• DickRex

Nytt ord för neger?

Jag är av en generation som växte upp med en helt oproblematiskt hållning till ordet "neger". Humanister som Astrid Lindgren, Tage Danielsson och Beppe använde det ordet helt värdeneutralt, medan den som ville vara nedsättande använde ordet "nigger". Men nu är ordet "neger" smittat av andra tillmälen och någon luddig koppling till Amerikansk historik, och är idag lika fel som "nigger". Jag tycker att det är jättekonstigt, men jag böjer mig ödmjukt för den förskjutning i betydelse som skett och hävdar inte min stofila rätt att säga som jag alltid har sagt. Men frågan är vad jag ska säga? De alternativ som ligger närmast till hands är ju svart eller färgad, men med tanke på att även dessa ord (black, colored) numera kan anses kränkande i USA, och med tanke på hur ordet "neger" i Sverige påverkades av ordets statusutveckling i USA så kanske inte heller dessa håller så länge... I USA är det politiskt korrekta uttrycket idag "Afro-American", men Afroamerikan blir ju jättefel i Sverige där vi har många svarta utan koppling till Amerika. Afrikan kan ju också bli fel tänker jag, för en AfroEuropé kanske inte vill kallad Afrikan, som om hen endast hade Afrikanska rötter. Å andra sidan så kanske inte en person med helt Afrikanska rötte vill bli kallad för något annat än Afrikan, men då behöver vi ju två olika ord. Knepigt är det i alla fall, men några av de ord som jag kan tänka mig att vi måste välja mellan är:
    Svart
    Färgad
    AfroAmerikan (även om det är knäppt, men så är det ju i USA och vi... Ja...)
    Afrikan
    AfroEuropé

Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-25 07:53
    Ser att vissa frågar sig om det är nödvändigt att beskriva en människas färg eller ursprung, och det är ju naturligtvis inget självändamål. Men ibland behöver vi människor i samtal med varandra hänvisa till en person (i sonens parallellklass, på verkstaden osv) som vi inte känner till vid namn, men som vi kanske vet är skåning, väldigt lång och smal, har ring i näsan eller är asiat. I dessa fall är det helt oproblematiskt, men om det är en person med Afrikanskt ursprung, undantaget nordafrika, så kan vi absolut inte längre säga "neger", men kanske snart inte heller "svart" eller "färgad" som redan kritiseras.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-26 09:00
    ....så frågan är då vad vi ska ersätta "n-ordet" med? Och så kan man ju undra om vi behöver ett ersättningsord för den kvinnliga varianten "negress"? Skulle vi bestämma oss för att ersätta "n-ordet" med "svart" så är ju det naturliga att säga "svart kvinna", men om nu inte "svart" är OK så kan det ju bli en fråga kanske.
  • Svar på tråden Nytt ord för neger?
  • Gathenhielm
    SpanskaFlugan skrev 2015-03-26 16:55:51 följande:
    Och jag lärde mig nyligen att de bara hade 16 bokstäver och knappt några vokaler. Skulle vara nästan omöjligt för oss att förstå dem idag. Fullkomligt OT men spännande :) 
    Jag har en tendens att tycka att de vackraste språk har få bokstäver. Hawaiianska, till exempel, har bara tretton; fem vokaler och åtta konsonanter. Oerhört vackert språk.

Och, ja, fullständigt OT.
    Reasons... we all have them, at times.
  • Lord Hans

I min familj tycker vi det är så otroligt jobbigt med ord som kan anses kränkande av någon så vi har gett lillgrabben ett helt nytt vokabulär. Istället för neger säger vi äpple. Fitta har vi döpt om till snojsa och kuk kallar vi för käppo. Invandrare är ett annat jobbigt ord som vi undviker, istället säger vi Ruben. När någon vill diskutera invandringspolitik blir det för jobbigt för oss så då talar vi om Rubens teater istället.

• Lord Hans
    SpanskaFlugan skrev 2015-03-26 16:42:31 följande:
    Tusentals år? Du tror vikingarna gick omkring och benämnde dem "zigenare" eller? Bokstaven z fanns inte ens i fornnordiskan. Dessutom kom romerna inte till Europa förrän för ca 1000 år sedan så "tusentals år" är en rätt grov överdrift. 
    Första gången Romerna nämns i svensk skrift kallas de tattare, har för mig att det skulle vara nångång på 1500-talet? Ganska intressant eftersom tatarer är ett helt annat folkslag som inte alls är besläktade med romer.
  • Förtryckt
    SpanskaFlugan skrev 2015-03-26 16:42:31 följande:
    Tusentals år? Du tror vikingarna gick omkring och benämnde dem "zigenare" eller? Bokstaven z fanns inte ens i fornnordiskan. Dessutom kom romerna inte till Europa förrän för ca 1000 år sedan så "tusentals år" är en rätt grov överdrift. 
    Hahahah när tror du vikingarna levde egentligen? Före eller efter Kristus? Zigenarna har funnits i Europa en bra bit över ett tusen år, ja. Och jag hade kunnat skippa "-tals" i mitt inlägg.

Men ärligt. När tror du Vikingar levde i Sverige?
    ---
  • puss
    Auditanne skrev 2015-03-26 14:46:53 följande:

Jag hade nog beskrivit en svart person som "afrikan" av antingen nordlig, sydlig, östlig eller västlig sort.

Detta baserat på ett besök jag gjorde vid Ica Kvantums konditoriavdelning ett par månader tillbaka där jag ville köpa tårtan "Negrita" och fick se att namnet nu blivit ersatt av "Afrodite".

Och apropå detta, hur blir det i framtiden med vinsorten "Gato Negro" och skinkan "Pata negra"?

Namnbyte på dessa också eller bannade?

Varför ska "gato negro" ändras?
  • SpanskaFlugan
    Förtryckt skrev 2015-03-26 19:32:34 följande:

Hahahah när tror du vikingarna levde egentligen? Före eller efter Kristus? Zigenarna har funnits i Europa en bra bit över ett tusen år, ja. Och jag hade kunnat skippa "-tals" i mitt inlägg.

Du missförstod. Vikingarna var aktiva ca 800-1000 e.v.t. Jag menade inte att vikingarna levde för tusentals år sedan. Jag menade att vikingarna inte kände till order "zigenare" och tanken att vi skulle kallat romer zienare i tusentals år är absurd.
  • SpanskaFlugan
    Förtryckt skrev 2015-03-26 19:32:34 följande:

Föresten visar källor att romernas förfäder utvandrade från Indien på 900-1000-talet e.v.t. De har inte funnits i Europa i över tusen år.
  • Auditanne
    puss skrev 2015-03-26 19:33:04 följande:
    Varför ska "gato negro" ändras?
    Kanske för att "negro" får en del att tänka på ordet "neger" och ser det som kränkande för att det är så snarlikt? 

Om min favorittårta inte fick behålla sitt relativt oskyldiga namn "Negrita" så antar jag att samma öde kan komma att väntas för nämnda vin och skinksort. 
  • puss
    Auditanne skrev 2015-03-26 19:54:46 följande:
    Kanske för att "negro" får en del att tänka på ordet "neger" och ser det som kränkande för att det är så snarlikt? 

Om min favorittårta inte fick behålla sitt relativt oskyldiga namn "Negrita" så antar jag att samma öde kan komma att väntas för nämnda vin och skinksort. 
    Alltså, javisst

Folk tänker på neger, och då ska ordet negro ändras så folk inte tänker på neger.

Det är ju toppen.
  • spillerkillern
    Förtryckt skrev 2015-03-26 16:33:50 följande:
    Vad kallar man honom då? Carribean?
    Folk från Jamaica kallas för Jamaican/er :)
Svar på tråden Nytt ord för neger?