• lolijoj

RMC i Malmö

Hej!

Vi har nu kämpat i 2,5år utan framgång och kände att det var dags att söka hjälp.
    Sagt och gjort, vi skickade in en egenremiss till RMC i Malmö.
    Idag lämnade jag det första av två blodprov, så nu känns det som att allt börjar på något sätt!

Någon som är i samma läge eller någon som vet vad som händer på första läkarbesöket efter att vi lämnat blod/spermieprover?

• Svar på tråden RMC i Malmö
  • pandoraDiem

Tack för svaret, misstänkte att det var drop-in :) känns skönt att det äntligen händer något.

• monn

Ja det förstår jag :) det brukar ta rätt lång tid när man är där, så ha inte bråttom! Lycka till! Vi fick undersökningstiden väldigt snabbt efter att alla prover vart lämnade :)

pandoraDiem skrev 2015-08-12 21:40:46 följande:

Tack för svaret, misstänkte att det var drop-in :) känns skönt att det äntligen händer något.

• Draugloth

pandoraDiem: Du kan lämna blodproverna på din vårdcentral. Jag lämnade mina prov direkt på morgonen (innan jobbet) och behövde inte köa alls :)

Kram till alla er som har dåliga dagar. Vet hur det känns. Jag brukar gräva ner mig med en positiv serie och choklad. Jag har tur som har en väldigt stöttande och tröstande man. Vi försöker sysselsätta oss med annat också, inte hänga upp oss på reproduktionen. Så vi renoverar hus, klipper buskar i trädgården, organiserar garderober, etc.

Jag var på RMC i tisdags. Har väl börjat smälta upplevelsen nu. Min gynekolog var bra, professionell, lugn, systematisk (men hade inte helt koll på sina papper, så ett av mina blodprov "saknades" (låg i en hög någonstans (jag tog det i ett annat län pga resa))). Gillade inte min mans androlog lika mkt, men hade lite svårt att förstå honom. De hittade inget fel på mig, allt såg bra ut, ägglossning på g. Min man hade inget att anmärka på mer än något test på det genetiska materialet (något med kromatinet) där värdet var lite för högt, och då hade man statistiskt svårare att få en spontan graviditet. Någon som vet vad detta test heter så jag kan läsa på? (Är medicinskt utbildad, så jag är nyfiken.) Han ska lämna ett spermaprov till. Övrig plan: försök några månader till. "Ni är ju så unga och har inte försökt så länge". Har kommit till stadiet där jag är arg över den kommentaren. Frustrerad över att vara kvar i "limbo". Men det är väl bara att försöka ett halvår till innan vi kan få hjälp...

• lolijoj

Hur länge har ni försökt Draugloth?
    Till oss sa dem att om vi bara hade försökt ett år så hade de sagt till oss att fortsätta själv ett tag till...men eftersom vi redan försökt så pass länge själv så satte de upp oss för IVF direkt.

Har fortfarande inte fått en kallelse för introduktionsmöte än....och läste på deras FB-sida att det är långa väntetider för de som vill göra IVF nu. Frågan är hur det funkar, går de efter något kösystem, eller hur funkar det, någon som vet?

• Team2

Ja draugloth, hur länge har ni försökt om de säger så till er? Och hur är det nu med det här med vårdgarantin, håller de på den?

Och jag är fortfarande undrande om de är bra där nere på rmc i Malmö...?

• Draugloth

Vi har "bara" försökt sedan maj 2014. Klart att det är kort tid jämfört med många andra som kämpar. Å andra sidan är det väldigt lång tid jämfört med alla mina vänner som blir gravida utan att knappt anstränga sig. Det känns som att min frustration och sorg inte räknas bara för att jag är under 30. Som det ser ut lär jag vara över 30 innan något händer...

Ingen aning om hur ivf-köer fungerar tyvärr.

Har fortfarande ont vid vänster äggstock efter vul och palpation (hade ägglossning på g på den sidan). Någon som känner igen det?

• pandoraDiem

Hej tjejer! Hur går det för er?

Jag har fått min första läkartid nu, den 29e september. Vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig, men det känns skönt att vi inte behövde vänta alltför länge på besöket iaf. Är väl lite orolig att de ska säga till oss att fortsätta som vanligt, att de inte kan hjälpa oss. Men, men, ska försöka släppa oron, det blir väl som det blir tillslut ändå.

• Draugloth

Vid besöket träffar du en gynekolog som först frågar om cykel /sexliv / sjukdomar / mediciner / etc. Därefter kollar han din cervix. Därefter vul. Därefter digital palpation av vagina. Och så går han igenom dina provsvar.

Min man fick svara på frågor, fick provsvar, testiklarna tittade på, klämdes på, mättes och ultraljudades.

Sedan träffades vi alla fyra och fick planen.

Försök att inte oroa dig, vet att det är svårt, men du kan inte påverka innan du vet mer. De säger aldrig att de inte kan hjälpa, men kan be er försöka lite till om de inte hittar något. Om vi ej fått till det om 6 mån ska vi höra av oss... Då blir det väl IVF antar jag. Får se till helgen om det tog denna gång. Troligtvis inte, orkar inte hoppas.

Lycka till med ert besök! Håller tummarna!

• pandoraDiem

Tack för svaret :) håller tummarna för att din mens inte ska komma men jag vet hur det känns att inte orka hoppas. Kram

• Draugloth

Mensen kom, som vanligt...

Idag har vi fått reda på att vi troligtvis inte kan bli med barn på naturlig väg. När vi var hos läkarna pratade de om ett avvikande spermievärde som de inte riktigt kunde förklara på svenska, och sa att vi skulle fortsätta iaf 6 mån till själva.

Idag blev min man uppringd och erbjudanden att delta i en studie. Han fick förklarat att det avvikande värdet var kromosombrott. Normalt sett har under 25% av spermierna kromosombrott, vid över 30% är chansen för naturlig graviditet "i stort sett obefintlig". Min man hade 39%... Så VARFÖR ska vi fortsätta i 6 månader till?!

Han ska lämna ett spermaprov till, får se vad det säger innan jag blir arg. Just nu känner jag mig mest lurad :(

Svar på tråden RMC i Malmö