FDFMGA skrev 2018-07-25 19:07:28 följande:
Okej. Jag kan börja med inbördeskriget, tankarna om en islamistisk konspiration med avsikt för att ta över Sverige och barbarerna:
"skydda och förebygga att Sveriges folk inte utsätts för våld och terror från de insläppta barbarerna /.../
De kommer när "tiden är inne" bedriva terror, innebärande brott av olika slag, som mord, våldtäkter, rån, förstörelse av materiell egendom till tiotals miljarder etc.
Detta sker visserligen i dag men kommer, "när tiden är inne" bli långt mer katastrofalt.
I Belgien varnar politiker för att Europa närmar sig ett inbördeskrig. I Berlin har islamistiska grupper tagit över flera stadsdelar. I Sverige har de snart övertagit alla förorter!
Kan vi svenska medborgare låta detta ske, eller är vi i tid beredda att ta upp kampen?
Tolkningsfråga...
Jag uppfattar det som att det är terrorister och våldsbejakande islamister som avses, bl.a. de som engagerat sig i/för IS.
När jag läser den övriga texten ser jag inget som tyder på att det är invandrade eller muslimer i allmänhet som avses.
Och här ha du tankarna på att någon, något ska kunna avgöra vem som har rätt att kandidera för en riksdagsplats, att nuvarnae demokratiska synsätt är förkastligt. Samma tankar som man kan återfinna i Ryssland eller Turkiet:
"Skall vem som vill som uppfyller kriterierna för att kandidera till riksdagen få göra detta och därmed kunna bli riksdagsledamot eller minister?"
Därefterföljer ett resonemang där har efterlyser en elit som kan förklara för de politiska partierna vad som borde gälla vid deras nomineringar av riksdagskandidater så att man inte nominerar obegåvade småpojkar eller flicckor med liten livs- och arbetslivserfarenhet.
Jag har inte svårt att känna igen en fascist när jag möter åsikter som hans, tydligen har heller inte de nazister som anser att han tagit till sig NMR:s åsikter några svårigheter - men att han har brister eftersom han inte tar avstånd från det judiska inflytandet.
Tanken/teorin att det finns en maktelit (främst ekonomisk) som i det dolda påverkar politiken, är inte något typiskt för fascism/nazism, utan är etablerad i många åsiktskretsar, inte minst utåt vänsterkanten.
Jag uppfattar det som att skribenten önskar att denna maktelit skulle nyttja sin möjlighet/förmåga att påverka i en riktning som är positiv för Sverige som helhet.
Och så var det det där med att han anser att regeringen hänvisar till lagstiftning och EU-regler - att de slaviskt förler lagarna.
Ja, en regering får inte börja tumma på den egna efterlevnaden av lagstiftning, det är ju riksdagen som stiftar de svenska lagarna, är det något som är fel så får de ändra lagstiftningen.
Fast man väljer att följa lagar slaviskt eller att ändra på dem lite utefter vad som passar, vilket man såklart kan ha åsikter om.
Exempel på detta är hur man inte följer lagar som i princip ger alla invånare rätt till bostad, men man följer lagar som ger flyktingar rätt till bostad och hur man nu försökt ändra lagen för att ge 9000 unga afghaner med tveksamt skyddsbehov uppehållstillstånd för eventuella studier.
Du bemödar dig inte ens att bemöta de exempel jag ger.
Alltså, tankar om en islamistisk konspiration som "när tiden är inne" kommer att skapa kris och krig i Sverige av en sådan omfattning att brandkatastrofen ter sig som en bagatell hör hemma under en högerextremistisk foliehatt.
Det här visar bara på att du antingen är okunnig eller blundar för en obehaglig sanning.
Det är ett faktum att det finns en internationell islamistisk rörelse som verkar för ökad islamism världen över och som har stöd från bl.a. Saudiarabien.
Exakt hur långt dessa är beredda att gå i strävan och handlingar samt i vilken omfattning är såklart bara teoretiska spekulationer, delvis baserat på vissa uttalanden från islamistiska kretsar.