• Gabbe75

Har du förtroende för regeringen?

KillBill skrev 2018-07-04 20:06:11 följande:
    Slopade ränteavdrag, minskad eller slopad reavinstbeskattning och återinförande av fastighetsskatt har stöd från många nationalekonomer..
    Nationalekonomer är inga politiker. Att införa stora konfiskatoriska skatter baserat på direkt ägande för onekligen tankar till kommunistregimer. Finns inget politiskt stöd för det, inte ens bland socialdemokraterna. Enbart vänsterpartiet är för vad jag känner till. Slopade ränteavdrag och sänkt eller tom avskaffad reavinstbeskattning är mindre kontroversiellt, men inte ens det finns det stöd för vare sig hos socialdemokraterna eller moderaterna.
  • nihka
    Gabbe75 skrev 2018-07-04 23:15:03 följande:
    Att Expo har kopplingar till extremvänstern är välkänt.
    Det har ju jag också enligt extremhögern
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2018-07-04 23:10:04 följande:
    Menar du kommunala insatser för att ge människor i akut behov av tak över huvudet (flyktingar, kvinnor på flykt och människor på väg ut ur missbruk)?
    Jag menar att personer ur Sveriges etablerade befolkning med behov ska bevisa och intyga alla förhållanden för att få hjälp och stöd av myndigheter och inte ens då är det säkert att de får det, medan man lägger enorma resurser på att hjälpa människor som kommit utifrån och man inte vet vilka de är, hur gamla de är eller var de kommer ifrån. Så olika måttstockar för att få hjälp är att i praktisk handling rangordna människor.
  • Gabbe75
    gabi1969 skrev 2018-07-04 22:25:20 följande:
    Expo är en samling åsiktspoliser som minipulerar vad vi människor ska tro om verkligheten och dess orsaker. Expo är en farlig organisation som ser nazister överallt men som inte ser islamismen. På nätet kan vi kritiker få information och kan delge varandra hur vi uppfattar det som sker. Detta tycker expo inte om. Det är enligt dem nazisim och främlingsfientlighet. Expo är regeringens verktyg för saker de inte kan göra själva.
    Ja, det är nog det minsta man kan kalla dem. Alla som hyser ett kritiskt ord mot invandringen är nazister enligt dem. Är ju bara att se vad de kallar SD för. De bidrar helt klart till den polarisering som finns. Att det finns starka bakomliggande ekonomiska intressen är kanske det mest skrämmande.

• Gabbe75
    nihka skrev 2018-07-04 23:21:25 följande:
    Det har ju jag också enligt extremhögern
    Enligt extremhögern är SD judar som är köpta av storkapitalet. De är överlöpare.
    Enligt Expo och extremvänstern är SD nazister.

Jag skulle vilja säga att sanningen ligger någonstans i mitten.
  • nihka
    Gabbe75 skrev 2018-07-04 23:26:24 följande:
    Enligt extremhögern är SD judar som är köpta av storkapitalet. De är överlöpare.

SD är inget nazistiskt parti nu. Det har rötter i nazism och har mer problem med nazistiska sympatier än något annat riksdagsparti. Och så är de rasistiska och främlingsfientliga. Det är inte mitten på någon sätt och vis.
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2018-07-04 23:22:46 följande:

Jag menar att personer ur Sveriges etablerade befolkning med behov ska bevisa och intyga alla förhållanden för att få hjälp och stöd av myndigheter och inte ens då är det säkert att de får det, medan man lägger enorma resurser på att hjälpa människor som kommit utifrån och man inte vet vilka de är, hur gamla de är eller var de kommer ifrån. Så olika måttstockar för att få hjälp är att i praktisk handling rangordna människor.

Det handlar inte om dubbla måttstockar utan om värdering av hur lätt en person kan fixa tak på egen hand. För en flykting, en kvinna som flyr från misshandel eller en f.d missbrukare så betrakas det svårare än för andra. Ett par i en skilsmässa, 18 åringen som ska flytta hemifrån o.s.v. anses ha enklare att fixa bostad på egen hand (trotts att alla vet att det inte är enkelt). Detta har inget med att rangordna människor utifrån etnicitet utan handlar om att rangordna människors möjlighet att fixa bostad på egen hand.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Gabbe75 skrev 2018-07-04 23:26:24 följande:

Du menar stt SD ett extremhögerparti som ör köpt av storkapitalet? Ja efter det att SD bytt fot och idag är positiva till att riskkapitalister mjölkar den svenska välfärden på resurser så är det många som anser detta. Vi vet ju också att SD vill försämra anställningstryggheten för svenska arbetare och tom sänka lönen för vissa typer av anställningar.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2018-07-05 07:18:36 följande:
    Det handlar inte om dubbla måttstockar utan om värdering av hur lätt en person kan fixa tak på egen hand. För en flykting, en kvinna som flyr från misshandel eller en f.d missbrukare så betrakas det svårare än för andra. Ett par i en skilsmässa, 18 åringen som ska flytta hemifrån o.s.v. anses ha enklare att fixa bostad på egen hand (trotts att alla vet att det inte är enkelt). Detta har inget med att rangordna människor utifrån etnicitet utan handlar om att rangordna människors möjlighet att fixa bostad på egen hand.
    Jo, det är definitivt dubbla måttstockar då kraven i att påvisa behovet inte är lika och förmågan att själv skaffa bostad inte utreds individuellt.

Man saknar också förståelse för hur mycket svårare det blir för alla och i synnerhet de som är i en utsatt situation socialt och/eller ekonomiskt (ev även i kombination med funktionsnedsättning) att själva skaffa sig en bostad vid behov, när en redan mycket svår och ansträngd bostadsmarknad ytterligare belastas med tiotusentals flyktingar.

Det är de som har det allra svårast på bostadsmarknaden som främst drabbas, endast nyanlända undantaget.

Så besluten att ta emot de mängder som tagits emot och i lagstiftning särbehandla dessa är inget annat än att rangordna folk.
  • Gabbe75
    KillBill skrev 2018-07-05 07:26:12 följande:
    Du menar stt SD ett extremhögerparti som ör köpt av storkapitalet? Ja efter det att SD bytt fot och idag är positiva till att riskkapitalister mjölkar den svenska välfärden på resurser så är det många som anser detta. Vi vet ju också att SD vill försämra anställningstryggheten för svenska arbetare och tom sänka lönen för vissa typer av anställningar.
    Okej, så du delar alltså NMR:s analys av SD? Det var ju intressant.

För vilka typer av anställningar vill SD sänka lönerna?
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?