• Anonym (Barnaga)

Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?

Finns det någon situation då du önskat att barnaga var tillåtet? Exempelvis i stundens hetta eller vad som helst? Berätta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-24 14:16
    Du kanske har värderingen i allmänhet att barnaga är fel, men att du i vissa situationer då du är riktigt arg önskar att du fick lappa till en unge.

• Svar på tråden Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?
  • Nomanisanisland
    Anonym (jo) skrev 2015-08-16 11:29:40 följande:

Jag har skrivit tidigare att det finns tillfällen då jag önskade att barnaga var tillåtet, eftersom jag verkligen verkligen i vreden känner att jag VILL slå mina barn. Medvetenheten om förbudet antagligen är det som gör att jag lägger band på mig och lämnar situationen istället.

Resten av tiden, dvs för det mesta, fungerar jag rationellt och inser hur mycket våld barn skulle utsättas för om förbudet inte fanns och flera föräldrar fungerar som jag själv och kanske ännu värre.

Ett av de bästa argumenten på länge för lagen ...
  • Nomanisanisland
    Anonym (Camilla) skrev 2015-08-16 11:41:57 följande:

En klatsch på baken för att markera är ok. Att dra ner byxorna på barnet för att daska det är inte ok.

Vilket vansinnigt begåvat inlägg. Men klart du har rätt. Hustrumisshandel är också bra, så länge hon får behålla byxorna på, och man ljuger och kallar det markering.
  • Anonym (Ingen slapp misshandlare)
    Anonym (jo) skrev 2015-08-16 11:29:40 följande:
    Jag har skrivit tidigare att det finns tillfällen då jag önskade att barnaga var tillåtet, eftersom jag verkligen verkligen i vreden känner att jag VILL slå mina barn. Medvetenheten om förbudet antagligen är det som gör att jag lägger band på mig och lämnar situationen istället.

Resten av tiden, dvs för det mesta, fungerar jag rationellt och inser hur mycket våld barn skulle utsättas för om förbudet inte fanns och flera föräldrar fungerar som jag själv och kanske ännu värre.
  • Anonym (Kram)

Jag känner aldrig behov av att slå mina barn. Uppmuntran när de gör något bra är alltid bättre än olika former av tillåtna bestraffningar. Misshandel i någon form är aldrig bra.

• beccagranen

Min erfarenhet av personer som känner " att ungen skulle behöva en dask/smäll" är så frustrerade och uppjagade att barnen tar efter beteendet. Och så är cirkeln sluten, föräldrar gormar och stressar upp sig, barnen tar efter och det går runt och runt. Sen ser man det lugna barnen som knappt ger ifrån sig ett ljud,  föräldrarna är så lugna och mjuka i rösten och barnen tar efter.

Jag är inte perfekt, jag säger ifrån när det behövs, jag kan höja tonläget när min gräns är nådd (vilket är ytterst sällan) och då vet barnen att nu jäklar är mamma arg. Men för det mesta så räcker det att man säger till i vanlig samtalston, vi kan diskutera missnöjet eller få gå och mogna i rummet. Men att lyfta en hand på det käraste jag har skulle aldrig komma på frågan, inte för att det är olagligt utan omoraliskt. Att känna behovet av att sjunka så långt på botten att slå på någon som inte kan försvara sig, är för lågt i mina ögon.

• Anonym (amelia)
    beccagranen skrev 2015-08-20 20:59:39 följande:

Min erfarenhet av personer som känner " att ungen skulle behöva en dask/smäll" är så frustrerade och uppjagade att barnen tar efter beteendet. Och så är cirkeln sluten, föräldrar gormar och stressar upp sig, barnen tar efter och det går runt och runt. Sen ser man det lugna barnen som knappt ger ifrån sig ett ljud,  föräldrarna är så lugna och mjuka i rösten och barnen tar efter.

Jag är inte perfekt, jag säger ifrån när det behövs, jag kan höja tonläget när min gräns är nådd (vilket är ytterst sällan) och då vet barnen att nu jäklar är mamma arg. Men för det mesta så räcker det att man säger till i vanlig samtalston, vi kan diskutera missnöjet eller få gå och mogna i rummet. Men att lyfta en hand på det käraste jag har skulle aldrig komma på frågan, inte för att det är olagligt utan omoraliskt. Att känna behovet av att sjunka så långt på botten att slå på någon som inte kan försvara sig, är för lågt i mina ögon.

Har sällan upplevt frustration i samband med aga. En tydlig och kärleksfull bestraffning är bättre än att ingen bryr sig.
  • Nomanisanisland
    Anonym (amelia) skrev 2015-08-25 22:17:26 följande:

Har sällan upplevt frustration i samband med aga. En tydlig och kärleksfull bestraffning är bättre än att ingen bryr sig.

Har sällan upplever frustration i samband med hustrumisshandel. En tydlig och körleksfull bestraffning är bättre än en man Som inte bryr sig.
  • Nomanisanisland
    Anonym (amelia) skrev 2015-08-25 22:17:26 följande:

Falsk motsättning dessutom det går alldels utmärkt att bry sig om sina barn utan att misshandla dem.
  • Anonym (amelia)
    Nomanisanisland skrev 2015-08-25 22:23:04 följande:
    Har sällan upplever frustration i samband med hustrumisshandel. En tydlig och körleksfull bestraffning är bättre än en man Som inte bryr sig.

Du drar väldigt konstiga paralleller...

Fick smisk ibland som barn, och det är inte alls så många år sen. Ingen ilska och jag hatar ingen pg.a. det. Det funkade.
  • Överste Senap
    Anonym (amelia) skrev 2015-08-25 22:39:59 följande:

Du drar väldigt konstiga paralleller...

Fick smisk ibland som barn, och det är inte alls så många år sen. Ingen ilska och jag hatar ingen pg.a. det. Det funkade.

Då fick du det knappast på bara ändan.
Svar på tråden Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?