• Tom Araya

Har du förtroende för regeringen?

Padirac skrev 2018-07-25 18:37:14 följande:
    Så den ultimata ranten i brist på annat är inte att politikerna saknar arbetslivserfarenhet (är politiska broilers) eller att de är outbildade svetsare som inte har något i politikens värld att göra - utan att de är svagbegåvade?

Vad vill du påstå? Vad ska politikerna ha för erfarenhet och utbildning menar du?

Håller du med om att alla kan utbilda sig och skaffa 'vilket yrker de vill'?

eller om att skribentens soppa är unken och full av rasism?

att sidan du länkar till är full av konspirationsteorier, rasism och nazism?
    Någon form av utbildning och erfarenhet av att leva ett vanligt folks liv är väl önskvärt i alla fall.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2018-07-28 14:54:38 följande:
    Någon form av utbildning och erfarenhet av att leva ett vanligt folks liv är väl önskvärt i alla fall.
    Ja, utbildning och erfarenhet av vanligt folks liv är som du säger önskvärt.

Tyvärr är vad som uppfattas som vanligt folk olika för olika personer.  En person kan tycka att 'en vanlig arbetarfamilj' är en ingenjör med egen verksamhet och en tjänsteman på ekonomiavdelningen på ett nationellt företag. En annan person kan tycke att 'en vanlig arbetarfamilj' är en truckförare på industrin och en deltidsarbetande städare på kvällstid.

Vanligt folks liv är lika otydligt som sund förnuft - det varierar med tid och person.

Tyvärr är retoriken som används på högerflanken med agitationen mot etablissemanget mycket likt nazisternas agitation om hur politikerna svikit landet och folket. Så länge det inte kan stödjas med fakta så är det inte trovärdigt eller ens rumsrent. Att länka till ett gästinlägg på en sida utan att kolla vad sidan sprider är en stor miss.
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2018-07-25 19:07:28 följande:
    Okej. Jag kan börja med inbördeskriget, tankarna om en islamistisk konspiration med avsikt för att ta över Sverige och barbarerna:

"skydda och förebygga att Sveriges folk inte utsätts för våld och terror från de insläppta barbarerna /.../ 
    De kommer när "tiden är inne" bedriva  terror, innebärande  brott av olika slag, som mord, våldtäkter, rån, förstörelse av materiell egendom till tiotals miljarder etc. 
    Detta sker visserligen i dag men kommer, "när tiden är inne" bli långt mer katastrofalt. 
    I Belgien varnar politiker för att Europa närmar sig ett inbördeskrig. I Berlin har islamistiska grupper tagit över flera stadsdelar. I Sverige har de snart övertagit alla förorter! 
    Kan vi svenska medborgare låta detta ske, eller är vi i tid beredda att ta upp kampen?
    Tolkningsfråga...

Jag uppfattar det som att det är terrorister och våldsbejakande islamister som avses, bl.a. de som engagerat sig i/för IS.

När jag läser den övriga texten ser jag inget som tyder på att det är invandrade eller muslimer i allmänhet som avses.

Och här ha du tankarna på att någon, något ska kunna avgöra vem som har rätt att kandidera för en riksdagsplats, att nuvarnae demokratiska synsätt är förkastligt. Samma tankar som man kan återfinna i Ryssland eller Turkiet:

"Skall vem som vill som uppfyller kriterierna för att kandidera till riksdagen få göra detta och därmed kunna bli riksdagsledamot eller minister?"

Därefterföljer ett resonemang där har efterlyser en elit som kan förklara för de politiska partierna vad som borde gälla vid deras nomineringar av riksdagskandidater så att man inte nominerar obegåvade småpojkar eller flicckor med liten livs- och arbetslivserfarenhet. 

Jag har inte svårt att känna igen en fascist när jag möter åsikter som hans, tydligen har heller inte de nazister som anser att han tagit till sig NMR:s åsikter några svårigheter - men att han har brister eftersom han inte tar avstånd från det judiska inflytandet.
    Tanken/teorin att det finns en maktelit (främst ekonomisk) som i det dolda påverkar politiken, är inte något typiskt för fascism/nazism, utan är etablerad i många åsiktskretsar, inte minst utåt vänsterkanten.

Jag uppfattar det som att skribenten önskar att denna maktelit skulle nyttja sin möjlighet/förmåga att påverka i en riktning som är positiv för Sverige som helhet.

Och så var det det där med att han anser att regeringen hänvisar till lagstiftning och EU-regler - att de slaviskt förler lagarna.

Ja, en regering får inte börja tumma på den egna efterlevnaden av lagstiftning, det är ju riksdagen som stiftar de svenska lagarna, är det något som är fel så får de ändra lagstiftningen.
    Fast man väljer att följa lagar slaviskt eller att ändra på dem lite utefter vad som passar, vilket man såklart kan ha åsikter om.

Exempel på detta är hur man inte följer lagar som i princip ger alla invånare rätt till bostad, men man följer lagar som ger flyktingar rätt till bostad och hur man nu försökt ändra lagen för att ge 9000 unga afghaner med tveksamt skyddsbehov uppehållstillstånd för eventuella studier.

Du bemödar dig inte ens att bemöta de exempel jag ger.
    Alltså, tankar om en islamistisk konspiration som "när tiden är inne" kommer att skapa kris och krig i Sverige av en sådan omfattning att brandkatastrofen ter sig som en bagatell hör hemma under en högerextremistisk foliehatt.
    Det här visar bara på att du antingen är okunnig eller blundar för en obehaglig sanning.

Det är ett faktum att det finns en internationell islamistisk rörelse som verkar för ökad islamism världen över och som har stöd från bl.a. Saudiarabien.

Exakt hur långt dessa är beredda att gå i strävan och handlingar samt i vilken omfattning är såklart bara teoretiska spekulationer, delvis baserat på vissa uttalanden från islamistiska kretsar.

• FDFMGA
    Hobbe x2 skrev 2018-07-28 15:53:13 följande:
    Vet inte riktigt hur du tänker här. Enligt siffrorna från dig/killBill så har S en lägstanivå på 13%.

19%-nivån är dessa 13% + de röster man har chans att vinna från andra partier. D.v.s S haridag 24% (Juholtnivå). Från Juholtnivån riskerar man tappa nära hälften och landa på 13%. Men man har ochså chans att vinna 6% från övriga partier. Jobbigt läge för S som riskerar tappa dubbelt så många som man har chans att vinna.

Om du har fler frågor så svarar jag med nöje på dem också.
    Du måste ha mycket ludd som skymmer sikten om du tror att jag skrivit att S har en lägstanivå på  13 procent

Tyvärr tycks det inte gå att få fatt i Ipsos undersökning i dess helhet, så att man kan se upplägget och kanske också förstå hur K Markatta som startade den här diskussionen kom fram till att S har en lägstanivå på 13 procent.

Men överlag så finns det ju en tydlig tendens att högeraktivister missförstår undersökningar, men fråga gärna K markatta hur hen kom fram till 13 procent.

I övrigt så verkar det som att man måste ha tillgång till hels undersökningen för att kunna förståvar det slirat i tolkningarna av den - och eventuellt var Ipson har slirat - t ex hur de skiljer mellan gruppen som ännu inte bestämt sig för något favoritparti överhuvudtaget och gruppen som har ett favoritparti men anger ett annat som de möjligen kan komma att rösta på.

Nåväl, här är K Markattas inledande inläggSkrattande
    KillBill skrev 2018-07-26 20:25:36 följande:
    Enligt DN/Ipsos riskerar moderaterna som lägst ett valresultat på bara 13 procent...
    Enligt samma undersökning är det bara 13% som bestämt sig för att rösta på S och en futtig procent är säkra på MP.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2018-07-28 15:31:16 följande:
    Det här visar bara på att du antingen är okunnig eller blundar för en obehaglig sanning.

Det är ett faktum att det finns en internationell islamistisk rörelse som verkar för ökad islamism världen över och som har stöd från bl.a. Saudiarabien.

Exakt hur långt dessa är beredda att gå i strävan och handlingar samt i vilken omfattning är såklart bara teoretiska spekulationer, delvis baserat på vissa uttalanden från islamistiska kretsar.

Problemet är att du är så fast i din tankebox att du inte förstår att det kan finns sätt att tänka som ligger utanför dess ramar.

Visst, finns det en rörelse som verkar för att sprida islam över världen och visst får den kraftigt stöd från USA:s bundsförvant Saudiarabien.

Men det jag invände mot var domedagstankarna i texten du hänvisade till.

Tro mig, det är fullt möjligt att ogilla islam,  att tro att det finns en islamistisk mission med kopplingar till terrorism elelr att verka för att den muslimska diasporan i exempelvis Sverige ska upprätthålla ett tänkesätt som går på tvärs mot jämställdhet, individualism och ett sekulariserat synsätt på religion som en privatsak.

Men till skiillnad från artikelförfattaren så tror jag inte att inbördeskriget väntar, för mig framstår han som en domedagsprofet som tappat kontakten med verkligheten.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2018-07-25 17:45:11 följande:
    I Grekland har de väl skurit ned på i princip alla utgifter, löner, pensioner, offentligt anställda, sjukvård, försvar, lägstalöner - höjda skatter .. 
    Så sent som 2011 tog Grekland beslutet att köpa 400 begagnade stridsvagnar från USA.

Så sent som 2015 rapporteras om att man skurit ner på allt, utom försvaret i Grekland.

Så nja... Grekland har inte gjort en nedskärning av försvaret som går att jämföra med Sveriges. Det landet som gjort det får du leta efter...
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2018-07-28 16:55:55 följande:
    Problemet är att du är så fast i din tankebox att du inte förstår att det kan finns sätt att tänka som ligger utanför dess ramar.

Visst, finns det en rörelse som verkar för att sprida islam över världen och visst får den kraftigt stöd från USA:s bundsförvant Saudiarabien.

Tro mig, det är fullt möjligt att ogilla islam,  att tro att det finns en islamistisk mission med kopplingar till terrorism elelr att verka för att den muslimska diasporan i exempelvis Sverige ska upprätthålla ett tänkesätt som går på tvärs mot jämställdhet, individualism och ett sekulariserat synsätt på religion som en privatsak.

Men till skiillnad från artikelförfattaren så tror jag inte att inbördeskriget väntar, för mig framstår han som en domedagsprofet som tappat kontakten med verkligheten.
    Men som sagt, oavsett vad man tror om hur långt detta sträcker sig, så är det bara spekulationer, oavsett om man tror på domedagen, ett totalt islamistiskt krig mot resten av världen eller att ingen kamp åt det hållet kommer att föras alls samt allt däremellan.

Vad du tror är således inte mer eller mindre sant än vad denna skribent tror.

Historien säger oss vad som kan hända om man tar för lätt på sådant.

• gabi1969

Jag tror också på en orolig framtid i Sverige. Redan idag pågår ett krig. Kriget mellan kriminella invandrargäng som bekämpar varandra. Liknande kriminalitet har vi aldrig haft tidigare. Vi har heller inte haft så stark främmande religion som islam. Islam breder ut sig och påverkar numera hela samhället.

Ingen kan väl tycka att detta är bra, och att Sverige är bättre idag än för 30-40 år sedan. Islam kommer att bli alltmer framträdande och att påverkar ännu mer i framtiden. Det är katastrof för oss. Islam och arabvärlden är inga trevliga saker.

Länderna är odemokratiska och långt från vad västvärlden är. Invånarna från dessa länder som kommer till Europa och Sverige blir inte som oss de behåller sin värdegrund, religion moral och sociala mönster. Det märks tydligt att det är så. Se er omkring så upptäcker ni att Sverige har förändrats. Köpcentrum butiker gator och torg är fyllda med dessa invandrare. Jag arbetar natt ich är ledig på dagarna. Varje dag ser jag dessa invandrare.

Jag undrar hur dessa individer får sina pengar?
  • Doublevision

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/yvjEXx/darfor-kommer-jag-och-andra-utsatta-rosta-sd

En gammal SSU:are har insett att alternativen är för svaga.

• KillBill
    Doublevision skrev 2018-07-28 22:16:03 följande:

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/yvjEXx/darfor-kommer-jag-och-andra-utsatta-rosta-sd

En gammal SSU:are har insett att alternativen är för svaga.

Logik verkar inte vara kollens starka sida. Väljer att rösta på politik som kommer att slå mot dem han tycker att man ska värna.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?