Israel. 

En bidragande orska iallafall.

Att skaka hand med Abbas var väl ett nödvändigt ont i den situatioen tror jag. Jag är heller inget jättefan av Bibi om du nu fått för dig något sådant?

Och Ja, jag (och många fler) anser att Abu Mazen är en terrorist. På goda grunder,
    Han finansierade massakern på israeliska idrottsmän i München 1972. Han är en förintelseförnekare, han har många gånger setts sida vid sida med kända terrorister.
    Detta är en man som leder en terrororganisation som din statsminister kallar "kära systerparti".
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • Bejje
    FDFMGA skrev 2017-09-24 09:05:29 följande:

Svensk sjukvård i topp när man mäter hur effektiv vården verkligen är och då inte för enbart priviligierade utan för alla.

www.svd.se/vardrankning-andorra-i-topp-sverige-fyra-i-varldsranking

Märkligt när väldigt många tycker att den bara blivit sämre genom åren. Även de som jobbar inom sjukvården säger ju det. Att folk kan få vänta 16 timmar på akuten innan de ens tas in till ett rum för att de "bara" har brutit benet är inte OK.

Eller som min mamma som haft njurar som varit nästan helt slut (runt 10% kapacitet kvar) i flera år. Hon har gått i diverse utredningar om dialys i flera år innan de äntligen nu idag ska ta in henne för det. Resultatet har varit att hon inte haft någon ork, mått mycket dåligt p.g.a. att blodet inte renas som det ska, inte kan sova p.g.a. att hela kroppen kliar av föroreningarna i blodet.

Eller som vi alla hört om, hur BB läggs ner på fler ställen i landet så att folk riskerar att få föda i bilen. Finns många många andra exempel och detta kallas sjukvård i toppklass?
  • FDFMGA
    Bejje skrev 2017-09-25 11:06:32 följande:
    Märkligt när väldigt många tycker att den bara blivit sämre genom åren. Även de som jobbar inom sjukvården säger ju det. Att folk kan få vänta 16 timmar på akuten innan de ens tas in till ett rum för att de "bara" har brutit benet är inte OK.

Eller som min mamma som haft njurar som varit nästan helt slut (runt 10% kapacitet kvar) i flera år. Hon har gått i diverse utredningar om dialys i flera år innan de äntligen nu idag ska ta in henne för det. Resultatet har varit att hon inte haft någon ork, mått mycket dåligt p.g.a. att blodet inte renas som det ska, inte kan sova p.g.a. att hela kroppen kliar av föroreningarna i blodet.

Eller som vi alla hört om, hur BB läggs ner på fler ställen i landet så att folk riskerar att få föda i bilen. Finns många många andra exempel och detta kallas sjukvård i toppklass?
    Inte desto mindre är resultatet entydigt och iom att man använt kvantitativa metoder där 195 länder jämförts och på så sätt fått fram ett kvalitativt värde kan resultatet knappast ifrågasättas.

Det handlar heller inte om en enstaka sjukdom utan 32 diagnoser som "cancerformer, hjärtinfarkter, stroke, mässling, stelkramp, diabetes, kroniska njursjukdomar, barn- och mödradödlighet, tuberkulos och vårdskador" där en god sjukvård kan innebära att människor får leva längre.

Men jag kan hålla med dig, bor själv i Stockholm och upplever att sjukvården har försämrats under moderatregimen i landstinget, men - tja, kanske sjukvården i hela världen har försämrats men mindre i Sverige än i övriga världen.

• anaxo
    Bejje skrev 2017-09-25 11:06:32 följande:

Ja är det inte underligt att i de landsting som styrs av Alliansen + SD har kostnaderna ökat med mer än 50% med sämre vård? kan det möjligen vara deras iver att outsourca vården eller är de dåliga på upphandling? strumpor för 6000, dörr för 1,2milj, hylla för 0,9miljoner osv men det är inte deras pengar så de bryr sig tydligen inte men vi skattebetalare bör rösta bort Allianspartierna och SD

• K Markatta

Regeringens floskler, teori och praktik:

https://twitter.com/shekarabi/status/913429979869872128

Friskoleföretag i Sverige köper skolor runt om i världen - för svenska skattepengar. Pengarna används bland annat till skolor i Saudiarabien, skriver Lärarnas tidning.

- Jag tycker det här är skamligt, säger civilminister Ardalan Shekarabi (S).

I kommentarerna påminns dock Shekarabi om följande:

https://www.chamber.se/nyheter/svensk-saudiskt-affarsrad-upprattat.htm

Svensk-saudiskt affärsråd upprättat

En affärsdelegation ledd av Handelskammarens vd Maria Rankka och Oscar Stenström, statssekreterare hos närings- och innovationsminister Mikael Damberg, besökte Saudiarabien den 6 oktober. Besöket syftade till att diskutera frågor kring humankapital och inviga ett svenskt-saudiskt affärsråd tillsammans med Saudiarabiens nationella handelskammare.

Delegationen bestod av ca 25 näringslivsrepresentanter, däribland... Peje Emilsson (Kunskapsskolan).

• Regnbågensslut
    FDFMGA skrev 2017-09-24 09:05:29 följande:

https://www.svd.se/vardrankning-andorra-i-topp-sverige-fyra-i-varldsranking

Hm oj det var ju inte en liten egen tolkning det.

I artikeln står det först "Sverige har världens fjärde bästa sjukvård för att rädda patienter från att dö för tidigt. Rankingen gäller 32 diagnoser där förebyggande hälsovård och bra vårdinsatser gör skillnad".

Lite längre ner i artikeln står

"Det är svårt att jämföra vårdkvalitet. När det görs brukar det handla om antalet läkare och vårdsängar per invånare, väntetider och köer, om det är offentligt eller privat och hur stor andel av BNP som läggs på sjukvård.

Men i den här studien som är den första i sitt slag i ett större sammanhang har man valt helt andra sätt att mäta sjukvårdens resultat.

Man har valt ut 32 diagnoser som är medicinskt åtgärdbara eller möjliga att påverka genom olika vårdinsatser. Ju bättre sjukvårdssystemet fungerar, desto lägre ska dödligheten vara".
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?