• Tom Araya

Har du förtroende för regeringen?

FDFMGA skrev 2018-07-29 17:19:21 följande:
    Har du haft någon lärare av den där vedervärdiga sorten som pysslat med kollektiva bestraffningar, typ: Nu har Nils och Karl uppfört sig mycket illa igen, därför ställer vi in klassens månresa på fredag. ja, alla får lida för vad Karl och Nils har gjort.

Så ser jag på den debatt som enbart har fokus på det negativa och potentiella risker med invandring, därmed inte sagt att man ska blunda för det negativa som vänstern länge gjorde angående hederskultur och förtryck av flickor och kvinnor.

Invandring är inget gigantisk hot mot vårt sätt att leva eller Sveriges ekonomi, men det är heller inte så att man får ha ett raster där det står pittoreska udda kulturyttringar som har sitt egenvärde i Sverige och därför ska möta ringa krav på anpassning till svenska levnadssätt när man betraktar invandrardominerade områden i Sverige.

Tyvärr har vi accepterat att vissa subkulturer fått växa sig starka mer eller mindre fritt, kulturer som iofs är marginaliserade och inte utgör något hot mot Sverige - men de hindrar enskilda människor att leva fritt och självständigt, om de vill. Och det är förstås helt oacceptabelt.
    Jag har inte talat om generella effekter av invandring. Genom en balanserad migrationspolitik och en välfungerande integration samt en bestämd motverkan av odemokratiska krafter så finns det potentiellt mycket positiva effekter.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2018-07-29 20:26:03 följande:
    Jag har inte talat om generella effekter av invandring. Genom en balanserad migrationspolitik och en välfungerande integration samt en bestämd motverkan av odemokratiska krafter så finns det potentiellt mycket positiva effekter.
    Nej, jag vet ganska väl efter ett antal år på FL hur du resonerar.

Men den här gången länkade du till en artikel som i mitt tycke var våldsamt överdriven, exempelvis avsende farhågor om ett kommande inbördeskrig i Europa.

Jag förstår iofs varför man har behov att varna för en kommande islamisering av Europa med sharialagar och hela baletten - men jag förstår egenligen inte hur en sansad person kan ta dessa fnoskigheter på allvar.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • nihka
    gabi1969 skrev 2018-07-29 19:37:12 följande:
    En avvikande invandare var kanske lite klumpigt skrivit.

Det var att generalisera. Jag tänkte väl att en somalisk 6 barns mamma med typiska somalisk klädsel som syns kl 12:30 på Willys inte arbetar, eller en skäggig man med frun med slöja och tre barn man har sett i flera månader dagligen i bostadsområdet inte arbetar. Invandre som kl 22:30 sitter utanför min trappuppgång som röker och pratar i mobiltelefon inte heller arbetar speciellt om man ser dem kl 15:00 sitta på samma bänk med andra arabiska män. Jag kan ju inte tro att alla dessa personer arbetar skift. Jag är ibland ledig några extra dagar i månaden pga mitt nattskift och ser dem även då och hör dem prata högt genom väggarn eller när de sitter på balkongen och röker och diskuterar ned varandra.
    Naturligtvis finns det invandrare som inte jobbar, men att tro att alla du möter på dagen är arbetslösa är lika galet som att tro att du är arbetslös för att du är ute på dagen.
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2018-07-29 21:10:54 följande:
    Nej, jag vet ganska väl efter ett antal år på FL hur du resonerar.

Men den här gången länkade du till en artikel som i mitt tycke var våldsamt överdriven, exempelvis avsende farhågor om ett kommande inbördeskrig i Europa.

Jag förstår iofs varför man har behov att varna för en kommande islamisering av Europa med sharialagar och hela baletten - men jag förstår egenligen inte hur en sansad person kan ta dessa fnoskigheter på allvar.
    Den må vara något överdriven, men som motkraft till en å andra sidan överdriven naivitet ger den en något sundare balans i debatten.

Man ska oroa sig över vart vi är på väg om inget börjar göras nu. Hur allvarligt det är just nu, är egentligen bara en grad på en stor skala.

För vissa kan saken inte ens nämnas utan att betraktas som en överdrift.
  • gabi1969
    nihka skrev 2018-07-29 21:58:25 följande:

Naturligtvis finns det invandrare som inte jobbar, men att tro att alla du möter på dagen är arbetslösa är lika galet som att tro att du är arbetslös för att du är ute på dagen.

Alla jag ser är givetvis inte arbetsskygga, jag har själv varit arbetslös. Men att tro att dessa individer arbetar på kvällar helger dagar tycker jag är naivt. Jag har invandrare på min arbetsplats så jag tror inte att alla jag ser på dagarna är arbetslösa.

Man ser det man ser och drar sina egna slutsatser. Jag hade inte reagerat om jag inte sett dem så ofta på så olika tider. För 25-30 år sedan var det knappt folk ute mitt på dagen. Nu finns det mängder med folk ute mitt på dagarna och de flesta man möter är invandrare.
  • nihka
    gabi1969 skrev 2018-07-29 22:20:09 följande:
    Alla jag ser är givetvis inte arbetsskygga, jag har själv varit arbetslös. Men att tro att dessa individer arbetar på kvällar helger dagar tycker jag är naivt. Jag har invandrare på min arbetsplats så jag tror inte att alla jag ser på dagarna är arbetslösa.

Man ser det man ser och drar sina egna slutsatser. Jag hade inte reagerat om jag inte sett dem så ofta på så olika tider. För 25-30 år sedan var det knappt folk ute mitt på dagen. Nu finns det mängder med folk ute mitt på dagarna och de flesta man möter är invandrare.
    Vad menar du med att det knappat var folk ute mitt på dagen förr? Det är inte min upplevelse.

Varför hade alla kontor, verkstäder, affärer, post, bank, bensinstationer mm, mm, mm överhuvudtaget öppet dagtid tror du om det knappt fanns några människor ute? 
  • amerikan

Regeringen vi har är omöjlig, lever på konstgjord andning. Efter valet väntar något annat.

• nihka
    amerikan skrev 2018-07-30 01:16:50 följande:

Regeringen vi har är omöjlig, lever på konstgjord andning. Efter valet väntar något annat.

SD kommer iaf att hata den nya alliansregeringen precis lika mycket som den nuvarande regeringen. Ge dem bara tre veckor. SD hatar allt och är hatat medan alla andra respekterar varandra. 
  • gabi1969
    nihka skrev 2018-07-29 22:40:04 följande:

Vad menar du med att det knappat var folk ute mitt på dagen förr? Det är inte min upplevelse.

Varför hade alla kontor, verkstäder, affärer, post, bank, bensinstationer mm, mm, mm överhuvudtaget öppet dagtid tror du om det knappt fanns några människor ute? 

Affärerna hade öppet till kl 18. Butikspersonalen tog emot leveranser prismärkte plockade fram varor mm.Ofta på em kom de som jobbade dagtid till affärerna. bankpersonalen jobbade med andra uppgifter upptill kundbesöken. De hade öppet en dag i veckan några timmar längre. Man tog ledigt för att besöka banken internet fanns inte. Fanns inte heller bankomater.

Samhället var annorlunda och tempot ett helt annat. Hur du uppfattade samhället förr beror på hur långt du kan minnas. Jag minns delar av 70 talet
  • Doublevision

Det är ju bara att titta utanför FK/Skatteverket vilka som står där och väntar på att få komma in i veckorna,Givetvis är dom tvungna att ha en Securitas vakt där.

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?