• Anonym (Sofia)

Påpeka för överviktiga

Är det fel eller oartigt att påpeka för överviktiga att de kanske inte borde köpa så mycket godis och läsk? Eller ge tips om mer hälsosam mat? Jag brukar ganska ofta göra det och försöker uppmuntra till en hälsosam livsstil.

Min man tycker att det är fel och sonen tycker ibland att jag är pinsam. Men det gör ju i alla välmening, så varför skulle det vara fel? Ingen vill väl vara tjock? Jag tänker att det också är lättare att inte köpa en massa chips om någon säger åt en..

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Påpeka för överviktiga
  • Anonym (De vet nog själva)

Ok om du vill göra något åt övervikten men då ska du Överdriva ordentligt. Tex ta tjugo godispåsar och le vackert lägg dem i tjocka tantens kundvagn. I bästa fall bestämmer hon sig för att banta lite extra. testa Lite omväxling för en gångs skull.

• Jennie med ie
    ErnstHugo skrev 2015-04-01 12:57:42 följande:
    lägger du ner vispgrädde och kött i de smalas vagnar?
    Knackar på rutan till överviktiga bilister och säger "Ska du verkligen köra bil? Cykla är mycket hälsosammare"?
  • Anonym (b)

Är inte detta dagens bästa tråd?

• Anonym (anonym)

Kanske ska man börja fråga människor på bussen vart de ska om de är överviktiga och rekommendera dem att gå av några hållplatser tidigare eftersom det är bra att röra på sig.

• Aniiee
    Anonym (vad finns i skogen, jo .....) skrev 2015-04-01 12:30:16 följande:
    Haha, tror du verkligen att vi går på det, finns nog inte nån vettig människa som säger så! Hade du sagt så till mig så hade du legat raklång kan jag meddela! Fruktansvärt oförskämt!
    Man kan ju önska att det är ett skämt, men det finns faktiskt de som säger sånt. Min syster (väger 116 kg, har vägt 135) och hennes dotter (6 år, normalviktig åt det smala hållet, som jag och hennes mormor och hennes pappa) var och handlade tårtingredienser till hennes födelsedag. Det kom en tant och såg när de lade ned godis till tårtan i korgen, såg förstås resten av tårtgrejorna (färdiga tårtbottnar, sylt, grädde osv) och kommenterade. Hon hävde ur sig "Ska du göra ungen lika tjock som du är? Nej, det förstås, så smal som hon är så får väl hon bara en sked och smäller i dig resten."
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Anonym (vad finns i skogen, jo .....)
    Aniiee skrev 2015-04-01 13:52:30 följande:

Man kan ju önska att det är ett skämt, men det finns faktiskt de som säger sånt. Min syster (väger 116 kg, har vägt 135) och hennes dotter (6 år, normalviktig åt det smala hållet, som jag och hennes mormor och hennes pappa) var och handlade tårtingredienser till hennes födelsedag. Det kom en tant och såg när de lade ned godis till tårtan i korgen, såg förstås resten av tårtgrejorna (färdiga tårtbottnar, sylt, grädde osv) och kommenterade. Hon hävde ur sig "Ska du göra ungen lika tjock som du är? Nej, det förstås, så smal som hon är så får väl hon bara en sked och smäller i dig resten."

WHAT!?! Jisses sista idioten är ännu inte född :/
  • Anonym (Sofia)

Det känns som att jag blir väldigt missförstådd i denna tråd. Jag ger mig inte på folk eller är taskig utan jag försöker uppmuntra och peppa. Säger ju inte "Köp inte chips, tjockis" utan ger alltid råd och tips med ett leende. Morotsstavar med dipp är lika gott som chips :)

Alla kommentarer om kött eller klädstil är ju helt irrelevanta. Det här handlar inte om personliga åsikter utan om hälsa och välmående.

Men nu har jag fått lära mig att alla tjocka tydligen har cancer och därför är det synd om dem. Ojoj. 

Att man har varit gravid är ingen ursäkt. Jag har två barn, och visst var jag inte i kanonform i direkt, men efter 2 månaders träning och rätt kost är det inga problem att vara i god hälsosam form!

• Aniiee
    Anonym (Sofia) skrev 2015-04-01 14:45:26 följande:

Det känns som att jag blir väldigt missförstådd i denna tråd. Jag ger mig inte på folk eller är taskig utan jag försöker uppmuntra och peppa. Säger ju inte "Köp inte chips, tjockis" utan ger alltid råd och tips med ett leende. Morotsstavar med dipp är lika gott som chips :)

Alla kommentarer om kött eller klädstil är ju helt irrelevanta. Det här handlar inte om personliga åsikter utan om hälsa och välmående.

Men nu har jag fått lära mig att alla tjocka tydligen har cancer och därför är det synd om dem. Ojoj. 

Att man har varit gravid är ingen ursäkt. Jag har två barn, och visst var jag inte i kanonform i direkt, men efter 2 månaders träning och rätt kost är det inga problem att vara i god hälsosam form!

Jodå, vi förstår att du säkert VILL väl, men du förstår inte att det kanske inte alls uppskattas. Hade du kommit fram till mig (nu är jag inte tjock, men ändå) och påpekat att morotsstavar är nyttigare än chips, så hade du fått upplysningen att det är det inte alls, för jag är allergisk mot morötter.

Du ska liksom inte lägga dig i, för du vet inget om den som köper chipsen....
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Flizus
    Anonym (Sofia) skrev 2015-04-01 14:45:26 följande:

Det är du som inte förstår. Att komma med oombedda kostråd till överviktiga/feta personer är både kränkande och kontraproduktivt.

Vill du seriöst försöka påverka bör du göra det på ett konstruktivt sätt.
  • Dr Mupp

Vad jag köper eller inte köper har du inget att göra med. Skulle du påpeka mina inköp så skulle jag vänligt och uppmuntrande be sig dra på helvete. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Påpeka för överviktiga