• Regnbågensslut

Har du förtroende för regeringen?

anaxo skrev 2017-09-26 12:07:38 följande:

Ja är det inte underligt att i de landsting som styrs av Alliansen + SD har kostnaderna ökat med mer än 50% med sämre vård?

Har du källa på det? Hittade inget när jag sökte på Google.
  • Tom Araya
    Kung Markatta skrev 2017-09-28 19:55:26 följande:

Regeringens floskler, teori och praktik:

twitter.com/shekarabi/status/913429979869872128

Friskoleföretag i Sverige köper skolor runt om i världen - för svenska skattepengar. Pengarna används bland annat till skolor i Saudiarabien, skriver Lärarnas tidning.

- Jag tycker det här är skamligt, säger civilminister Ardalan Shekarabi (S).

I kommentarerna påminns dock Shekarabi om följande:

www.chamber.se/nyheter/svensk-saudiskt-affarsrad-upprattat.htm

Svensk-saudiskt affärsråd upprättat

En affärsdelegation ledd av Handelskammarens vd Maria Rankka och Oscar Stenström, statssekreterare hos närings- och innovationsminister Mikael Damberg, besökte Saudiarabien den 6 oktober. Besöket syftade till att diskutera frågor kring humankapital och inviga ett svenskt-saudiskt affärsråd tillsammans med Saudiarabiens nationella handelskammare.

Delegationen bestod av ca 25 näringslivsrepresentanter, däribland... Peje Emilsson (Kunskapsskolan).

Är det detta affärsråd som medfört att svenska friskoleföretag använder sina vinster, som kommer från svenska skattemedel, till att investera i skolor i andra länder, bl.a. Saudiarabien?
  • KillBill
    Kung Markatta skrev 2017-09-28 19:55:26 följande:

Regeringens floskler, teori och praktik:

https://twitter.com/shekarabi/status/913429979869872128

Friskoleföretag i Sverige köper skolor runt om i världen - för svenska skattepengar. Pengarna används bland annat till skolor i Saudiarabien, skriver Lärarnas tidning.

- Jag tycker det här är skamligt, säger civilminister Ardalan Shekarabi (S).

I kommentarerna påminns dock Shekarabi om följande:

https://www.chamber.se/nyheter/svensk-saudiskt-affarsrad-upprattat.htm

Svensk-saudiskt affärsråd upprättat

En affärsdelegation ledd av Handelskammarens vd Maria Rankka och Oscar Stenström, statssekreterare hos närings- och innovationsminister Mikael Damberg, besökte Saudiarabien den 6 oktober. Besöket syftade till att diskutera frågor kring humankapital och inviga ett svenskt-saudiskt affärsråd tillsammans med Saudiarabiens nationella handelskammare.

Delegationen bestod av ca 25 näringslivsrepresentanter, däribland... Peje Emilsson (Kunskapsskolan).

Så regeringen skulle inte kunna ta med grundaren av KREAB och kunskapsskolan i en näringslivsdelegation eftersom regeringen är kritisk till vinster i välfärden?

Jag tycker att det är sunt att regeringen är kritisk till att resurser som satsades i den svenska skolan används för skolsatsningar i Saudiarabien.
  • Bejje
    FDFMGA skrev 2017-09-25 11:43:18 följande:
    Inte desto mindre är resultatet entydigt och iom att man använt kvantitativa metoder där 195 länder jämförts och på så sätt fått fram ett kvalitativt värde kan resultatet knappast ifrågasättas.

Det handlar heller inte om en enstaka sjukdom utan 32 diagnoser som "cancerformer, hjärtinfarkter, stroke, mässling, stelkramp, diabetes, kroniska njursjukdomar, barn- och mödradödlighet, tuberkulos och vårdskador" där en god sjukvård kan innebära att människor får leva längre.

Men jag kan hålla med dig, bor själv i Stockholm och upplever att sjukvården har försämrats under moderatregimen i landstinget, men - tja, kanske sjukvården i hela världen har försämrats men mindre i Sverige än i övriga världen.

En annan sak... om man går till vårdcentralen och får säg tiden 13:30. Då är det ingen idé att vara där 13:30, för minimum försening är 10min, men ofta mer.

Man kan tycka att den som bokar in tider borde känna till förseningarna och inte ge tider som de inte kan hålla, men de fortsätter tydligen med det.

Det sjuka är att om de mot förmodan skulle vara i tid vilket nästan aldrig händer och jag har räknat med minst 10min försening så vill de ta ut en avgift eller bara blir sura för att man är sen, när dom själva nästan alltid är sena utan att ge mig ersättning,

• FDFMGA
    Bejje skrev 2017-09-30 00:45:48 följande:

En annan sak... om man går till vårdcentralen och får säg tiden 13:30. Då är det ingen idé att vara där 13:30, för minimum försening är 10min, men ofta mer.

Man kan tycka att den som bokar in tider borde känna till förseningarna och inte ge tider som de inte kan hålla, men de fortsätter tydligen med det.

Det sjuka är att om de mot förmodan skulle vara i tid vilket nästan aldrig händer och jag har räknat med minst 10min försening så vill de ta ut en avgift eller bara blir sura för att man är sen, när dom själva nästan alltid är sena utan att ge mig ersättning,

Inte alltid, senast jag var på vårdcentalen med ett av mina barn fick vi komma in före utsatt tid - men det var ett undantag.

Men generellt, åtminstone här i Stockholms landsting är primärvården ett offer för moderaternas vanstyre.
    Regnbågensslut skrev 2017-09-28 22:24:25 följande:
    Hm oj det var ju inte en liten egen tolkning det.

I artikeln står det först "Sverige har världens fjärde bästa sjukvård för att rädda patienter från att dö för tidigt. Rankingen gäller 32 diagnoser där förebyggande hälsovård och bra vårdinsatser gör skillnad".

Lite längre ner i artikeln står

"Det är svårt att jämföra vårdkvalitet. När det görs brukar det handla om antalet läkare och vårdsängar per invånare, väntetider och köer, om det är offentligt eller privat och hur stor andel av BNP som läggs på sjukvård.

Men i den här studien som är den första i sitt slag i ett större sammanhang har man valt helt andra sätt att mäta sjukvårdens resultat.

Man har valt ut 32 diagnoser som är medicinskt åtgärdbara eller möjliga att påverka genom olika vårdinsatser. Ju bättre sjukvårdssystemet fungerar, desto lägre ska dödligheten vara".
    Nja, det var inte en egen tolkning utan det är vad som framgår av artikeln om du läser den.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Regnbågensslut
    FDFMGA skrev 2017-09-30 01:16:07 följande:

Nja, det var inte en egen tolkning utan det är vad som framgår av artikeln om du läser den.

Nej. Det som framgår i artikeln är det jag citera. Inte att svensk sjukvård är i topp, det är en grov generalisering och felaktigt uttalande.
  • FDFMGA
    Regnbågensslut skrev 2017-09-30 11:14:53 följande:
    Nej. Det som framgår i artikeln är det jag citera. Inte att svensk sjukvård är i topp, det är en grov generalisering och felaktigt uttalande.
    Inte alls. Du har bara inte förstått vad det är forskarna säger.
  • Regnbågensslut
    FDFMGA skrev 2017-09-30 13:28:31 följande:

Inte alls. Du har bara inte förstått vad det är forskarna säger.

Du sammanfatta precis vad det gäller angående dig själv.
  • FDFMGA
    Regnbågensslut skrev 2017-09-30 15:03:18 följande:
    Du sammanfatta precis vad det gäller angående dig själv.
    Nja, att ta 32 olika sjukdomstillstånd och jämföra livslängden för dem som har fått dessa i ett mycket stort antal länder är ett suveränt sätt att med kvantitativa metoder få fram ett mått på sjukvårdens kvalitet. Enligt forskningsrapporten har Sverige den fjärde bästa sjukvården i världen och två av de länder som ligger före har för vana att skicka många patienter utomlanfs för behandling, så man skulle kunna påstå att Schweiz och Sverige har världens bästa allmänna sjukvård.

Naturligtvis finns det länder där vissa priviligierade grupper kan erbjudas en bättre sjukvård, men här handlar det om sjukvård som omfattar alla.

Läs gärna artikeln en gång till och fundera över vad det är man mäter och varför forkarna menar att det är såhär man ska mäta sjukvårdens kvalitet.
  • Regnbågensslut
    FDFMGA skrev 2017-09-30 15:21:55 följande:

Nja, att ta 32 olika sjukdomstillstånd och jämföra livslängden för dem som har fått dessa i ett mycket stort antal länder är ett suveränt sätt att med kvantitativa metoder få fram ett mått på sjukvårdens kvalitet. Enligt forskningsrapporten har Sverige den fjärde bästa sjukvården i världen och två av de länder som ligger före har för vana att skicka många patienter utomlanfs för behandling, så man skulle kunna påstå att Schweiz och Sverige har världens bästa allmänna sjukvård.

Naturligtvis finns det länder där vissa priviligierade grupper kan erbjudas en bättre sjukvård, men här handlar det om sjukvård som omfattar alla.

Läs gärna artikeln en gång till och fundera över vad det är man mäter och varför forkarna menar att det är såhär man ska mäta sjukvårdens kvalitet.

Ja, jag säger inget om att undersökningen inte mäter sjukvårdens kvalitet. Men det var ju inte så du sammanfattade undersökningen heller.

Nej, enligt rapporten har inte "Sverige fjärde bästa sjukvården i världen". Du kan inte ta en undersökning som undersöker delar av sjukvården och sedan få det att låta som att det talar för all sjukvård eller som ett generellt mått för sjukvården i hela världen. Det är direkt fel och man gör inte så.

Det är uppenbart att du isåfall inte förstår artikeln själv. Jag har redan citerat vad rapporten lyfter fram.

Jag behöver inte läsa artikeln igen och om du inte förstår det så måste du läsa mina inlägg igen. Så du kan sluta använda det som påhopp eftersom det inte har någon relevans. Det är du som inte hänger med i mina tankegångar, samt lyfter fram artikeln fel, så spelar ingen roll om jag därför läser artikeln 100 gånger till. Felet ligger inte hos mig.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?