• DickRex

Nytt ord för neger?

Jag är av en generation som växte upp med en helt oproblematiskt hållning till ordet "neger". Humanister som Astrid Lindgren, Tage Danielsson och Beppe använde det ordet helt värdeneutralt, medan den som ville vara nedsättande använde ordet "nigger". Men nu är ordet "neger" smittat av andra tillmälen och någon luddig koppling till Amerikansk historik, och är idag lika fel som "nigger". Jag tycker att det är jättekonstigt, men jag böjer mig ödmjukt för den förskjutning i betydelse som skett och hävdar inte min stofila rätt att säga som jag alltid har sagt. Men frågan är vad jag ska säga? De alternativ som ligger närmast till hands är ju svart eller färgad, men med tanke på att även dessa ord (black, colored) numera kan anses kränkande i USA, och med tanke på hur ordet "neger" i Sverige påverkades av ordets statusutveckling i USA så kanske inte heller dessa håller så länge... I USA är det politiskt korrekta uttrycket idag "Afro-American", men Afroamerikan blir ju jättefel i Sverige där vi har många svarta utan koppling till Amerika. Afrikan kan ju också bli fel tänker jag, för en AfroEuropé kanske inte vill kallad Afrikan, som om hen endast hade Afrikanska rötter. Å andra sidan så kanske inte en person med helt Afrikanska rötte vill bli kallad för något annat än Afrikan, men då behöver vi ju två olika ord. Knepigt är det i alla fall, men några av de ord som jag kan tänka mig att vi måste välja mellan är:
    Svart
    Färgad
    AfroAmerikan (även om det är knäppt, men så är det ju i USA och vi... Ja...)
    Afrikan
    AfroEuropé

Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-25 07:53
    Ser att vissa frågar sig om det är nödvändigt att beskriva en människas färg eller ursprung, och det är ju naturligtvis inget självändamål. Men ibland behöver vi människor i samtal med varandra hänvisa till en person (i sonens parallellklass, på verkstaden osv) som vi inte känner till vid namn, men som vi kanske vet är skåning, väldigt lång och smal, har ring i näsan eller är asiat. I dessa fall är det helt oproblematiskt, men om det är en person med Afrikanskt ursprung, undantaget nordafrika, så kan vi absolut inte längre säga "neger", men kanske snart inte heller "svart" eller "färgad" som redan kritiseras.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-26 09:00
    ....så frågan är då vad vi ska ersätta "n-ordet" med? Och så kan man ju undra om vi behöver ett ersättningsord för den kvinnliga varianten "negress"? Skulle vi bestämma oss för att ersätta "n-ordet" med "svart" så är ju det naturliga att säga "svart kvinna", men om nu inte "svart" är OK så kan det ju bli en fråga kanske.
  • Svar på tråden Nytt ord för neger?
  • DickRex
    Palestrina skrev 2015-03-25 14:48:38 följande:
    Men jösses, läs vad du själv skriver i inlägg #28, och förklara på vilket sätt "neger" skulle vara mer särskiljande än "mörkhyad" i just den situation du beskriver, i ett svenskt klassrum.

Men förstår du fortfarande inte kommer här en förklaring: uppenbarligen har du behov av fler begrepp än bara "neger", varför begreppet i sig varken är tillräckligt särskiljande eller löser några problem för dig. Antingen får du utveckla en egen större nyansrikedom i språket, eller också använder du som föreslagits "mörkhyad" istället för "neger" i påkallade situationer, i kombination med alla andra tänkbara begrepp du känner behov av för att särskilja människor från varandra. Se där, problemet är löst.
    Fast jag tror nog att det är du som inte förstår att jättemånga fler personer är "mörkhyade" än "negrer", och därmed är mörkhyad inte ett lika särskiljande drag. Jag lägger ingen värdering i det, utan det bara är så. Tydligen så har vi ju dessutom tyckt oss behöva "N-ordet" (även orden indian, göteborgare, inuit, finne, rom osv), men när "N-ordet" inte längre är OK så vill jag bara veta vad vi ska använda istället som avser samma grupp av människor.
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • DickRex
    Kereza skrev 2015-03-25 15:59:45 följande i inlägg #51:
    Kan vi inte bara sluta utgå från att alla är onda rasister bara för att de ber om information och upplysning?! .............................
    Jag är så grymt glad att du tog dig tid att skriva ett så tydligt och nyanserat inlägg! Tack!

• MadHatter
    DickRex skrev 2015-03-25 17:13:16 följande:

Fast jag tror nog att det är du som inte förstår att jättemånga fler personer är "mörkhyade" än "negrer", och därmed är mörkhyad inte ett lika särskiljande drag. Jag lägger ingen värdering i det, utan det bara är så. Tydligen så har vi ju dessutom tyckt oss behöva "N-ordet" (även orden indian, göteborgare, inuit, finne, rom osv), men när "N-ordet" inte längre är OK så vill jag bara veta vad vi ska använda istället som avser samma grupp av människor.

Svaret är väl det att det inte finns ett annat ord som avser denna "grupp" (som inte ens är att beteckna som grupp) och att det inte behövs.

Om du behöver signalement på en individ finns det många bra adjektiv att använda. Du behöver inte tillsätta individen en grupp och namnge den grupp du valt åt honom, det finns nog betydligt enklare sätt att särskilja en individ från en annan. Om det nu var det som var avsikten.
  • honkie

Det är väldigt sällan (någon gång per år) jag behöver ha ett adjektiv för att beskriva en persons hudfärg och jag talar sällan om folkgrupper som ras.

Men, om jag väl gör det så säger jag nog (NOG!!) svart eller mörkhyad.

• Voluptuous Shalimar
    Sarakechi skrev 2015-03-25 17:07:46 följande:
    Kasta inte skit på bönder, sabla infantil!
    Hahaha, förlåt! (fast jag saaaaaa ju att jag inte menar något ILLA med det, det är ett HELT NEUTRALT uttryck för MIG... Tungan ute)
  • Nidingbane

Hur i hela fridens namn kunde vikingarna få det till att mörkhyade i Afrika var blåa varför inte mörkt lila? Ja enligt dem så lär de varit så blå där nere så att de till och med kom att döpa landet till blåland. Men det kanske är lättare att tala om nyanser när det gäller färgen blå? Hur som helst så användes uttrycket blåman ända in i medeltiden och finns fortfarande kvar i Gustav Vasas bibelöversättning.

Jag vet inte om det stämmer helt. Tro på det om ni vill. Men läs gärna om N ordets ursprungliga gudomliga ursprung. Det finns mycket i texten som man kan dubbelkolla och därmed kolla sanningshalten av den. Intressant tycker i alla fall jag den var. Så läs gärna.
    http://www.raceandhistory.com/cgi-bin/forum/webbbs_config.pl?md=read;id=127

• Lindsey Egot the only one
    Zpree skrev 2015-03-25 10:45:46 följande:

Man behöver inte säga nåt speciellt. Mörkhyade är ingen ras och alla är inte afrikaner. Mörkhyad skulle jag säga om jag skulle behöva beskriva en person närmare eller svart eftersom vi araber är vita mörkhyade och svarta. Sen skulle jag säga Kenyan om nån från Kenya eller svensk om nån från Sverige.

Fast en kenyan kan ju vara vit.

Säger att idag kommer Kevin från Kenya och hälsar på så då får vi tala engelska med honom. Sedan möts ni lite senare och alla förväntar sig en man från Kenya dvs svarthyad också dyker det upp em vit man.

Man kan inte heller säga att alla svarthyade är förtryckta.

Sedan har det uppkommit ett nytt problem i både Afrika och Sydamerika och det är inte den vita mannen utan den gula (asiaten) som med sina pengar köper upp och investerar som blådårar i både Afrika och Sydamerika. Först trodde folket att detta skulle ge arbetstillfällen men de kinesiska företagen tar med sig arbetskraft hemifrån. Hörde om detta på P1 i lördags förmiddag. Detta är ett nytt växande problem och det skapar en ny sorts rasism där hatet förflyttat sig något från den vite till den gula fast hatet mor den vita finns kvar.

Så rasism handlar egentligen inte om hudfärg mellan vit och icke vita utan mellan de som har utvecklingen, pengarna och förmågan att förändra till sin fördel
  • Lindsey Egot the only one
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-03-25 21:48:18 följande:
    Hahaha, förlåt! (fast jag saaaaaa ju att jag inte menar något ILLA med det, det är ett HELT NEUTRALT uttryck för MIG... Tungan ute)
    Hugg inte den handen som föder dig
  • Ellaa
    DickRex skrev 2015-03-24 20:05:03 följande:

Jag är av en generation som växte upp med en helt oproblematiskt hållning till ordet "neger". Humanister som Astrid Lindgren, Tage Danielsson och Beppe använde det ordet helt värdeneutralt, medan den som ville vara nedsättande använde ordet "nigger". Men nu är ordet "neger" smittat av andra tillmälen och någon luddig koppling till Amerikansk historik, och är idag lika fel som "nigger". Jag tycker att det är jättekonstigt, men jag böjer mig ödmjukt för den förskjutning i betydelse som skett och hävdar inte min stofila rätt att säga som jag alltid har sagt. Men frågan är vad jag ska säga? De alternativ som ligger närmast till hands är ju svart eller färgad, men med tanke på att även dessa ord (black, colored) numera kan anses kränkande i USA, och med tanke på hur ordet "neger" i Sverige påverkades av ordets statusutveckling i USA så kanske inte heller dessa håller så länge... I USA är det politiskt korrekta uttrycket idag "Afro-American", men Afroamerikan blir ju jättefel i Sverige där vi har många svarta utan koppling till Amerika. Afrikan kan ju också bli fel tänker jag, för en AfroEuropé kanske inte vill kallad Afrikan, som om hen endast hade Afrikanska rötter. Å andra sidan så kanske inte en person med helt Afrikanska rötte vill bli kallad för något annat än Afrikan, men då behöver vi ju två olika ord. Knepigt är det i alla fall, men några av de ord som jag kan tänka mig att vi måste välja mellan är:

Svart

Färgad

AfroAmerikan (även om det är knäppt, men så är det ju i USA och vi... Ja...)

Afrikan

AfroEuropé

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-25 07:53

Ser att vissa frågar sig om det är nödvändigt att beskriva en människas färg eller ursprung, och det är ju naturligtvis inget självändamål. Men ibland behöver vi människor i samtal med varandra hänvisa till en person (i sonens parallellklass, på verkstaden osv) som vi inte känner till vid namn, men som vi kanske vet är skåning, väldigt lång och smal, har ring i näsan eller är asiat. I dessa fall är det helt oproblematiskt, men om det är en person med Afrikanskt ursprung, undantaget nordafrika, så kan vi absolut inte längre säga "neger", men kanske snart inte heller "svart" eller "färgad" som redan kritiseras.

Säg mörkhyad? Det är inte direkt biokemi att förstå om vem den mörkhyade personen i parallell klassen är? Så kan du säkert tillägga annat som den mörhyade med svarta lockiga håret. Och om du syftar på en mörk amerikan använder du African American, det funkar ju bra att särskilja så. Mörk har ALLTID funkat, så att sluta säga N ordet ska inte behöva vara så svårt.
Svar på tråden Nytt ord för neger?