• Anonym (Barnaga)

Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?

Finns det någon situation då du önskat att barnaga var tillåtet? Exempelvis i stundens hetta eller vad som helst? Berätta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-24 14:16
    Du kanske har värderingen i allmänhet att barnaga är fel, men att du i vissa situationer då du är riktigt arg önskar att du fick lappa till en unge.

• Svar på tråden Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?
  • Anonym (amelia)
    Nomanisanisland skrev 2015-09-10 14:03:45 följande:
    Man ska aldrig skriva på mobilen, skulle stå:

Dina föräldrar valde att misshandla dig och då får de finna sig i att bli kallade barnmisshandlare. Precis som jag tänker kalla alla som väljer att slå sina fruar för hustrumisshandlare.
    Snacka om att vara trångsynt. Så världen består till typ 90% av barnmisshandlare? Fine.
  • Nomanisanisland
    Anonym (amelia) skrev 2015-09-11 09:11:00 följande:
    Snacka om att vara trångsynt. Så världen består till typ 90% av barnmisshandlare? Fine.
    Ja om 90 procent slår sina barn som en medveten och planerad del av deras uppfostran så ägnar de sig åt systematisk barnmisshandel. Precis som 30 % av befolkningen vore partnermisshandlare, om 30 % medvetet och planerat slog sina partners. Det är inte trångsynt. Trångsynt är att tillmäta barn mindre rätt att slippa bi slagna än vuxna.
  • Nomanisanisland
    Anonym (amelia) skrev 2015-09-11 09:11:00 följande:
    Du flödar ju inte precis över av argument för varför det är "bättre" eller "finare" att slå sina barn än sin partner heller. Eller du kanske tycker det är trångsynt att kalla en partnermisshandlare för en partnermisshandlare också?
  • Anonym (amelia)
    Nomanisanisland skrev 2015-09-11 10:00:46 följande:
    Du flödar ju inte precis över av argument för varför det är "bättre" eller "finare" att slå sina barn än sin partner heller. Eller du kanske tycker det är trångsynt att kalla en partnermisshandlare för en partnermisshandlare också?

Det enda jag säger är att de allra flesta barn som blir agade inte utsätts för misshandel. 
    Lite smäll på baken är inte misshandel. Jag har aldrig sett det som misshandel. Barn behöver tydliga konsekvenser. När jag fick smäll så visste jag att jag hade förtjänat det och kan inte minnas varken vrede eller ilska i sammanhanget.

Du kan inte jämföra barn med vuxna på det området, barn fungerar helt annorlunda.

I vårt land klassas barnaga dock som misshandel så jag uppmuntrar ingen att ge sina barn smörj här även om lagstiftningen är rätt knäpp.

• Iarwain
    Anonym (amelia) skrev 2015-09-12 12:01:01 följande:

Det enda jag säger är att de allra flesta barn som blir agade inte utsätts för misshandel. 
    Lite smäll på baken är inte misshandel. Jag har aldrig sett det som misshandel. Barn behöver tydliga konsekvenser. När jag fick smäll så visste jag att jag hade förtjänat det och kan inte minnas varken vrede eller ilska i sammanhanget.

Du kan inte jämföra barn med vuxna på det området, barn fungerar helt annorlunda.

I vårt land klassas barnaga dock som misshandel så jag uppmuntrar ingen att ge sina barn smörj här även om lagstiftningen är rätt knäpp.

Där har du en annan uppfattning än svensk lag, forskning och mitt sunda förnuft.
  • Konservativ

Många som inte vill straffa barn är bara konflikträdda. Sen inbillar de sig att de är finare än andra. 

• Nomanisanisland
    Konservativ skrev 2015-09-12 13:03:48 följande:

Många som inte vill straffa barn är bara konflikträdda. Sen inbillar de sig att de är finare än andra. 

Fast det tråden handlar om - huruvida det ska vara lagligt att misshandla barn - har inget med uppfostran att göra alls.
  • Nomanisanisland

Alla som väljer att "ge sina barn smäll" väljer per definition att misshandla sina barn. Jag tänker inte argumentera med din personliga upplevelse, och dina föräldrar får väl tacka sin lyckliga stjärna att du tog det på det sättet, men faktum kvarstår att det går helt klart att jämföra barn med vuxna. Det finns ingenting som säger att barn - som generellt är mer försvarslösa än och beroende av vuxna - fungerar annorlunda i aspekten att de har mer att vinna på att bli misshandlade och kränkta. Det är mycket enkelt, begriper man inte att man inte ska slå barn, ska man inte ha med barn att göra. Och angående lagstiftningen så visst är det förskräckligt att man inte får misshandla sina barn, verkligen. Världen skulle ju bli så mycket bättre om man bara finge kränka sina barn lite lagligare. Briljant!
  • Nomanisanisland

Och det var ju bra att du har så mycket förnuft i alla fall. Det finns nämligen inget försvar alls för att välja att vara ett våldskriminellt as och "ge sina barn smörj". Fullkomligt vidrigt och helt meningslöst att ägna sig åt som sagt.
  • Anonym (amelia)
    Nomanisanisland skrev 2015-09-12 14:13:52 följande:
    Och det var ju bra att du har så mycket förnuft i alla fall. Det finns nämligen inget försvar alls för att välja att vara ett våldskriminellt as och "ge sina barn smörj". Fullkomligt vidrigt och helt meningslöst att ägna sig åt som sagt.
    Och ändå är barnaga helt tillåtet i 14 europeiska stater och över 80% av världens nationer, varför man måste kunna ifrågasätta Sveriges lagstiftning tycker jag.
    Som någon annan skrev tidigare här: svenskarna har en typisk inställning att de alltid vet bäst om saker och ting.
    Köper inte ditt resonemang om att den absoluta majoriteten av världens föräldrar skulle vara "våldskriminella as". Du behöver kanske tänka över din generalisering och se på frågan som större och mer komplicerad än vad du gör.
Svar på tråden Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?