Aniiee skrev 2015-04-06 19:19:16 följande:
Jahapp, vart tycker du att jag ska flytta då?
Var kommer du ifrån?
Anonym (vilgot) skrev 2015-04-06 19:21:11 följande:
Jag har svårt att se själva kärnan i ditt resonemang. Handlar det om att bevara den vita "rasen" för sakens skull eller handlar det om trygghet och att andra "raser" är ett hot mot tryggheten?
För mig är det verkligen inte självklart att jag identifierar mig mer med en svensk 70-åring än en 70-åring från Kina. Det är för mig helt individbaserat. Till skillnad från dig har jag många vänner som härstammar från alla möjliga platser i världen och jag kan inte se någon korrelation - baserat på mina egna erfarenheter - mellan hudfärg och till vilken grad jag identifierar mig med dem. Jag bryr mig inte heller nödvändigtvis mer om dem som är mer lika mig (absolut inte utseendemässigt men ej heller när det kommer till personligheten).
Som jag ser det är det utanförskapet som leder till trygghetsproblem i samhället. Nationalism, rasism, funkofobi, arbetslöshet, segregering m.m. är några faktorer som enligt mig bidrar till att folk hamnar utanför. Jag gissar att din sydamerikanska vän, för att ta ett exempel, inte är en farlig, kriminell person som är ett hot mot sin omgivning trots att hen är icke-vit. Den vännen är i så fall ett exempel på hur hudfärg och "hot mot tryggheten" inte går hand i hand.
Du svarade inte på vad som händer om ursprungslandet vägrar att ta emot den andra- eller tredjegenerationens invandrare som du vill utvisa?
Hela sammanhållningen och hemmahörigheten och i förlängningen tryggheten hotas av att stora kollektiv av människor som inte är svenska, och därmed inte identifierar sig som svenskar, bosätter sig i vårat samhälle. Kalla det "raser" om du vill, men det är däri problemet ligger.
Jo, självklart är det mycket större sannolikhet att du identifierar dig med en svensk 70-åring än en kinesisk. Du delar kultur i flera avseenden med en svensk. En kinesisk skulle du förmodligen inte ens kunna kommunicera med. Det spelar inte så stor roll om vem du personligen bryr dig om - den svenska statens uppgift är naturligtvis att se till sin egen befolknings egenintressen före andra befolkningars.
Ja, utanförskapet är ju en konsekvens av invandringen och mångkulturprincipen. Det som skapar utanförskapet, vilket är flera olika faktorer som du t.ex. nämner, bland annat att folk föredrar att bo med sina egna, är en mänsklig fakultet vi måste förhålla oss till. Vi kan inte förändra naturliga biologiska mänskliga premisser.
Det är naturligtvis ingen som tror att ALLA invandrare är kriminella eller farliga. Men man måste inse att konsekvenserna av invandringen och mångkulturprincipen är att vi kommer få ett mer otryggt samhälle med högre brottslighet. Sen får man tycka att det är bra eller dåligt, ni får gärna tycka att det är ett pris värt att betala, men det går inte att förneka att det är så.
Angående det sista: Självklart tycker jag inte att personer ska tvingas ut ur landet om de inte har någonstans att ta vägen. Men jag tror inte det kommer vara något problem. Exempelvis har Somalia sagt att de vill att folk flyttar tillbaka. Förmodligen kan Somalia och övriga länder dra nytta av att de som flyttat hit flyttar tillbaka igen, för att hjälpa de länderna att utveckla sina egna samhällen.