• FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

Tom Araya skrev 2017-11-12 18:56:13 följande:
    Jag tycker det är omoraliskt att en person som avskedas p.g.a. att den misskött sitt jobb får en fallskärm, oavsett var pengarna kommer ifrån och har partiet råd att själva finansiera en sådan fallskärm så finns utrymme till besparingar i det statliga partistödet.
    Kutym.

Tror du att NCC:s vd som fick sparken på dagen gick lottlös därifrån, eller de höga chefer som försvann från Ericsson förra veckan.

Jag tycker att det man avtalat fram ska gälla, alltså har du ett anställningsavtal där det står att man har rätt till en årslön om man avskedas, så är det omoraliskt att inte följa avtalet.

Jag skulle gissa att Martin Timell har fått en saftig ersättning för att man sparkat honom och även om jag tycker att han betett sig som ett svin så anser jag att han ska ha ersättning om det är avtalat så.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2017-11-12 20:12:22 följande:
    Kutym.

Tror du att NCC:s vd som fick sparken på dagen gick lottlös därifrån, eller de höga chefer som försvann från Ericsson förra veckan.

Jag tycker att det man avtalat fram ska gälla, alltså har du ett anställningsavtal där det står att man har rätt till en årslön om man avskedas, så är det omoraliskt att inte följa avtalet.

Jag skulle gissa att Martin Timell har fått en saftig ersättning för att man sparkat honom och även om jag tycker att han betett sig som ett svin så anser jag att han ska ha ersättning om det är avtalat så.
    Att något görs i viss omfattning innebär inte att det är rätt, är försvarbart eller borde vara så. Dags att vända på trenden och politiken måste gå i bräschen för det.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2017-11-13 01:26:36 följande:

Att något görs i viss omfattning innebär inte att det är rätt, är försvarbart eller borde vara så. Dags att vända på trenden och politiken måste gå i bräschen för det.

Jag tycker att regelverket där politiker och chefer får avgångsvederlag (läs uppsägningslön) är rimligt då de kan bli av med jobbet av många fler anledningar än vad en vanlig arbetare kan. Fanns det ingen fallskärm för denna typ av jobb så skulle antingen ingen vilja ta uppdragen eller så skulle vi få politiker och chefer som blev allt för försiktiga.

Om en politiker eller chef gör något uppenbart brottsligt som i fallet med Transportstyrelsens förre GD så är det en annan sak, då får man redan idag lämna sitt jobb utan avgångsvederlag/uppsägningslön (samma regler som för en arbetare).
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • anaxo

När avgångsvederlag och pensioner för riksstadsledamöter var uppe till förändring 2014 så röstade samtliga partier till höger emot förslaget ett parti som var för en förändring vid valet var SD men när de skulle rösta i riksstaden så röstade de emot förslaget och även debatterade emot att det skulle förändras?
    så nu får vi leva med beslutet som hälften av de folkvalda har bestämt.

• Abegayle70
    FDFMGA skrev 2017-11-12 17:21:27 följande:
    Där ser man. Jag har säkert blandat ihop det men den sverigedemokratiska valövervakaren.

Där var det väl iallafrall Chang Frick som betalade för orgierna och Ryssland för mat och logi till den sverigedemokratiska valövervakaren och riksdagsledamoten.

Heder tilll honom som skrev om sverigedemokratens äventyr i Ryssland, trots att han väl själv är sverigedemokrat.
    Chang Frick lämnade SD för 5 år sedan om det jag hittat stämmer. Det är väl inte första gången heller som han "skvallrar" på SD.
    have a dream for breakfast and another one for life
  • FDFMGA
    Abegayle70 skrev 2017-11-13 19:34:21 följande:
    Chang Frick lämnade SD för 5 år sedan om det jag hittat stämmer. Det är väl inte första gången heller som han "skvallrar" på SD.
    Där ser man - man lär så länge man lever!
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • nattuw
    KillBill skrev 2017-11-13 07:38:51 följande:
    Jag tycker att regelverket där politiker och chefer får avgångsvederlag (läs uppsägningslön) är rimligt då de kan bli av med jobbet av många fler anledningar än vad en vanlig arbetare kan.
    Det är inte rimligt med en fallskärm. Om det skall finnas en riskpremie skall den bakas in i lönen redan från början. En fallskärm är ett incitament för att inte göra ett bra jobb.
    Fanns det ingen fallskärm för denna typ av jobb så skulle antingen ingen vilja ta uppdragen eller så skulle vi få politiker och chefer som blev allt för försiktiga.
    Med eller utan fallskärm så går det alltid hitta någon som vill klättra uppåt och hur riskbenägen någon är bestäms inte av en fallskärmen utan av personligheten.
  • Draken55

Vår nuvarande regering är en pinsamhet, och på de flesta områden en inkomptetens som skadar landet viisa ministrar verkar ju rent korkade, på riktigt.

Reaktioner istället för politik, töntig populism och fingret i luften, PK mentalitet och hyckleri på högsta nivå skadar förtroendet för politiken i allmänhet och landet.

Politiken har förändrats, politikernas makt är numera betydligt mindre än förr, dock vill de se sig som oumbärliga och kräver mer och mer resurser makt och personliga förmåner, det är en farlig väg vi går på.

Juholt är nog inte helt fel ute när han spår framtiden.

• KillBill
    nattuw skrev 2017-11-13 22:24:48 följande:
    Det är inte rimligt med en fallskärm. Om det skall finnas en riskpremie skall den bakas in i lönen redan från början. En fallskärm är ett incitament för att inte göra ett bra jobb.
    Fanns det ingen fallskärm för denna typ av jobb så skulle antingen ingen vilja ta uppdragen eller så skulle vi få politiker och chefer som blev allt för försiktiga.
    Med eller utan fallskärm så går det alltid hitta någon som vill klättra uppåt och hur riskbenägen någon är bestäms inte av en fallskärmen utan av personligheten.
    Jag håller inte med dig. En arbetare som gör fel varnas ett par gånger innan uppsägning. En tjänsteman eller högre chef får ofta gå direkt. Det är inte rimligt att detta ska ske utan "uppsägningslön"
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Draken55
    KillBill skrev 2017-11-14 17:40:54 följande:
    Jag håller inte med dig. En arbetare som gör fel varnas ett par gånger innan uppsägning. En tjänsteman eller högre chef får ofta gå direkt. Det är inte rimligt att detta ska ske utan "uppsägningslön"
    Vänstern , den nya överklassens försvarare?  
    Lite mer KillBill till folket och S ramlar ner till 20% ::))
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?