• Anonym (Sofia)

Påpeka för överviktiga

Är det fel eller oartigt att påpeka för överviktiga att de kanske inte borde köpa så mycket godis och läsk? Eller ge tips om mer hälsosam mat? Jag brukar ganska ofta göra det och försöker uppmuntra till en hälsosam livsstil.

Min man tycker att det är fel och sonen tycker ibland att jag är pinsam. Men det gör ju i alla välmening, så varför skulle det vara fel? Ingen vill väl vara tjock? Jag tänker att det också är lättare att inte köpa en massa chips om någon säger åt en..

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Påpeka för överviktiga
  • LFF

Om jag inte bett om din åsikt angående min vikt och mina shoppingvanor ska du hålla käft. Punkt.

• Brumma
    Anonym (Sofia) skrev 2015-04-01 10:38:33 följande:

Det känns som att folk överdriver och övertolkar allt. Jag ser inte ner på överviktiga och jag säger inget för att vara elak! Försöker komma med tips och peppa på ett vänligt sätt. Om någon har jättemycket läsk i sin kundvagn kan jag säga: "Ska du verkligen köpa sådär mycket läsk? Vatten är en bättre måltidsdryck."

Fast det där låter EXTREMT nedlåtande. Och ja, det uppfattas med största säkerhet som elakt.

Vad du uppnår med en sådan kommentar är i bästa fall att personen blir irriterad på dig men rycker på axlarna och avfärdar dig som en socialt inkompetent idiot. I värsta fall så förstör du ngn dag, vecka osv. Du spär på ngn dåliga självförtroende och får ngn att må ännu sämre än personen redan gjorde. Nu drar jag det LÅNGT men skulle du uttala de orden om du visste att de kanske blir sista droppen som får ngn att gå hem och skära upp handlederna..

Håller helt och fullt med din man och son...
  • AnnaKG

Det känns som att folk överdriver och övertolkar allt. Jag ser inte ner på överviktiga och jag säger inget för att vara elak! Försöker komma med tips och peppa på ett vänligt sätt. Om någon har jättemycket läsk i sin kundvagn kan jag säga: "Ska du verkligen köpa sådär mycket läsk? Vatten är en bättre måltidsdryck."

Hahaha så himla kul!! Menar du allvar? Går du fram till en helt okänd person o påpekar vad dom har i kundvagnen??

Om du stöter på en väldigt underviktig person men en knippe broccoli och en flaska Loka.. Vad säger du då???

Det är ju väldigt ohälsosamt att vara underviktig oxå!

Känner du att du har den rätten att läggs dig i andras andra människors sätt att leva??
  • Jennie med ie

Att uppmuntra en hälsosam livsstil är givetvis inte fel. Tvärtom. Men hur man gör det på kan ju uppenbarligen variera. Generellt sett så ju mindre du känner människan i fråga så ju mindre är det okej att o-ombedd lägga dig i så att säga. Att gå fram till främmande människor och baserat på deras kroppstorlek kommentera innehållet i deras kundvagn t ex är långt förbi gränsen för allmänt hyfs. Att försöka påverka ens närståendes matvanor och uppmuntra till bättre val är en helt annan sak, men även där krävs fingertoppskänsla. Fel ordval eller fel agerande kan få de närstående att må ännu sämre över sin vikt än de många gånger redan gör vilket inte underlättar situationen, tvärtom vad många "jag menar bara väl när jag säger till!"-personer tror.

• Virriga Vera

Jag hoppas att du inte då tar illa vid dig att folk talar om att det är bättre att du håller käften än att bevisa att du är totalt blåst näta gång du öppnar munnen, de gör det ju av ren välvilja så att du vet det till nästa gång.....
  • Anonym (De vet nog själva)

Vikt är ett känsligt ämne som utomstående helst ska låta bli att lägga sig i. Vare sig det är över eller undervikt. Lider man av det så söker man hjälp men inte av butikskunder. Jag kan tänka mig att du blir opopulär.

• Virriga Vera
    Anonym (b) skrev 2015-04-01 12:09:02 följande:
    Jag tycker inte att det är fel så länge det sker med omsorg och respekt.
    Och du menar att det är omsorg och respekt att tala om det för helt okända personer i den lokala ICA butiken?
  • Anonym (vad finns i skogen, jo .....)

Haha, tror du verkligen att vi går på det, finns nog inte nån vettig människa som säger så! Hade du sagt så till mig så hade du legat raklång kan jag meddela! Fruktansvärt oförskämt!
  • Santin

Du måste skämta. Hoppas verkligen detta var dagens 1 aprilskämt.

Nej man påpekar inte sånt. Varenda överviktig människa är fullt medveten om att den är överviktig.

• Efraim Barkbit
    lägger du ner vispgrädde och kött i de smalas vagnar?
    Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
Svar på tråden Påpeka för överviktiga