• Anonym (Bortskämd??)

Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?

Hejsan!

Jag tror detta varit uppe i en tidigare tråd, men kan inte hitta den nu. Jag är nyss fyllda 19, och förra helgen råkade jag i diskussion kring vad vi fick i 18-årspresent. De flesta fick mellan 5000-10000 och blev helt chockade när jag berättade att jag fick drygt 400 000+bil och körkort. Mina föräldrar har varit relativt högavlönade, och har därför kunnat spara ihop dessa pengar till mig, vilket jag är oerhört tacksam över. Dessutom får jag 2000 kr i månaden av mamma så länge jag studerar.

Mina vänner blev nästan förbannade, kallade mig bortskämd snorunge osv. Jag vet att jag fick mycket pengar, men alltihopa (utom 5000 som jag tog direkt) är placerade och oanvända. Jag går inte i dyra kläder, kör en bil från 90-talets början, och talar aldrig om pengar. Ändå är de sura på mig nu och vill inte tala med mig.

Hur mycket fick du när du fyllde 18? Hur mycket gav du/ttänker du ge till ditt barn?

• Svar på tråden Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?
  • Lord Hans

Ingen aning vad man fick det är så länge sen. Däremot minns jag att föräldrarna betalade min hyra under min studietid. Eftersom jag kommer från en akademisk familj bosatt på en arbetarort (på den tiden, inte så mycket mer idag) så fick jag lära mig att det var smart att aldrig prata pengar med mina kompisar eftersom det garanterat skapar problem.

Har ett sparkonto åt sonen, som troligtvis kommer att handla om liknande summor som ts när han e 18, men aldrig att jag kommer att ge allt det åt honom på hans 18års dag. Jag hittar nog på nått annat, investerar i en lägenhet eller något. Att ge en 18åring 400000 är som att ge en apa ett maskingevär, dina föräldrar kan inte vara på riktigt ts.

• Sweet Sofia

Fick pengar vid 25 istället för 18. Och då mycket pengar, mer än ts.

Kommer inte ge några pengar till mina barn vid 18, de får vackert vänta tills de är 25.

• KCL

Jag fick ingenting. 

Mina barn kommer få körkortet betalt och hjälp med bil. Sedan kommer de få pengar när de blir 25 år.

• Anonym (Korv)

Jag fick nog 2000. Mina föräldrar hade sparat ca 20000 till mig som de istället använde för att åka utomlands.

• Anonym (Nyrika fasoner)

Jag kommer från en mycket välbeställd familj och är uppväxt i en av Stockholms mest exklusiva förorter och jag fick ett pärlhalsband till minne av min 18-årsdag och mina vänner fick väl ungefär motsvarande förutom den nyrika flickan i klassen som fick en bil.

När min dotter fyller 18 - eller när jag anser att hon är mogen - kommer hon att få tillgång till sitt sparkapital. Under förutsättning att hon varken röker eller är tatuerad. Då blir det inga pengar alls!

• Tribute

Jag fick 1400 kronor som min farfar och hans fru sparat ihop till mig... det var vad de sparat genom att göra insättningar på födelsedagar/jul i stället för att ge presenter under hela mitt liv... Jävligt snålt egentligen, mina kusiner har fått BETYDLIGT mer och även fått födelsedagspresenter/julklappar, men samtidigt vet jag ju att det inte är deras skyldighet att ge sina barnbarn presenter.

Mina egna föräldrar var fattiga under min uppväxt och kunde inte spara till mig. Så det är den enda penningsumman jag någonsin fått, inga arv eller dylikt. Jag har jobbat sedan jag var 13 och bott hemifrån sedan jag var 16. Allt jag ägt och äger har jag köpt för egna pengar men det medför dessvärre att jag inte har bil, körkort och liknande för att jag alltid haft viktigare saker att lägga pengar på.

• Squalus

Jag fick 100kr i presentkort till biografen! Blev glad ändå :)

Tycker att folk överreagerar så satans när det handlar om presenter, tycker att man ska vara glad att folk ens tar sig tid att säga grattis nuförtiden.

• IsDimma

Jag fick 8000 kronor av mamma och pappa. Och en tusenlapp av min farmor.

Och dom där 8000 kronorna har jag fått varje jul och varje fördelardosa sen dess (jag fyller 30 i sommar). Men detta år är sista gången säger föräldrarna. Min pappa går i pension i höst och mamma hon slutar också jobba (dock inte tillräckligt gammal för att gå i pension än). Så nu säger dom (mycket riktigt) att dom inte kommer att ha råd med att hålla oss två barn med 16000 kronor vardera varje år.

• Fjäril kär

hmm....   snart 25 år sedan jag fyllde 18

av min bästa kompis fick jag en kaffemugg och ett skissblock - båda sakerna hade jag önskat mig så jag var jätteglad. 

av min pojkvän fick jag en förlovningsring värd 4.000 kr + sen svindyr middag på restaurang , han friade och jag svarade ja. 

tog sedan studenten, flyttade hemifrån  och gifte mig strax efteråt - samma år jag fyllde 18.  , så hela mitt år som 18-åring bestod av dyrare presenter.  
    vi fick bröllopet betalt trots att vi båda tillhörde arbetarklassen och jag är uppvuxen fattigt. 

Tog inte körkort förrän jag var 30 år och det betalade jag själv.

• Anonym (Quexet)
    Anonym (Quexet) skrev 2015-04-09 19:42:55 följande:

Vet faktiskt inte riktigt hur mycket jag fick i pengar (är ju så länge sen Flört) men har för mig att det var 10 000:- 

Vi har tyvärr ganska små marginaler får ut mellan 25-30 000 i månaden, bor i hus o har tre barn, men vi har precis börjat prata om hur vi ska göra o det lutar åt att vi tänkte något som
    15 år Moppe (runt 10 000
    18 år Körkort + första bil (runt 30 000 + tillgång till sitt sparkonto (10 000
    20 år 20 000:-
    25 år 25 000:-
    30 år 30 000:-
    o med det sparande vi har till barnen idag skulle det fungera. Men det är inget vi har spikat än.

Dom 10 000:- är då uppdelat på mamma o pappa, farmor o farfar och mormor o morfar. O jag var ÖVERLYCKLIG, det var jättemycket pengar för mig då. Glad
Svar på tråden Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?