• Anonym (Barnaga)

Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?

Finns det någon situation då du önskat att barnaga var tillåtet? Exempelvis i stundens hetta eller vad som helst? Berätta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-24 14:16
    Du kanske har värderingen i allmänhet att barnaga är fel, men att du i vissa situationer då du är riktigt arg önskar att du fick lappa till en unge.

• Svar på tråden Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?
  • millipore

Sedan har jag en fråga till er som anser ha rätt att slå era barn: gäller det er partner också? Sniskar ni till denne också om hen gjort något som är fel? Och tvärtom förstås. Får du en hurring när du inte lyder?

Eller är de bara de mindre och försvarslösa som det är ok att nypa till?

• Anonym (Barb)
    millipore skrev 2015-04-11 13:26:29 följande:

Sedan har jag en fråga till er som anser ha rätt att slå era barn: gäller det er partner också? Sniskar ni till denne också om hen gjort något som är fel? Och tvärtom förstås. Får du en hurring när du inte lyder?

Eller är de bara de mindre och försvarslösa som det är ok att nypa till?

Vuxna som begår brott straffas. Det ska självklart barn som begår brott också göras. Då man inte kan gr fem böter eller fängelse så är smisk inget dåligt alternativ.
  • millipore

Men ser du ingen skillnad på böter/fängelse och fysisk bestraffning? Tycker du att det är tillämpbart även för vuxna individer?

• Anonym (Barb)
    millipore skrev 2015-04-11 16:15:02 följande:

Men ser du ingen skillnad på böter/fängelse och fysisk bestraffning? Tycker du att det är tillämpbart även för vuxna individer?

Min poäng är att man inte kan använda idiotiska argument som "skulle du tycka det var ok om chefen smiskade dig på jobbet om du gjorde fel" eller "är det ok att smiska partnern om denne gör fel" just för att man kan åtala en sim begår brott, sparka en anställd som begår tjänstefel, göra slut med partnern som bedrar dig. Inget av detta är tillämpbart på barn och därför är argumenten inte giltiga.

Beträffande vuxna, om de hade möjligheten att välja mellan smisk och böter så skulle väl det vara ok för då har man något att välja på ifall man så önskade. Men bara om det fanns valmöjlighet.
  • molly50
    Anonym (Barb) skrev 2015-04-11 16:54:19 följande:
    Min poäng är att man inte kan använda idiotiska argument som "skulle du tycka det var ok om chefen smiskade dig på jobbet om du gjorde fel" eller "är det ok att smiska partnern om denne gör fel" just för att man kan åtala en sim begår brott, sparka en anställd som begår tjänstefel, göra slut med partnern som bedrar dig. Inget av detta är tillämpbart på barn och därför är argumenten inte giltiga.

Beträffande vuxna, om de hade möjligheten att välja mellan smisk och böter så skulle väl det vara ok för då har man något att välja på ifall man så önskade. Men bara om det fanns valmöjlighet.
    Så du menar att det inte finns några andra sätt att ge ett barn konsekvenser då det gjort något det inte får?
    Smisk är alltså det enda alternativet?

Och du menar alltså att om man som vuxen hade möjlighet att välja mellan olika slags konsekvenser så skulle man kunna välja bort smisk.
    Men barn kan inte välja! Det är den vuxne som bestämmer vilka konsekvenser barnet ska få.
    Och det är således också den vuxne som måste inse att det är fel val att smiska barnet.
    Det är faktiskt att begå ett brott!
    Och min personliga åsikt är att en vuxen som smiskar sina barn borde få smaka på sin egen medicin.
    Mattias och Hannah.
  • Nomanisanisland
    Anonym (Barb) skrev 2015-04-11 14:07:41 följande:
    Vuxna som begår brott straffas. Det ska självklart barn som begår brott också göras. Då man inte kan gr fem böter eller fängelse så är smisk inget dåligt alternativ.
    Smisk är och förblir ett uselt alternativ eftersom det innebär att den vuxne väljer att medvetet och utan någon som helst vettig anledning kränka och slå sitt barn istället för att uppföra sig som folk.
  • Nomanisanisland
    Filip1990 skrev 2015-04-11 13:07:35 följande:

Varför denna envisa inställning att barnaga nödvändigtvis är ondskefullt och misshandel?Ja, i Sverige klassas det som det i lag, och därför ska vi inte använda det här, men man måste också våga ifrågasätta.

Med det synsätt en del i denna tråd har är t.ex. 87 % av alla fransmän våldsamma monster och deras barn utsatta och traumatiserade brottsoffer.

Jag tror på en trygg, auktoritativ uppfostran fylld av kärlek, dialog, ömsesidig respekt samt tydliga regler och konsekvenser för brott mot dessa.

Därför att barnaga - särskilt den planerade form av barmisshandel som diskuteras här nämligen föräldrar som sätter sig ner och resonerar sig fram till att de systematiskt ska slå, plåga och kränka sina barn istället för att inse att det är deras förbannade plikt och skyldighet att uppfostra sina barn utan att ta till våld.

Och den uppfostran du beskriver går alldeles utmärkt att åstadkomma utan att slå barnen. För mig är dessutom att slå sina barn att å det grövsta brista i ömsesidig respekt.
  • Filip1990
    molly50 skrev 2015-04-12 12:49:15 följande:
    Så du menar att det inte finns några andra sätt att ge ett barn konsekvenser då det gjort något det inte får?
    Smisk är alltså det enda alternativet?

Och du menar alltså att om man som vuxen hade möjlighet att välja mellan olika slags konsekvenser så skulle man kunna välja bort smisk.
    Men barn kan inte välja! Det är den vuxne som bestämmer vilka konsekvenser barnet ska få.
    Och det är således också den vuxne som måste inse att det är fel val att smiska barnet.
    Det är faktiskt att begå ett brott!
    Och min personliga åsikt är att en vuxen som smiskar sina barn borde få smaka på sin egen medicin.
    Det finns många andra konsekvenser man kan ge. Problemet är att många av dem egentligen inte blir straff nog. Ta exemplet utegångsförbud: du berövar barnet umgänge, nöje osv. osv. en längre tid. Och fungerar inte straffet måste du ge barnet ännu längre frihetsberövande...

Det är ett brott att ge ett barn smisk i Sverige och 26 andra länder. Inte resten. Och här går diskussionen alltså om huruvida vi tycker att förbudet är bra eller inte, jag hoppas inte att någon här på forumet (om de inte bor i något annat land) använder smisk, för då bryter de mot lagen. Vi måste följa landets lagar, men det är inte olagligt att anse att en lag är knäpp eller dum.

Måste bara tillägga apropå välja: En familj jag var i USA lät faktiskt 12-åringen välja mellan smisk och utegångsförbud. Du kanske tror att jag hittar på nu, men i flera fall valde han smisk, troligen för att det är snabbt överstökat och inte inskränker på fritiden en lång tid framöver.
  • Anonym (Barb)
    Filip1990 skrev 2015-04-14 18:17:32 följande:

Det finns många andra konsekvenser man kan ge. Problemet är att många av dem egentligen inte blir straff nog. Ta exemplet utegångsförbud: du berövar barnet umgänge, nöje osv. osv. en längre tid. Och fungerar inte straffet måste du ge barnet ännu längre frihetsberövande...

Det är ett brott att ge ett barn smisk i Sverige och 26 andra länder. Inte resten. Och här går diskussionen alltså om huruvida vi tycker att förbudet är bra eller inte, jag hoppas inte att någon här på forumet (om de inte bor i något annat land) använder smisk, för då bryter de mot lagen. Vi måste följa landets lagar, men det är inte olagligt att anse att en lag är knäpp eller dum.

Måste bara tillägga apropå välja: En familj jag var i USA lät faktiskt 12-åringen välja mellan smisk och utegångsförbud. Du kanske tror att jag hittar på nu, men i flera fall valde han smisk, troligen för att det är snabbt överstökat och inte inskränker på fritiden en lång tid framöver.

Precis samma val fick jag ibland. Och några gånger valde även jag smisk bara för att få gå ut om det var något speciellt jag inte ville missa.
  • molly50
    Filip1990 skrev 2015-04-14 18:17:32 följande:

Ja, diskussionen går ut på om vi anser aga är bra eller ej. Och de flesta här verkar överens om att det är fel.

Ja,i det fallet så verkar ju utegångsförbudet ha varit ett bättre alternativ.
    Om barnet vill gå ut för att inte missa en rolig grej så är väl utegångsförbudet en alldeles ypperlig konsekvens.
    Att ta ifrån dem något de verkligen vill ha.
    Att smiska sina barn kan leda till att barnen lär sig att det är ok och beter sig på samma sätt själva som vuxna.
    Mattias och Hannah.
Svar på tråden Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?