• Anonym (Bortskämd??)

Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?

Hejsan!

Jag tror detta varit uppe i en tidigare tråd, men kan inte hitta den nu. Jag är nyss fyllda 19, och förra helgen råkade jag i diskussion kring vad vi fick i 18-årspresent. De flesta fick mellan 5000-10000 och blev helt chockade när jag berättade att jag fick drygt 400 000+bil och körkort. Mina föräldrar har varit relativt högavlönade, och har därför kunnat spara ihop dessa pengar till mig, vilket jag är oerhört tacksam över. Dessutom får jag 2000 kr i månaden av mamma så länge jag studerar.

Mina vänner blev nästan förbannade, kallade mig bortskämd snorunge osv. Jag vet att jag fick mycket pengar, men alltihopa (utom 5000 som jag tog direkt) är placerade och oanvända. Jag går inte i dyra kläder, kör en bil från 90-talets början, och talar aldrig om pengar. Ändå är de sura på mig nu och vill inte tala med mig.

Hur mycket fick du när du fyllde 18? Hur mycket gav du/ttänker du ge till ditt barn?

• Svar på tråden Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?
  • Lord Hans

Ingen aning vad man fick det är så länge sen. Däremot minns jag att föräldrarna betalade min hyra under min studietid. Eftersom jag kommer från en akademisk familj bosatt på en arbetarort (på den tiden, inte så mycket mer idag) så fick jag lära mig att det var smart att aldrig prata pengar med mina kompisar eftersom det garanterat skapar problem.

Har ett sparkonto åt sonen, som troligtvis kommer att handla om liknande summor som ts när han e 18, men aldrig att jag kommer att ge allt det åt honom på hans 18års dag. Jag hittar nog på nått annat, investerar i en lägenhet eller något. Att ge en 18åring 400000 är som att ge en apa ett maskingevär, dina föräldrar kan inte vara på riktigt ts.

• Sweet Sofia

Fick pengar vid 25 istället för 18. Och då mycket pengar, mer än ts.

Kommer inte ge några pengar till mina barn vid 18, de får vackert vänta tills de är 25.

• KCL

Jag fick ingenting.