• KillBill

Har du förtroende för regeringen?

FDFMGA skrev 2018-07-04 13:53:49 följande:
    Hm, regeringens bostadspolitik skulle nästan kunna vara ett skäl för mig att rösta på något annat om det inte vore så att de borgerliga partiernas är ännu sämre.

Visst, det är möjligt att prisfallet har stannat av, men i så fall till priset att marknaden blivit än mer trögrörlig. i princip är det inte möjligt längre för vanliga människor att köpa en bostadsrätt i Stockholm längre om de vill eller behöver flytta hit.

Bostadsbyggandet är för övrigt på väg att stanna av, i och med att ingen längre är intresserad av köpa nyproducerade lyxlägenheter i förtid.

Vad regeringen tillsammans med alliansen lyckats göra är att försämra rörligheten på en marknad som är i skriande behov av ökad rörlighet. Och detta till priset av att de kanske i förtid har satt stopp för högkunjunkturen i Sverige.

Ja rörligheten är ett problem men det var prisrallyt också. Jag tror att staten behöver ställa upp med garantier/ subventionera byggandet av hyresrätter men sedan behöver avdragsrätt och beskattning av bostäder förändras i grunden. Jag tror på slopade ränteavdrag, slopad reavinstbeskattning och återinförd fastighetsskatt.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Gabbe75
    KillBill skrev 2018-07-03 23:56:42 följande:
    Ja i din fantasi är Expo en våldsbejakande extremistorgsnisateion men så det ju inte och det vet du.
    Expo ÄR en känd våldsbejakande extremistorganisation och det vet du. Flera medlemmar är dömda för grova brott. De arbetar med att kartlägga och hota folk till tystnad. Allt annat än demokratiska arbetsmetoder. Likaså deras samröre med autonoma vänstern.
  • Gabbe75
    KillBill skrev 2018-07-04 15:23:11 följande:

Ja rörligheten är ett problem men det var prisrallyt också. Jag tror att staten behöver ställa upp med garantier/ subventionera byggandet av hyresrätter men sedan behöver avdragsrätt och beskattning av bostäder förändras i grunden. Jag tror på slopade ränteavdrag, slopad reavinstbeskattning och återinförd fastighetsskatt.

Tror du på stalinism också? Det du föreslår hade säkert gått hem i någon gammal kommunistregim, men inte här.
  • FDFMGA
    Gabbe75 skrev 2018-07-04 18:57:26 följande:
    Expo ÄR en känd våldsbejakande extremistorganisation och det vet du. Flera medlemmar är dömda för grova brott. De arbetar med att kartlägga och hota folk till tystnad. Allt annat än demokratiska arbetsmetoder. Likaså deras samröre med autonoma vänstern.
    Du menar förmodligen AFA.

Det gäller att hålla tungan rätt i mun, eller att inte valsa runt alltför mycket med fingrarna på tengentbordetSkrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • KillBill
    Gabbe75 skrev 2018-07-04 18:59:08 följande:

Tror du på stalinism också? Det du föreslår hade säkert gått hem i någon gammal kommunistregim, men inte här.

Slopade ränteavdrag, minskad eller slopad reavinstbeskattning och återinförande av fastighetsskatt har stöd från många nationalekonomer..
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2018-07-04 15:23:11 följande:

Det beror egentligen i mycket stor utsträckning på vad man tror om framtida inflation och ränteutveckling.

Själv är jag av uppfattningen att globaliseringen innebär en effektiv prispress och att vi inte kommer att komma tillbaka till de räntelägen som ansågs normala förr.

Vi betalar inte mycket i räntor och avgifter för vår lägenhet, medan vi skulle få betala skyhögt mer för en motsvarande hyresrätt i samma område - om det hade funnits någon.

Vad politikerna har lyckats ställa till med är just att få en seg bostadsmarknad att stelna.

Min gissning är att det snart bara är barn till rika föräldrar som har möjlighet att köpa bostadsrätt i Stockholm och barn till rika föräldrar som har råd att bo i de nyproducerade lyxlägenheter ingen idag vill köpa och som kommer att förvandlas till hyresrätter för priviligierade så småningom.

Min gissning är också att andelen bostadsrätter som hyrs ut i andra hand till sanslösa belopp kommer att öka på grund av en misslyckad politik.

Men de åtgärder du nämner kommer säkert att finnas med i nästa breda bostadspolitiska överenskommelse, åtminstone de två första.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • gabi1969
    Gabbe75 skrev 2018-07-04 18:57:26 följande:

Expo är en samling åsiktspoliser som minipulerar vad vi människor ska tro om verkligheten och dess orsaker. Expo är en farlig organisation som ser nazister överallt men som inte ser islamismen. På nätet kan vi kritiker få information och kan delge varandra hur vi uppfattar det som sker. Detta tycker expo inte om. Det är enligt dem nazisim och främlingsfientlighet. Expo är regeringens verktyg för saker de inte kan göra själva.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2018-07-04 07:07:20 följande:
    Inga andra partier än SD rangordnar befolkningen utifrån etnicitet.
    Det beror på vad man menar med rangordna. Prioritering av resurser för att hjälpa olika grupper med behov blir en slags rangordning och enligt den definitionen blir mitt svar; jo, det gör det.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2018-07-04 22:50:05 följande:

Det beror på vad man menar med rangordna. Prioritering av resurser för att hjälpa olika grupper med behov blir en slags rangordning och enligt den definitionen blir mitt svar; jo, det gör det.

Menar du kommunala insatser för att ge människor i akut behov av tak över huvudet (flyktingar, kvinnor på flykt och människor på väg ut ur missbruk)?
  • Gabbe75
    FDFMGA skrev 2018-07-04 19:50:12 följande:
    Du menar förmodligen AFA.

Det gäller att hålla tungan rätt i mun, eller att inte valsa runt alltför mycket med fingrarna på tengentbordetSkrattande
    Att Expo har kopplingar till extremvänstern är välkänt.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?