• K Markatta

Har du förtroende för regeringen?

KillBill skrev 2017-09-19 06:46:10 följande:
    Den som hänger med i den politiska debatten ser att regeringen storsatsar på pensionärer, studenter och sjuka.
    Säger sig satsa. Hur det blir i praktiken med regeringens "satsningar" såg vi ju förra året.
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2017-09-20 09:02:42 följande:
    Säger sig satsa. Hur det blir i praktiken med regeringens "satsningar" såg vi ju förra året.
    Där har du en poäng - med denna satsning på välfärd så kommer säkert kostnaden för vissa områden, t ex utbetalning av sjukersättning, att minska mer än beräknat, så statskassan får precis som vid felräkningen ytterligare tillskott som kan användas igen.

Precis som du applåderar jag en S-regering som får Sverige att blomstraSolig
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • KillBill
    Rindikh skrev 2017-09-20 19:55:08 följande:

Varför höjer man barnbidraget?

Det bidrar till bättre ekonomi för Sveriges alla barnfamiljer! En positiv bieffekt är också att ökade barnbidrag leder till att landets kommuner får något lägre kostnader för socialbidrag.
  • Rindikh
    KillBill skrev 2017-09-20 22:36:24 följande:

Det bidrar till bättre ekonomi för Sveriges alla barnfamiljer! En positiv bieffekt är också att ökade barnbidrag leder till att landets kommuner får något lägre kostnader för socialbidrag.

Fast vi har ju redan försörjningsstöd och bostadsbidrag m.m. som de som verkligen behöver kan söka (och få)!

Att kunna ta ekonomiskt ansvar för sitt barn är lite av föräldrarnas ansvarar. Jorden är överbefolkad!
  • Tom Araya
    Rindikh skrev 2017-09-21 00:21:26 följande:
    Fast vi har ju redan försörjningsstöd och bostadsbidrag m.m. som de som verkligen behöver kan söka (och få)!
    Problemet med bostadsbidrag är att de inte hänger med i utvecklingen. Gränsnivåerna behöver justeras i förhållande till bostadsbristen och vad det leder till i form av genomsnittligt ökade boendekostnader.
    Rindikh skrev 2017-09-21 00:21:26 följande:
    Att kunna ta ekonomiskt ansvar för sitt barn är lite av föräldrarnas ansvarar. Jorden är överbefolkad!
    Individen skulle kunna ta mycket mer ansvar om skatten var lägre.

• Rindikh
    Tom Araya skrev 2017-09-21 01:17:22 följande:

Problemet med bostadsbidrag är att de inte hänger med i utvecklingen. Gränsnivåerna behöver justeras i förhållande till bostadsbristen och vad det leder till i form av genomsnittligt ökade boendekostnader.Individen skulle kunna ta mycket mer ansvar om skatten var lägre.

Jo men precis.

Visst behöver ensamstående föräldrar och föräldrar med låga inkomster stöd det köper jag. Bättre då att ge de som behöver stödet mest mer pengar. Barn kan ju faktiskt inte ta ansvar för vilka familjer de föds in i.

Så sänk skatten, ge ett utökat försörjningsstöd till de föräldrar som behöver. Sänk sedan det allmänna barnbidragen med 200:- i stället för att höja! Vad leder barnbidraget till? Jo att föräldrar konsumerar iPads och annat skit som förstör jordklotet. Ta bort flerbarnstillägget.

Och JA sänk skatten..
  • Bejje
    Kung Markatta skrev 2017-09-20 09:02:42 följande:
    FDFMGA skrev 2017-09-20 10:30:12 följande:
    Där har du en poäng - med denna satsning på välfärd så kommer säkert kostnaden för vissa områden, t ex utbetalning av sjukersättning, att minska mer än beräknat, så statskassan får precis som vid felräkningen ytterligare tillskott som kan användas igen.

Precis som du applåderar jag en S-regering som får Sverige att blomstraSolig
    Var inte så säker. Vi vet ju också av erfarenhet att det finns en myndighet som inte behöver följa budget. Skulle det komma en enorm våg av migranter igen som 2015 och migrationsverket säger att de behöver 10 miljarder extra så får dom så klart det. Behöver dom 20 miljarder extra så får dom det också. 

Konstigt det där att de inte behöver följa budget. Men som med allt annat så kan ju inte pengar trollas fram, så skulle det bli så, så måste man ju ta pengar någonstans ifrån.

• Bejje
    Rindikh skrev 2017-09-21 01:25:15 följande:
    Jo men precis.

Visst behöver ensamstående föräldrar och föräldrar med låga inkomster stöd det köper jag. Bättre då att ge de som behöver stödet mest mer pengar. Barn kan ju faktiskt inte ta ansvar för vilka familjer de föds in i.

Så sänk skatten, ge ett utökat försörjningsstöd till de föräldrar som behöver. Sänk sedan det allmänna barnbidragen med 200:- i stället för att höja! Vad leder barnbidraget till? Jo att föräldrar konsumerar iPads och annat skit som förstör jordklotet. Ta bort flerbarnstillägget.

Och JA sänk skatten..
    Håller med, speciellt när det gäller flerbarnstillägg. Jag tycker inte folk ska föda barn till höger och vänster och sedan "få betalt" för det.

Att man får ett oväntat barn kan hända och jag förstår de som är emot abort, att alla inte känner sig bekväma med det. Däremot så är det ingen olyckshändelse om man får 3-4-5-6 barn. Då har man valt det själv och jag är av uppfattningen att har man inte råd att ha flera barn så ska man inte skaffa det. 

Det är inte upp till skattebetalarna att betala för att folk skaffar många barn. Det ska familjerna själva ha råd att betala.

Alltså jag är inte emot att folk föder många barn, men jag är emot att de gör det fast de på egen hand inte har råd med det.
  • anaxo
    Bejje skrev 2017-09-21 09:14:04 följande:
    Håller med, speciellt när det gäller flerbarnstillägg. Jag tycker inte folk ska föda barn till höger och vänster och sedan "få betalt" för det.

Att man får ett oväntat barn kan hända och jag förstår de som är emot abort, att alla inte känner sig bekväma med det. Däremot så är det ingen olyckshändelse om man får 3-4-5-6 barn. Då har man valt det själv och jag är av uppfattningen att har man inte råd att ha flera barn så ska man inte skaffa det. 

Det är inte upp till skattebetalarna att betala för att folk skaffar många barn. Det ska familjerna själva ha råd att betala.

Alltså jag är inte emot att folk föder många barn, men jag är emot att de gör det fast de på egen hand inte har råd med det.
    Det låter som du inte vill investera i vår utveckling och då behöver vi bli fler eller vem ska ta hand om dig och vem ska betala vår gemensamma välfärd?
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?