• nihka

Har du förtroende för regeringen?

FDFMGA skrev 2018-07-26 08:12:09 följande:

Man kan notera att skillnaden mellan de rödgröna partierna och den forna alliansen blir allt större. Enligt Novus så skulle de rödgröna få knappt 40 procent om det vore val nu medan allianspartierna samlar 33 procent om man bortser från KD som under Busch Thor förvandlats till ett nano-parti som inte tar sig in i riksdagen.

Jag tror det kommer bli stödröster på KD just pga detta. Man röstar ut alliansen om man inte röster in KD. Tyvärr.
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • KillBill
    nihka skrev 2018-07-26 19:30:35 följande:
    Jag tror det kommer bli stödröster på KD just pga detta. Man röstar ut alliansen om man inte röster in KD. Tyvärr.

Enligt DN/Ipsos riskerar moderaterna som lägst ett valresultat på bara 13 procent och det är klart att om moderata väljare väljer att taktikrösta på KD så kan moderaterna snabbt hamna där. Jag tror emellertid inte att KD kommer att få taktikröstar från C eller L.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Padirac
    KillBill skrev 2018-07-26 20:25:36 följande:

Enligt DN/Ipsos riskerar moderaterna som lägst ett valresultat på bara 13 procent och det är klart att om moderata väljare väljer att taktikrösta på KD så kan moderaterna snabbt hamna där. Jag tror emellertid inte att KD kommer att få taktikröstar från C eller L.

Jag tror ett starkt M är bra för att hålla SD på en sund nivå och lokala M-företrädare sansade

• FDFMGA
    Jag tror tvärtom att allmänborgerliga väljare som har haft KD som ett alternativ väljer bort KD av samma skäl - alltså att de ser en röst på KD som bortkastad och i stället lägger den på något av de tre allianspartier som kommer att komma in i riksdagen.

Dessutom tror jag att många moderater anser att de är viktigt att M blir större än SD vilket är ytterligare ett skäl att rösta på M, liksom det faktum att alliansen behöver ett parti som någotsånär kan matcha S storleksmässigt.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • nihka

Jag personligen kommer INTE att taktikrösta på KD av ideologiska skäl, och tror att både C och ffa L är för små för att deras väljare ska överväga att taktikrösta på KD. Men om KD hamnar under spärren går det ändå bort ett par dyrbara procent för alliansen.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2018-07-26 21:01:25 följande:
    Jag tror tvärtom att allmänborgerliga väljare som har haft KD som ett alternativ väljer bort KD av samma skäl - alltså att de ser en röst på KD som bortkastad och i stället lägger den på något av de tre allianspartier som kommer att komma in i riksdagen.

Dessutom tror jag att många moderater anser att de är viktigt att M blir större än SD vilket är ytterligare ett skäl att rösta på M, liksom det faktum att alliansen behöver ett parti som någotsånär kan matcha S storleksmässigt.
    DET tror jag av också!
  • nihka
    Padirac skrev 2018-07-26 20:57:43 följande:

Jag tror ett starkt M är bra för att hålla SD på en sund nivå och lokala M-företrädare sansade

Att KD och MP åker ut missgynnar ju båda block lika mycket var för sig och gynnar SD - om inte fragmenteringen orsakad av de nya småpartierna slår lika hårt mot SD. Jag förutsätter då att ingen av dessa partier hamnar över 4%.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2018-07-26 21:15:33 följande:
    Att KD och MP åker ut missgynnar ju båda block lika mycket var för sig och gynnar SD - om inte fragmenteringen orsakad av de nya småpartierna slår lika hårt mot SD. Jag förutsätter då att ingen av dessa partier hamnar över 4%.
    Fast MP kommer inte att åka ut.

Det kommer att bli betydligt mer fokus på miljö och klimat framöver och av någon anledning är MP det parti som flest anser har bäst miljöpolitik.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Padirac
    FDGAGGA skrev 2018-07-26 23:48:08 följande:
    Där har du faktiskt rätt. Jag tror många borgerliga taktikröstar på SD av detta skäl. Ungefär på samma vis går S-väljare över till V. De litear inte på Löfvén och vill absolut inte ha någon mellanmjölkregering.
    Det är nog många som röstar på SD utan att dela deras rasistiska värderingar - naiva röster som inte förstår vilka de släpper in. 

När SDs kärnväljara inte får den utväxling de vill ha på sin röst kommer de kanske att gå till AfS eller NMR 
  • K Markatta
    Enligt DN/Ipsos riskerar moderaterna som lägst ett valresultat på bara 13 procent...
    Enligt samma undersökning är det bara 13% som bestämt sig för att rösta på S och en futtig procent är säkra på MP.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?