• lolijoj

RMC i Malmö

Hej!

Vi har nu kämpat i 2,5år utan framgång och kände att det var dags att söka hjälp.
    Sagt och gjort, vi skickade in en egenremiss till RMC i Malmö.
    Idag lämnade jag det första av två blodprov, så nu känns det som att allt börjar på något sätt!

Någon som är i samma läge eller någon som vet vad som händer på första läkarbesöket efter att vi lämnat blod/spermieprover?

• Svar på tråden RMC i Malmö
  • monn

Hej! Jag har samma erfarenhet, att det gått väldigt fort! Fick remissbekräftelse redan veckan efter vi skickar in egenremiss. Det gjorde vi i början på januari, i slutet av februari fick vi vår första läkartid då vi bestämde vilken väg som vart bäst att gå för oss :) lycka till!

pandoraDiem skrev 2015-03-30 20:52:17 följande:

Tack så mycket för svar, skönt att det inte tagit så lång tid att vänta på utredning, gör mig lite lugnare :)

• elinby
    lolijoj skrev 2015-03-30 18:49:47 följande:

Vi skickade in en egenremiss, och kommer inte riktigt ihåg hur lång tid det tog, men vi fick ett brev kanske 2veckor efter det med remisser för två blodprover för min del och två spermatester för mannen.
    Så jag tyckte att det gick väldigt snabbt. 
    Blodproven ska tas på speciella dagar under under menscykeln, så har nu lämnat ett och inväntar det andra. mannen ska lämna två olika tester med två veckor mellan tillfällena.
    När man lämnat alla prover så ska man ringa och boka tid för ett läkarbesök där man får svar på proven och undersöks lite mer.
    Vet inte hur lång väntetid det är för det besöket dock.

Hej, jag hoppar också in här! :)

Lolijoj, det verkar som att vi står i nästan exakt samma läge vad gäller fertilitetsutredningen. Jag väntar nu bara på att mensen ska komma så att jag kan lämna resten av blodproverna. Vi gör detta på vårdcentralen i vår hemkommun.

Men det här med äggledarspolning, måste man be om det eller görs det när man träffas och går igenom resultaten av proverna? Jag har inte hört något om det från vc eller rmc...
  • Fröken Smilla
    joss82 skrev 2015-03-29 19:22:19 följande:

Får jag hoppa in här? Vi väntar på kallelse för IVF på RMC och när jag ringde i veckan sa de att den kommer om någon vecka! Så spännande och läskigt också. Jag har liksom lite svårt att inse att vi tillhör de som behöver hjälp för att få barn, det var ju liksom inte så man tänkte sig det :(. Men glad i alla fall att hjälp är på väg! Vi har redan tagit massa blodprov, gjort VUL, äggledarspolning och spermaprov, tror ni man behöver göra om utredningen på RMC då eller använder de våra "gamla" testresultat?

Vi gjorde vår utredning privat på annan ort så när vi kom till RMC inför IVF så behövde vi inte lämna fler prover utan de använde de som fanns i remissen. Det går fort när man väl kommit dit, från första mötet till första sprutan tog det ca 2 veckor för oss Lycka till!
  • lolijoj

Vad kul elinby, då kan vi följas åt och förhoppningsvis glädjas! 
    Jag lämnar mitt sista prov på tisdag nästa vecka, sen ska bara maken få in sina med, ska lämna det första i morgon och sen vänta två veckor, därefter kan vi ringa och få tid för läkarbesöket.

Jag börjar bli lite nervös för vad testen ska visa??man har liksom hoppats varje månad i mer än två år och blivit besviken varje gång!
    Nu känns det som att det är någon domstol man ska in till och få veta hur det blir.
    (även om man aldrig kan lova något gällande barnfrågan) 

Hoppas att det kommer lyckas och sluta väl för alla oss här inne!

• elinby
    lolijoj skrev 2015-04-07 19:38:12 följande:

Vad kul elinby, då kan vi följas åt och förhoppningsvis glädjas! 
    Jag lämnar mitt sista prov på tisdag nästa vecka, sen ska bara maken få in sina med, ska lämna det första i morgon och sen vänta två veckor, därefter kan vi ringa och få tid för läkarbesöket.

Jag börjar bli lite nervös för vad testen ska visa??man har liksom hoppats varje månad i mer än två år och blivit besviken varje gång!
    Nu känns det som att det är någon domstol man ska in till och få veta hur det blir.
    (även om man aldrig kan lova något gällande barnfrågan) 

Hoppas att det kommer lyckas och sluta väl för alla oss här inne!

Ja det får vi hoppas! :)

Jag fick min mens idag så var på vc och lämnade blodprov för lite olika grejer. På fredag nästa vecka har jag telefontid med läkaren då vi ska gå igenom resultaten och vad som händer här näst.

Jag kan ju bara känna mig lyckligt lottad som inte behövt gå igenom den tuffa perioden av egna försök utan önskat resultat. Jag vill verkligen inte trampa någon på tårna genom att beklaga mig i detta forumet, men självklart hoppas jag ju, precis som alla andra som nu är på denna väg, att allt ska gå så snabbt och smidigt som möjligt. Och längtan efter ett barn är ju densamma!

SÅ, med det sagt är jag också lite nervös för resultaten, att det ska behövas behandlingar och nya prover innan vi får komma vidare.

Samtidigt som det bara är att följa med på resan och vara glad att den går framåt. :)
  • lolijoj

Jag skulle ta blodprov cykeldag 2-5 och ett dag 21. Tar det sista imorgon och maken lämnar sitt sista prov nästa vecka. Därefter kan vi ringa och få en tid för besök. Undra hur långt fram i tiden det ligger?någon som vet?

Vad är det som gör att ni söker hjälp direkt? (behöver såklart inte svara om det är känsligt!)

Fick i veckan veta att en nära vän är gravid och att det tog sig på första försöket?.första i vänskapskretsen som får barn. Har varit "skonad" från det innan, skönt nog, för pressen är inte så stor då på något sätt.
    Och oj vad det kändes orättvis! 
    Samma person sa för någon vecka sen att hon torde att jag och maken skulle vara gravida en månad efter vårt bröllop?..tänkte tyst att jag borde sagt, ja om det vore så enkelt?.

Hur har ni gjort, har ni valt att berätta, eller är det er lilla hemlighet?

• elinby
    lolijoj skrev 2015-04-13 19:38:16 följande:

Jag skulle ta blodprov cykeldag 2-5 och ett dag 21. Tar det sista imorgon och maken lämnar sitt sista prov nästa vecka. Därefter kan vi ringa och få en tid för besök. Undra hur långt fram i tiden det ligger?någon som vet?

Vad är det som gör att ni söker hjälp direkt? (behöver såklart inte svara om det är känsligt!)

Fick i veckan veta att en nära vän är gravid och att det tog sig på första försöket?.första i vänskapskretsen som får barn. Har varit "skonad" från det innan, skönt nog, för pressen är inte så stor då på något sätt.
    Och oj vad det kändes orättvis! 
    Samma person sa för någon vecka sen att hon torde att jag och maken skulle vara gravida en månad efter vårt bröllop?..tänkte tyst att jag borde sagt, ja om det vore så enkelt?.

Hur har ni gjort, har ni valt att berätta, eller är det er lilla hemlighet?

Jag har samma undran just nu! Jag fick svar på alla mina prover igår och de såg jättebra ut. Jag och sambon åkte direkt till vc och lämnade de sista proverna för hiv, hepatit etc. Om en vecka får vi svar på dem och om de då ser bra ut så blir vi direkt skickade med remiss till RMC och jag är jättenyfiken på hur lång tid det tar att få komma dit och hur den här kötiden funkar...!

Nejdå, det är egentligen inte känsligt men kort och gott så visste vi redan när vi träffades (sambon har mer eller mindre alltid vetat det) att vi skulle behöva gå denna vägen om/när vi skulle vilja skaffa barn. :)

Jag kan absolut förstå den känslan av orättvishet. En ganska naturlig reaktion skulle jag säga. Det betyder ju inte att du är missunnsam! :)

Våra familjer och närmsta vänner har, precis som vi alltid vetat att detta är vägen vi måste gå så det föll sig ganska naturligt att berätta för dem att vi nu tagit steget och bestämt oss för att vi vill skaffa barn. Vår första tanke var i och för sig att hålla det hemligt för att kunna överraska när jag väl var gravid. Men sen kände vi båda att vi ville dela med oss av resan och ha våra nära och kära att bolla tankar och känslor med :) Hur har ni valt att göra?
  • elinby

Alla prover såg jättebra ut och vår remiss till RMC ska nu vara skickad! ???? Jag tycker att det verkar, här på FL som att det tar ungefär en månad från remissen till första läkarbesöket och därefter ungefär lika lång tid tills insem. Men det kan ju naturligtvis vara väldigt olika! Men jag tycker ändå att det känns som att det går snabbare för de flesta än vad iallafall vi hade ställt in oss på från början. Eller det är bara jag?

• lolijoj

Härligt att remissen är iväg för er elinby! Hoppas det går snabbt!

Själv har vi nu fått tid för det första läkarbesöket, kommer bli i början av juni.
    Börjar bli nervös för vad testerna ska visa!

• Amparo

Hoppar in här :)

Jag o min sambo var på första besöket hos RMC den 17 mars, då VUL gjordes. Innan det besöket hade vi fått lämna blod och spermaprov som såg fina ut. Läkaren sa redan då att IVF verkar vara lämplig behandling för oss. Sen behövde jag göra ett kontrastultraljud av äggledarna, vilket jag gjorde den 9 april, och allt ser normalt ut även där.

Det jobbiga nu är att läkaren ska ringa tillbaka med ett definitivt besked på att vi får köra igång med behandling, och telefontid finns inte förrän 11 maj! :(

Så nästan två månaders väntan på att få ett klart besked om nåt som läkaren var nästan säker på redan i mars....

Sen är såklart sambon bortrest vid kommande ÄL, så antagligen hinner vi precis med ett försök innan de stänger för sommaren, om vi som vi tror får gå vidare med IVF direkt då.

Håller tummarna!

Svar på tråden RMC i Malmö