Anonym (amelia) skrev 2015-09-12 12:01:01 följande:
Det enda jag säger är att de allra flesta barn som blir agade inte utsätts för misshandel.
Lite smäll på baken är inte misshandel. Jag har aldrig sett det som misshandel. Barn behöver tydliga konsekvenser. När jag fick smäll så visste jag att jag hade förtjänat det och kan inte minnas varken vrede eller ilska i sammanhanget.
Du kan inte jämföra barn med vuxna på det området, barn fungerar helt annorlunda.
I vårt land klassas barnaga dock som misshandel så jag uppmuntrar ingen att ge sina barn smörj här även om lagstiftningen är rätt knäpp.
Alla som väljer att "ge sina barn smäll" väljer per definition att misshandla sina barn. Jag tänker inte argumentera med din personliga upplevelse, och dina föräldrar får väl tacka sin lyckliga stjärna att du tog det på det sättet, men faktum kvarstår att det går helt klart att jämföra barn med vuxna. Det finns ingenting som säger att barn - som generellt är mer försvarslösa än och beroende av vuxna - fungerar annorlunda i aspekten att de har mer att vinna på att bli misshandlade och kränkta. Det är mycket enkelt, begriper man inte att man inte ska slå barn, ska man inte ha med barn att göra. Och angående lagstiftningen så visst är det förskräckligt att man inte får misshandla sina barn, verkligen. Världen skulle ju bli så mycket bättre om man bara finge kränka sina barn lite lagligare. Briljant!