• lolijoj

RMC i Malmö

Hej!

Vi har nu kämpat i 2,5år utan framgång och kände att det var dags att söka hjälp.
    Sagt och gjort, vi skickade in en egenremiss till RMC i Malmö.
    Idag lämnade jag det första av två blodprov, så nu känns det som att allt börjar på något sätt!

Någon som är i samma läge eller någon som vet vad som händer på första läkarbesöket efter att vi lämnat blod/spermieprover?

• Svar på tråden RMC i Malmö
  • elinby
    Amparo skrev 2015-04-29 21:52:18 följande:

Hoppar in här :)

Jag o min sambo var på första besöket hos RMC den 17 mars, då VUL gjordes. Innan det besöket hade vi fått lämna blod och spermaprov som såg fina ut. Läkaren sa redan då att IVF verkar vara lämplig behandling för oss. Sen behövde jag göra ett kontrastultraljud av äggledarna, vilket jag gjorde den 9 april, och allt ser normalt ut även där.

Det jobbiga nu är att läkaren ska ringa tillbaka med ett definitivt besked på att vi får köra igång med behandling, och telefontid finns inte förrän 11 maj! :(

Så nästan två månaders väntan på att få ett klart besked om nåt som läkaren var nästan säker på redan i mars....

Sen är såklart sambon bortrest vid kommande ÄL, så antagligen hinner vi precis med ett försök innan de stänger för sommaren, om vi som vi tror får gå vidare med IVF direkt då.

Håller tummarna!

Skönt att ni har kommit igång och ändå så pass långt! :) men nu blev jag också lite orolig för det här med sommarstängningen, visste inte att de stänger! När och hur länge gör de det? Jag tänkte att det kanske bara blev svårare att få tider och så om de hade semestrar, inte att de stängde helt och hållet?
  • lolijoj

jag tror att de har stängt hela juli om jag minns rätt, står på deras hemsida!

Jag är inställd på att vi kommer få vänta till i höst, så tänker försöka njuta av sommaren, förhoppningsvis den sista utan barn!

Håller tummarna för att ni hinner med ett försök innan sommaren Amparo!

• Amparo

De stänger v 28-32 för behandlingar. Där är fortfarande personal men de gör inga ÄP t.ex. Står några rader på hemsidan om det. Ska man köra det korta protokollet gäller mens senast 17 juni, vilket vi ser ut att klara med en veckas marginal :)

Håller tummarna för er elinby och lolijoj!

• Amparo

Efter att haft telefontid med läkaren idag bestämdes att vi ska köra igång med ivf. Är det nån här som har en uppfattning om hur snabbt man nu får en tid för besöket där man planerar ivf behandlingen? Min läkare meddelade att jag inte ska räkna med att kunna starta innan sommaren, men max 3 mån enligt vårdgarantin :(

Känns surt då de för 5-6 veckor sa att det inte var nåt problem att få starta under våren. Nu blir det i värsta fall i augusti...

Hur går det för er andra?

• lolijoj

åh, segt med väntan, men se det positivt med att det är på gång iallafall!

Jag har aldrig varit med om att tiden går sååå långsamt, och då väntar jag "bara" på det första läkarsamtalet och undersökning.
    Börjar bli rätt nervös faktiskt!
    Har tid bokat precis när ägglossningen borde vara, det kanske är bra?!

• Amparo

Ja det känns skönt att ha fått beskedet om vad som väntar. Men som du säger, tiden går såååå sakta! Kommer att bli galen av att vänta varje dag på att få komma hem och kolla brevlådan för att se om vi fått kallelsen till ivf planeringen. Känns bättre när man har ett datum att planera övriga livet efter....

Förstår att ni är lite nervösa för läkarbesöket. Man vill ju höra att allt ser bra ut och inga problem hittas som försvårar ännu mer :( Förhoppningsvis har ni bara haft otur hittills!

• lolijoj

Var på första besöket på RMC i förra veckan och fått provsvar och gjort undersökningarna.
    Det blir IVF för oss också! Troligen blir vi kallade till planering och genomgång av behandling i augusti.
    Känns skönt att veta att det blir så!

• monn

Vad spännande! Vi skall göra makeinsemination. Jag medicinerar just nu för att få ner sköldkörtelvärdet, när det är <2 så tror jag att vi kör igång. Jag har dock nyss fått nytt jobb, och känner att jag vill vänta med att bli gravid tills jag jobbat där ett par månader. Men det verkar ta sin lilla tid med sköldkörteln ändå :)

lolijoj skrev 2015-06-02 22:34:07 följande:

Var på första besöket på RMC i förra veckan och fått provsvar och gjort undersökningarna.

Det blir IVF för oss också! Troligen blir vi kallade till planering och genomgång av behandling i augusti.

Känns skönt att veta att det blir så!

• pandoraDiem

Följt er i tråden ett tag men inte skrivit något eftersom det först nu har gått ett år sedan vi började försöka få en liten. Nu är iaf remiss inskickat till RMC, får se hur lång tid det tar innan vi får komma in och lämna prover. Hoppas vi blir godkända för utredning först och främst, står på deras hemsida att det ska ha gått ett år utan att man blivit gravid och jag råkade ut för ett x i januari. Tänkte vända mig till en privat klinik om inte RMC vill ha oss, något här som gjort utredning privat? Är det isf Nordic ivf centre som är alternativit här i malmö?

Fick också precis reda på en graviditet i vår vänskapskrets, så jobbigt med alla blandade känslor. Börjar bli less på att gå igenom det här ensam så funderar faktiskt på att berätta hur det ligger till. Lite orolig på hur reaktionerna kommer bli bara, om fler blir gravida är jag lite rädd att isf bli den där tjejen man undviker för att inte säga fel saker till.

• Draugloth

Vi ska till RMC på tisdag. Hade en tid för 2 mån sedan (3 v efter sista provet togs), men min man blev utkallad på jobb utomlands... Vi lämnade alla prover i maj. Har varit en lång väntan... Svårt att tänka på något annat denna vecka. Hjälper inte med alla nyfödda runtomkring (som blev till på nästan första försöket) samt oplanerade graviditeter.

Vi har sedan ca 2 mån berättat för de som frågar att vi håller på med en utredning. Att smussla med det och ljuga gjorde det bara värre för mig. Vi har inget att skämmas för! Man slipper de flesta frågorna ("är det inte dags snart? ") när man är öppen, men man får vara beredd på "det går nog bara du slappnar av".

Svar på tråden RMC i Malmö