• vonpluring

Jag är en person med starkt nationalistiska åsikter. Ställ era frågor!

God dag där ute!

Jag är en person som brukar föra diskussioner på Flashback där det nyligen startades trådar av extremfeminister som ville att man skulle ställa dem frågor. Jag tyckte det blev intressant och inspirerades lite att själv göra samma sak, fast då tillägnat min "extrema" åsiktskant.

Jag är en person med starkt nationalistiska åsikter, ni vet en sån där person som har taskig värdegrund och förmodligen är rasist. Jag röstade naturligtvis på SD i båda valen 2014, men sanningen är att jag har åsikter som är mer radikala än deras. Jag vill att ni i den här tråden ska kunna ställa mig frågor, för att ge er en mer nyanserad bild av nationalister och meningsmotståndare. Jag tror det är nyttigt att man möter människor som inte håller med en, istället för att hamna i nån sorts konsensus där ens åsikter och världsbild cementeras. Förhoppningsvis kommer jag kunna spräcka vissa fördomar.

Fråga mig vad som helst, precis vad som helst. Jag kommer att svara på alla frågor som inte är trams. Jag kommer inte svara på allt för personliga frågor som riskerar att outa mig. Ni får hemskt gärna hata mig, det gör mig inget och det räknar jag med att vissa kommer göra, men försök hålla en hög nivå på inläggen. Personangrepp kommer jag inte att svara på.

Hit me!

• Svar på tråden Jag är en person med starkt nationalistiska åsikter. Ställ era frågor!
  • Anonym (Lemmy)
    vonpluring skrev 2015-04-06 18:05:45 följande:
     Vi kan skapa ett bra samhälle med den mängd vi har nu.
    Det är ju just det vi inte kan. Du vill tro det men, sanningen är den att vi kan inte det. Vi har en negativ befolkningspyramid. Inte riktigt så illa som andra länder men ändå, vi kommer sitta ordentligt i skiten redan om 20 år.
  • MEE83
    Anonym (paulburnley) skrev 2015-04-06 14:40:39 följande:
    Det handlar väl om att överleva, globalisering kommer driva den svenska arbetarklassen ner i djup fattigdom.
    Drivs svensk arbetarklass ner i djup fattigdom när företaget de arbetar för exporterar varor och produkter till andra marknader? 

Drivs svensk arbetarklass ner i djup fattigdom om det ekonomiska välståndet växer i utvecklingsländer?

Ta Kina till exempel, medelklassen i Kina har ökat dramatiskt, det påverkar svenska företag på ett positivt sätt, då fler människor i Kina har råd att konsumera svenska produkter, vilket ökar lönsamheten för företagen och kanske även genererar nyanställningar, svensk export till Kina ökade med 4,7% förra året.

Det ökade välståndet i länder som Kina resulterar även i tillväxt i besöksnäringen, sedan 2009 har kinesiska turister som besöker Sverige ökat med 100% ungefär(183 000 övernattningar 2014), på Vasa museet finns det nuförtiden möjlighet att boka guidade turer på mandarin/kinesiska(bara för att ta ett exempel).

Man överlever genom att vara konkurrenskraftig, öppen och attraktiv, man överlever inte genom att bygga murar, även SD är med på det.
  • vonpluring
    SpanskaFlugan skrev 2015-04-06 16:19:34 följande:

Vem är svensk enligt dig? Kan man bli svensk eller är det något som enbart bestäms utifrån arv, DNA, eller något annat?

Svenskhet är naturligtvis en fråga om genetik, men det är inte enbart genetiken som bestämmer om du är svensk. Det är dock den grundläggande faktorn.
    Anonym (Agathon) skrev 2015-04-06 16:30:30 följande:

Hej. Hur tycker du att man ska förklara för folk att inte SD är rasister? Det räcker tydligen inte med att man förklarar att det inte finns jobb! Inte finns bostad! Att Sverige inte kan rädda hela världen och bör inte så heller. SD är ju dom enda som vågar ta i dom här frågorna. Människor förstår inte att det inte är hållbart denna massinvandring men det är svårt att förklara för då är man rasist. Vilket jag inte är. Har haft massor av utländska elever och tycker lika mycket om dom som dom svenska, det handlar inte om det. Men nåt måste göras och vår regering är flat.... Har du nåt förslag på hur vi ska kunna rädda vårt land? Vårt älskade Sverige...

Jag skulle helst vilja uppmana folk till att inte bry sig så särskilt mycket om epitetet "rasist". Det är väl inget konstigt med att värna om sin egna befolkning, varför skulle det vara det? Det är väl snarare något som är väldigt naturligt och sunt? Men om du nu träffar på någon som påstår att SD är rasister, då ska du fråga hur vederbörande definierar rasism och hur SD utifrån den definitionen är rasister. Förmodligen kommer då vederbörande 1. börja svamla om "alla människors lika värde" och dylika floskler, då ska du påpeka att det bara är trams och inte har med saken att göra eller 2. ge en väldigt generös definition på rasism, och då ska du påpeka att ordet rasism bara blivit utvattnat och inte är något att bry sig om längre.

Ja, i korthet består mitt förslag i ett invandringsstopp från länder utanför Europa, samt någon form utav återvandringspolitik. Jag vill inte tvinga tillbaka 100% av alla utomeuropeiska invandrare, utan jag ser hellre att man försöker föra en sådan återvandring med morot och piska.
    Anonym (hm) skrev 2015-04-06 16:33:46 följande:

tycker du att din adopterade sydamerikanska vän också ska föregå med gott exempel och åka hem?

Ur en objektiv synvinkel skulle det naturligtvis vara önskvärt, men en enskild person har ingen betydelse ur ett större perspektiv, så personligen skulle jag ju tycka det var lite tråkigt. Det skulle dock vara ett pris värt att betala om det hade inneburit att Sverige i framtiden får förbli svenskt. Man behöver ju nödvändigtvis inte förlora honom som vän bara för att han flyttar tillbaka till Sydamerika.

För övrigt är adoptivbarn en egen kategori. Jag tror inte det är särskilt många adoptivbarn som flyttar tillbaka till sitt födelseland.
  • Anonym (vilgot)
    vonpluring skrev 2015-04-06 17:58:30 följande:
    Jag är nationalist eftersom jag tror att det är viktigt att ett samhälle har en stark gemenskap och sammanhållning. Nationen och nationalstaten är helt enkelt den bästa utgångspunkten att ha för mänsklig organisering.

Det är en vanlig missuppfattning, eller felaktig fördom, att nationalism innebär att man tycker sitt land är bättre än andra länder. Det stämmer helt enkelt inte. Bara för att du bryr dig om din familj mer än din granne så betyder det inte att du tror att du på något sätt är bättre än din granne.

Det finns mycket som skiljer Sverige och svenskarna från andra. Självklart är Sverige och svenskarna en unik särart.

Om man tar på individuell nivå är det absolut rimligt att gå på kvalitéer istället för nationalitet. Men på ett kollektivt plan är det viktigt att folk i ett samhälle har en gemensam identitet, och då måste man ju särskilja människor utifrån nationalitet.
    Jag förstår inte riktigt varför man måste det. Jag är 26 år och identifierar mig på flera sätt mer med en 26-åring från Kina än en 70-åring från Sverige. Jag är ateist och identifierar mig mer med en ateist från arabvärlden än en djupt religiös svensk. Vem bestämmer att det är just den nationella identiteten som skall vara gemensam och att det är just efter nationalitet som vi skall gruppera oss?
  • Anonym (vilgot)
    vonpluring skrev 2015-04-06 18:21:17 följande:
    Svenskhet är naturligtvis en fråga om genetik, men det är inte enbart genetiken som bestämmer om du är svensk. Det är dock den grundläggande faktorn.
    Anonym (Agathon) skrev 2015-04-06 16:30:30 följande:

Hej. Hur tycker du att man ska förklara för folk att inte SD är rasister? Det räcker tydligen inte med att man förklarar att det inte finns jobb! Inte finns bostad! Att Sverige inte kan rädda hela världen och bör inte så heller. SD är ju dom enda som vågar ta i dom här frågorna. Människor förstår inte att det inte är hållbart denna massinvandring men det är svårt att förklara för då är man rasist. Vilket jag inte är. Har haft massor av utländska elever och tycker lika mycket om dom som dom svenska, det handlar inte om det. Men nåt måste göras och vår regering är flat.... Har du nåt förslag på hur vi ska kunna rädda vårt land? Vårt älskade Sverige...

Jag skulle helst vilja uppmana folk till att inte bry sig så särskilt mycket om epitetet "rasist". Det är väl inget konstigt med att värna om sin egna befolkning, varför skulle det vara det? Det är väl snarare något som är väldigt naturligt och sunt? Men om du nu träffar på någon som påstår att SD är rasister, då ska du fråga hur vederbörande definierar rasism och hur SD utifrån den definitionen är rasister. Förmodligen kommer då vederbörande 1. börja svamla om "alla människors lika värde" och dylika floskler, då ska du påpeka att det bara är trams och inte har med saken att göra eller 2. ge en väldigt generös definition på rasism, och då ska du påpeka att ordet rasism bara blivit utvattnat och inte är något att bry sig om längre.

Ja, i korthet består mitt förslag i ett invandringsstopp från länder utanför Europa, samt någon form utav återvandringspolitik. Jag vill inte tvinga tillbaka 100% av alla utomeuropeiska invandrare, utan jag ser hellre att man försöker föra en sådan återvandring med morot och piska.Ur en objektiv synvinkel skulle det naturligtvis vara önskvärt, men en enskild person har ingen betydelse ur ett större perspektiv, så personligen skulle jag ju tycka det var lite tråkigt. Det skulle dock vara ett pris värt att betala om det hade inneburit att Sverige i framtiden får förbli svenskt. Man behöver ju nödvändigtvis inte förlora honom som vän bara för att han flyttar tillbaka till Sydamerika.

För övrigt är adoptivbarn en egen kategori. Jag tror inte det är särskilt många adoptivbarn som flyttar tillbaka till sitt födelseland.
    Men varför är det sunt att bry sig mer om en främling som ser ut som en själv, talar samma språk som en själv och firar samma högtider som en själv, än en främling med en annan etnisk tillhörighet?

Att man bryr sig extra mycket om sin egen familj är ju för att man älskar dem, man känner dem och det är dessa man umgås med och de är helt enkelt en stor del av ens liv. Om jag aldrig hade känt min pappa hade jag ju knappast brytt mig mer om honom än om grannen, liksom.
  • vonpluring
    Anonym (vilgot) skrev 2015-04-06 17:11:34 följande:
    1. Vad är då sund nationalism?

Har så många frågor, här kommer några till!

2. Du skrev i ett svar till en annan att en invandrare som inte kommer från ett närliggande land bör föregå med gott exempel och flytta hem. Gäller detta enbart första generationens invandrare eller bör även en andra- eller tredjegenerationens invandrare flytta "hem" även om han eller hon inte har någon kontakt med "hemmet" ifråga? Vad händer om "hemlandet" inte tar emot invandraren? Var går i så fall gränsen, när kan man säga att det icke-svenska ursprunget "suddats ut" (alltså i vilken generation)?

3. Är det kulturen som som är det viktiga, att man får bo i Sverige om man är en del av traditionell svensk kultur (tänk: firar midsommar), eller är det hudfärg/etnicitet som är viktigt? Om båda är viktiga: är det ena viktigare än det andra?

4. Om kulturen är det viktigaste, hur ser du på att kultur inte är något statiskt utan utvecklas oavsett om vi tillåter invandrare att komma hit eller ej. Konsumerar du själv någon kultur som inte är traditionellt svensk ursprungligen. Äter du t.ex. pizza, firar du alla hjärtans dag eller liknande? Om nej: Ser du det som något slags landsförräderi om någon annan gör detta?

5. Om hudfärgen är det viktiga: Varför? Hur kommer vi att lida om t.ex. andelen blondiner eller människor med vit hy är mycket liten/inte existerar alls om trehundra år som följd av människors fria val av partner? 

6. Skulle du kunna tänka dig att flytta till ett annat land och i så fall till vilket/vilka?

7. Vem är din största nationalistiska förebild?

8. Hur är din inställning till judar?
    Jag numrerade dina frågor för att enklare få översikt.

1. Sund nationalism är nationalism som inte bygger på hat och som har respekt mot andra nationer och nationaliteter. En sund nationalism har en positiv inställning till samarbete nationer emellan och kulturellt utbyte.

2. Ja, det gäller även andra-tredje generationens invandrare, även om jag inser att det är lägre sannolikhet att de flyttar till det land de ursprungligen kommer ifrån än någon som faktiskt är född där. Jag kommer alltid uppmuntra icke-européer att flytta till sitt ursprungsland, för jag tror att det i längden är en win-win-win.

3. Etnicitet är det viktiga. Även om man i teorin kan tänka sig att ett mångetniskt samhälle med en gemensam kultur så kommer det i praktiken aldrig vara så. Ett mångetniskt samhälle kommer alltid vara ett splittrat samhälle, i olika nivåer.

4. Självklart utvecklas kulturer hela tiden, och jag ser absolut inga problem med att svenskar äter pizza eller firar Alla hjärtans dag (även om jag personligen kan tycka att den "högtiden" är rätt fånig). Kulturutbyte mellan länder är inga som helst problem, men då handlar det om kulturyttringar som svenskar frivilligt anammar och sedan gör till en del av den svenska kulturen. I 60-talets Sverige kunde vi röka kubanska cigarrer och dricka colombianskt kaffe trots att samhället var kulturellt homogent. Vi behövde inte importera några invandrare för att kunna ta del av dessa kulturutbyten.

5. Hudfärgen är ju en av de saker som gör att vi svenskar identifierar oss med varandra, så det är klart att hudfärgen är viktig. Just blondiner tycker jag är vackra, så det skulle ju vara synd om de blev färre andelsmässigt. 300 år är långt fram och så långsiktigt ser jag inte, men jag vill att jag själv ska kunna åldras och att mina barn ska kunna växa upp i ett så välmående och tryggt samhälle som möjligt. För att det ska vara möjligt måste vi överge mångkulturalismen, och då krävs att en överhängande majoritet av befolkningen i Sverige är svenskar.

6. Ja, det har jag faktiskt funderat på. Jag skulle kunna tänka mig att flytta till t.ex. Island eller Norge. Något land i Östeuropa är inte heller uteslutet, men mindre troligt. Sannolikt kommer jag nog dock bo i Sverige hela mitt liv.

7. Jag har faktiskt inte så många, men givetvis ser jag personer som arbetade för svensk nationalism som förebilder i någon mening. T.ex. Per-Albin Hansson och Tage Erlander, som var i framkant i bygget av folkhemmet.

8. Jag har faktiskt ingen speciell inställning till judar. De judar som bott i Sverige i många generationer betraktar jag som en nationell minoritet som vi klarar av att samexistera med.
  • vonpluring
    Anonym (Lemmy) skrev 2015-04-06 18:13:56 följande:
    Det är ju just det vi inte kan. Du vill tro det men, sanningen är den att vi kan inte det. Vi har en negativ befolkningspyramid. Inte riktigt så illa som andra länder men ändå, vi kommer sitta ordentligt i skiten redan om 20 år.
    Du inser väl själv att ständig befolkningstillväxt inte är hållbart i ett längre perspektiv?

Visst, om vi skulle ha en liten befolkningsökning för att svenskar föder tillräckligt många barn skulle väl det vara positivt, men om alternativet är ett otryggt, splittrat och exploaterat mångkulturellt samhälle för att klara av en befolkningstillväxt är mitt svar naturligtvis nej.

Dessutom är det inte hugget i sten att svenskar för all framtid kommer ha en för låg nativitet. Färöarna är det land i Europa med högst nativitet, Färöarna har ingen nämnvärd invandring, varför skulle inte Sverige kunna uppnå samma nativitet som Färöarna med en vettig politik?
  • vonpluring
    Anonym (vilgot) skrev 2015-04-06 18:25:10 följande:
    Jag förstår inte riktigt varför man måste det. Jag är 26 år och identifierar mig på flera sätt mer med en 26-åring från Kina än en 70-åring från Sverige. Jag är ateist och identifierar mig mer med en ateist från arabvärlden än en djupt religiös svensk. Vem bestämmer att det är just den nationella identiteten som skall vara gemensam och att det är just efter nationalitet som vi skall gruppera oss?
    För att en sådan gruppering är den pragmatiskt och funktionellt mest rimliga. Du identifierar dig mer med en 26-åring från Kina än en 70-åring från Sverige, det kan jag köpa, men du identifierar dig mer med 70-åringen från Sverige än en 70-åring från Kina, eller hur?

För att skapa ett sammanhållet och tryggt samhälle är det viktigt att en överhängande majoritet delar samma nationella identitet, det är det jag säger. Sen får du gärna identifiera dig med folk i andra länder, men om vi tillåter dem komma hit i stora mängder så får det konsekvenser för tryggheten och sammanhållningen i vårt samhälle, och därför kan vi inte acceptera det.
  • vonpluring
    Anonym (vilgot) skrev 2015-04-06 18:32:03 följande:
    Men varför är det sunt att bry sig mer om en främling som ser ut som en själv, talar samma språk som en själv och firar samma högtider som en själv, än en främling med en annan etnisk tillhörighet?

Att man bryr sig extra mycket om sin egen familj är ju för att man älskar dem, man känner dem och det är dessa man umgås med och de är helt enkelt en stor del av ens liv. Om jag aldrig hade känt min pappa hade jag ju knappast brytt mig mer om honom än om grannen, liksom.
    Jag menar inte på individuell nivå, utan på kollektiv nivå. Självklart tycker jag att det är viktigare att befolkningen i mitt eget land mår bra än att befolkningen i ett land på andra sidan jordklotet mår bra, och det beror på att:

1. Jag är en del av befolkningen. Om befolkningen mår dåligt mår förmodligen jag själv dåligt.
    2. Jag identifierar mig med personer i befolkningen. Jag har av den anledningen större sympati och förståelse för dem.
    3. Befolkningen i mitt land är personer som jag träffar när jag är ute och rör mig. Självklart vill jag att de miljöer jag rör mig i ska präglas av välmående och lyckliga människor.

Vi skulle ju kunna dra ditt exempel ännu längre: Varför är det sunt att bry sig om en människa som du inte känner mer än en skogsödla? Varför lägger vi mer tid och resurser för att se till att människor mår bra än att skogsödlor mår bra?
  • Aniiee

Jahapp, vart tycker du att jag ska flytta då?

The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
Svar på tråden Jag är en person med starkt nationalistiska åsikter. Ställ era frågor!