Anonym (vilgot) skrev 2015-04-06 17:11:34 följande:
1. Vad är då sund nationalism?
Har så många frågor, här kommer några till!
2. Du skrev i ett svar till en annan att en invandrare som inte kommer från ett närliggande land bör föregå med gott exempel och flytta hem. Gäller detta enbart första generationens invandrare eller bör även en andra- eller tredjegenerationens invandrare flytta "hem" även om han eller hon inte har någon kontakt med "hemmet" ifråga? Vad händer om "hemlandet" inte tar emot invandraren? Var går i så fall gränsen, när kan man säga att det icke-svenska ursprunget "suddats ut" (alltså i vilken generation)?
3. Är det kulturen som som är det viktiga, att man får bo i Sverige om man är en del av traditionell svensk kultur (tänk: firar midsommar), eller är det hudfärg/etnicitet som är viktigt? Om båda är viktiga: är det ena viktigare än det andra?
4. Om kulturen är det viktigaste, hur ser du på att kultur inte är något statiskt utan utvecklas oavsett om vi tillåter invandrare att komma hit eller ej. Konsumerar du själv någon kultur som inte är traditionellt svensk ursprungligen. Äter du t.ex. pizza, firar du alla hjärtans dag eller liknande? Om nej: Ser du det som något slags landsförräderi om någon annan gör detta?
5. Om hudfärgen är det viktiga: Varför? Hur kommer vi att lida om t.ex. andelen blondiner eller människor med vit hy är mycket liten/inte existerar alls om trehundra år som följd av människors fria val av partner?
6. Skulle du kunna tänka dig att flytta till ett annat land och i så fall till vilket/vilka?
7. Vem är din största nationalistiska förebild?
8. Hur är din inställning till judar?
Jag numrerade dina frågor för att enklare få översikt.
1. Sund nationalism är nationalism som inte bygger på hat och som har respekt mot andra nationer och nationaliteter. En sund nationalism har en positiv inställning till samarbete nationer emellan och kulturellt utbyte.
2. Ja, det gäller även andra-tredje generationens invandrare, även om jag inser att det är lägre sannolikhet att de flyttar till det land de ursprungligen kommer ifrån än någon som faktiskt är född där. Jag kommer alltid uppmuntra icke-européer att flytta till sitt ursprungsland, för jag tror att det i längden är en win-win-win.
3. Etnicitet är det viktiga. Även om man i teorin kan tänka sig att ett mångetniskt samhälle med en gemensam kultur så kommer det i praktiken aldrig vara så. Ett mångetniskt samhälle kommer alltid vara ett splittrat samhälle, i olika nivåer.
4. Självklart utvecklas kulturer hela tiden, och jag ser absolut inga problem med att svenskar äter pizza eller firar Alla hjärtans dag (även om jag personligen kan tycka att den "högtiden" är rätt fånig). Kulturutbyte mellan länder är inga som helst problem, men då handlar det om kulturyttringar som svenskar frivilligt anammar och sedan gör till en del av den svenska kulturen. I 60-talets Sverige kunde vi röka kubanska cigarrer och dricka colombianskt kaffe trots att samhället var kulturellt homogent. Vi behövde inte importera några invandrare för att kunna ta del av dessa kulturutbyten.
5. Hudfärgen är ju en av de saker som gör att vi svenskar identifierar oss med varandra, så det är klart att hudfärgen är viktig. Just blondiner tycker jag är vackra, så det skulle ju vara synd om de blev färre andelsmässigt. 300 år är långt fram och så långsiktigt ser jag inte, men jag vill att jag själv ska kunna åldras och att mina barn ska kunna växa upp i ett så välmående och tryggt samhälle som möjligt. För att det ska vara möjligt måste vi överge mångkulturalismen, och då krävs att en överhängande majoritet av befolkningen i Sverige är svenskar.
6. Ja, det har jag faktiskt funderat på. Jag skulle kunna tänka mig att flytta till t.ex. Island eller Norge. Något land i Östeuropa är inte heller uteslutet, men mindre troligt. Sannolikt kommer jag nog dock bo i Sverige hela mitt liv.
7. Jag har faktiskt inte så många, men givetvis ser jag personer som arbetade för svensk nationalism som förebilder i någon mening. T.ex. Per-Albin Hansson och Tage Erlander, som var i framkant i bygget av folkhemmet.
8. Jag har faktiskt ingen speciell inställning till judar. De judar som bott i Sverige i många generationer betraktar jag som en nationell minoritet som vi klarar av att samexistera med.