• DickRex

Nytt ord för neger?

Jag är av en generation som växte upp med en helt oproblematiskt hållning till ordet "neger". Humanister som Astrid Lindgren, Tage Danielsson och Beppe använde det ordet helt värdeneutralt, medan den som ville vara nedsättande använde ordet "nigger". Men nu är ordet "neger" smittat av andra tillmälen och någon luddig koppling till Amerikansk historik, och är idag lika fel som "nigger". Jag tycker att det är jättekonstigt, men jag böjer mig ödmjukt för den förskjutning i betydelse som skett och hävdar inte min stofila rätt att säga som jag alltid har sagt. Men frågan är vad jag ska säga? De alternativ som ligger närmast till hands är ju svart eller färgad, men med tanke på att även dessa ord (black, colored) numera kan anses kränkande i USA, och med tanke på hur ordet "neger" i Sverige påverkades av ordets statusutveckling i USA så kanske inte heller dessa håller så länge... I USA är det politiskt korrekta uttrycket idag "Afro-American", men Afroamerikan blir ju jättefel i Sverige där vi har många svarta utan koppling till Amerika. Afrikan kan ju också bli fel tänker jag, för en AfroEuropé kanske inte vill kallad Afrikan, som om hen endast hade Afrikanska rötter. Å andra sidan så kanske inte en person med helt Afrikanska rötte vill bli kallad för något annat än Afrikan, men då behöver vi ju två olika ord. Knepigt är det i alla fall, men några av de ord som jag kan tänka mig att vi måste välja mellan är:
    Svart
    Färgad
    AfroAmerikan (även om det är knäppt, men så är det ju i USA och vi... Ja...)
    Afrikan
    AfroEuropé

Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-25 07:53
    Ser att vissa frågar sig om det är nödvändigt att beskriva en människas färg eller ursprung, och det är ju naturligtvis inget självändamål. Men ibland behöver vi människor i samtal med varandra hänvisa till en person (i sonens parallellklass, på verkstaden osv) som vi inte känner till vid namn, men som vi kanske vet är skåning, väldigt lång och smal, har ring i näsan eller är asiat. I dessa fall är det helt oproblematiskt, men om det är en person med Afrikanskt ursprung, undantaget nordafrika, så kan vi absolut inte längre säga "neger", men kanske snart inte heller "svart" eller "färgad" som redan kritiseras.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-26 09:00
    ....så frågan är då vad vi ska ersätta "n-ordet" med? Och så kan man ju undra om vi behöver ett ersättningsord för den kvinnliga varianten "negress"? Skulle vi bestämma oss för att ersätta "n-ordet" med "svart" så är ju det naturliga att säga "svart kvinna", men om nu inte "svart" är OK så kan det ju bli en fråga kanske.
  • Svar på tråden Nytt ord för neger?
  • DickRex
    MadHatter skrev 2015-03-25 07:26:05 följande:

Jag förstår inte hur det kan vara ett problem (och sen håller jag inte med om att "neger" nånsin varit värdeneutralt).

Men "neger" var helt värdeneutralt för mig och många (nästan alla tror jag) andra när jag växte upp på 70-talet. Lika neutralt som "eskimå" var, vilket nu tydligen är kränkande det också. Värderingen i ett ord lägger vi människor dit i många fall, och är inget som finns där absolut. Ta bara ordet "idiot" som från början var en diagnos precis som "diabetiker", men idag har vi människor laddat det med något annat. Det är samma sak med det Svenska ordet "neger".
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • DickRex
    Palestrina skrev 2015-03-25 08:27:48 följande:
    Nu får du nog lov att försöka förklara på vilket sätt "neger" är mer särskiljande än "mörkhyad".
    Du får nog lov att tänka efter en gång till innan du får ett svar på den förhastade frågan
  • Palestrina
    DickRex skrev 2015-03-25 08:38:30 följande:
    Du får nog lov att tänka efter en gång till innan du får ett svar på den förhastade frågan
    Den är inte förhastad. Men kan du inte förklara, så kan du inte.
  • puss
    DickRex skrev 2015-03-25 08:34:40 följande:
    Men "neger" var helt värdeneutralt för mig och många (nästan alla tror jag) andra när jag växte upp på 70-talet. Lika neutralt som "eskimå" var, vilket nu tydligen är kränkande det också. Värderingen i ett ord lägger vi människor dit i många fall, och är inget som finns där absolut. Ta bara ordet "idiot" som från början var en diagnos precis som "diabetiker", men idag har vi människor laddat det med något annat. Det är samma sak med det Svenska ordet "neger".
    Det var det för DIG.
  • DickRex
    Palestrina skrev 2015-03-25 08:45:05 följande:
    Den är inte förhastad. Men kan du inte förklara, så kan du inte.
    Förstår inte vad du är ute efter när du ber mig förklara på vilket sätt "neger" är mer särskiljande än "mörkhyad? För mig är det uppenbart. Det finns mörkhyade folk med ursprung i alla världsdelar, medan "negrer" har sitt ursprung i en del av Afrika. Detta är så uppenbart och självklart att jag inte kan fatta vad du har i kikaren, eller inte har sett? 
  • Förtryckt
    puss skrev 2015-03-25 09:00:27 följande:

Det var det för DIG.

... Och för mig...
    Dance, puppet, DANCE!!
  • nordanvind

Jag skulle nog använda afroeurope om jag brydde mig om deras uppfinningar för att vara kränkta och förbli marginaliserade. Jag begriper inte att en grupp kan vara så dum att den gång efter annan beslutar sig för att klassa olika begrepp som nedvärderande. Snacka om att ta på sig offerrocken.

asar och runor står mig bi
  • DickRex
    puss skrev 2015-03-25 09:00:27 följande:
    Det var det för DIG.
    Jo, det var ju precis vad jag sa; för mig och många andra. Sa även att det inte finns någon absolut värdering i ord, utan att den varierar över tid. Jag har aldrig påstått att min uppfattning av något ord är absolut, men jag hävdar bestämt att de flesta av oss kring 50 använde ordet helt värdeneutralt på 70-talet. Det innebär inte att jag anser att det är neutralt idag eller att jag hävdar min rätt att använda det idag heller "bara för att så har jag alltid sagt", som om jag var någon jävla stofil. Men jag är inte heller så skitnödigt politiskt korrekt att jag låtsas som något annat heller. 
  • sextiotalist

Det var värdeneutralt förut, då var det nigger som var negativt laddat. Att sedan folk mer och mer använde det nedsättande så blev det även nedsättande.

Jag tycker det är trist, för jag tycker ordet är ett vackert ord, och jag önskar att de färgade tog tillbaka ordet och gjorde det positivt igen.

Att man alltid använt ord som har med utseende eller egenskaper som skällsord är inget nytt. Nog har de rödhåriga fått sin hårfärg slängt i ansiktet på ett negativt sätt.

Nej, jag har inget förslag, jag visar hänsyn, använder inte ordet, men när jag läser ordet så är det endast ett positivt ord i mina ögon

• DickRex
    Trosliiisa skrev 2015-03-24 23:38:32 följande:

P.s både svart och mörkhyad går bra hälsar mina svarta/mörkhyade vänner ;) 
    (De undrar också varför vita/svenskar specifikt är så besatta av ordet "neger" och ska försvara det som om det handlade om något värdefullt, ingen har sagt att astrid lindgrens böcker ska censureras eller ord ska tas bort men de tycker det är liiiiite obehagligt och suspekt att av alla ord så ska just "neger" vara det som ska behållas och det ska skapas tusen trådar om ämnet och diskussioner i all evighet medans andra gamla ord inte ens nämns. De hälsar också att du kan säga "neger" om du vill men de kommer fortfarande titta på dig som den obildade tölp du är, ta det inte personligt.)

Men jag hävdar ju inte att "neger" ska behållas, utan fråga var just vad vi ska säga istället i framtiden eftersom det nu anses kränkande? Jämför med orden "Zigenare" som nu är utbytt mot "Romer" eller "Eskimå" som numera ska heta "Inuit". "Neger" ska i framtiden heta...?
Svar på tråden Nytt ord för neger?