• Anonym (Bortskämd??)

Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?

Hejsan!

Jag tror detta varit uppe i en tidigare tråd, men kan inte hitta den nu. Jag är nyss fyllda 19, och förra helgen råkade jag i diskussion kring vad vi fick i 18-årspresent. De flesta fick mellan 5000-10000 och blev helt chockade när jag berättade att jag fick drygt 400 000+bil och körkort. Mina föräldrar har varit relativt högavlönade, och har därför kunnat spara ihop dessa pengar till mig, vilket jag är oerhört tacksam över. Dessutom får jag 2000 kr i månaden av mamma så länge jag studerar.

Mina vänner blev nästan förbannade, kallade mig bortskämd snorunge osv. Jag vet att jag fick mycket pengar, men alltihopa (utom 5000 som jag tog direkt) är placerade och oanvända. Jag går inte i dyra kläder, kör en bil från 90-talets början, och talar aldrig om pengar. Ändå är de sura på mig nu och vill inte tala med mig.

Hur mycket fick du när du fyllde 18? Hur mycket gav du/ttänker du ge till ditt barn?

• Svar på tråden Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?
  • Anonym (du)
    Hugful80 skrev 2015-04-11 00:37:25 följande:
    Jag fick c:a 900.000 när jag fyllde 18 och med tanke på den utbildning jag skaffade mig och det arbete jag har så räknar jag med att ge minst det dubbla till var sitt av mina två barn.
    Oj. Jag tycker inte att det är rätt väg, men om du tjänar in dessa pengar så är det ju fritt fram. 
  • Anonym (riktBarn)

Min 13 åring kommer att ha över en miljon på banken när hon fyller 18 år, hon har en pappa som alltid har varit duktig på fonder m.m (haha jag vet inte riktigt vad det är han sysslar med) dessutom så har hon en ADHD diagnos och pappan hade fixat en jätte bra försäkring åt henne så bara på fen får hon 500 000 kr.

När han dör så kommer hon att ärva hur mycket som helst, jag vet inte riktigt hur mycket det är nu men det är över tre miljoner.

MEN jag vet inte om jag tycker att det är så super bra att hon får de pengarna när hon är så ung, jag bara håller tummar och tår och jobbar hårt för att hon ska få förstå pengarnas värde och inte slösa bort allt på en gång.

Hon pratar ofta om att hon vill köpa vill köpa en skjyst lägenhet när hon blir stor och det känns ju skönt att hon kommer att ha pengar till att göra det i och för sig.

Hon vet inte själv att hon kommer att få dessa pengar, det får bli en överraskning när hon fyller 18

• Anonym (tjej)

Jag fick 40.000 som jag köpte första bilen för :)

• Anonym (Knösus)
    Hugful80 skrev 2015-04-11 00:37:25 följande:

Jag fick c:a 900.000 när jag fyllde 18 och med tanke på den utbildning jag skaffade mig och det arbete jag har så räknar jag med att ge minst det dubbla till var sitt av mina två barn.

Wow nästan en mille. Hoppas du investerat väl...
  • Anonym (Present?)

Alltså, jag vet inte om jag ser pengar som man får tillgång till på 18-årsdagen som en present. Vanligen står ju då kontot i ens namn, och man vet om pengarna o.s.v. (Brukar ju komma kontobesked varje år, och börjar man sommarjobba innan 18 års ålder och ska deklarera så står ju räntan med på deklarationen o.s.v.) Jag hade det i alla fall så, fast på det kontot var det dock bara några tusenlappar - presentpengar genom åren.

Mins föräldrar prioriterade annat än sparande till oss barn, vi uppmanades dock spara själva och det var ett villkor för att få tillgång till barnbidraget. Vi sparade själva ihop till våra körkort.

Jag och min man räknar med att ha bättre ekonomiska förutsättningar, men vi sparar inget till våra barn. Vi kommer hjälpa dem utifrån våra förutsättningar, en tanke är att betala av CSN-lån åt dem efter avslutad utbildning. Kanske även hjälpa till med bostadsrätt där de vill studera...

• Anonym (grabb 19)

Jag fick en halv elgitarr betald och nå bira å så. Helt ok enligt mig.

• Anonym (Avis.)

Jag fick stryk och smörgåstårta :/

• Butterscotch
    Anonym (Present?) skrev 2015-04-11 13:07:06 följande:

Alltså, jag vet inte om jag ser pengar som man får tillgång till på 18-årsdagen som en present. Vanligen står ju då kontot i ens namn, och man vet om pengarna o.s.v.

Pengarna är ju hur som helst en gåva från någon. Vore det en present om pengarna satt på ett konto i föräldrarnas namn, och överfördes på 18-årsdagen? Beloppet och det faktum att man själv inte sparat ihop pengarna är ju detsamma.
  • Regndamen

Inget alls. Däremot har min far genom åren handlat ganska mycket till mig. Han köpte en lägenhet bland annat.

• Anonym (Pengar är känsligt)

Ge dina kompisar några månader så kommer nog avundsjukan lägga sig.

Den typen av reaktioner är orsaken till att man ska vara väldigt försiktig med att prata om hur mycket pengar man har och får. Pengar är ett känsligt ämne och det är när någon i ens närhet plötsligt får en stor summa som man märker hur man själv reagerar.

Min närmsta vän fick ett arv på 1 milj när vi var 19 och jag blev väldigt avundsjuk på henne för det. Jag trodde inte det om mig själv och jag försökte verkligen att inte visa hur det skar i mitt hjärta. Hon hade ju samtidigt förlorat någon hon älskade. Vi hade båda precis flyttat hemifrån och börjat plugga så ekonomin var ju väldigt ansträngd. Hon behövde ju aldrig ta studielån efter det och kunde köpa en fin lägenhet (medan jag fick vänta med att köpa nåt tills jag fått mitt första fasta jobb 10 år senare). Men nu 15 år senare så är jag bara glad och tacksam för hennes skull och känner ingen avundsjuka alls! Det är bara att acceptera att alla har olika förutsättningar och att alla får kämpa utifrån sin nivå.

• Anonym (Mackan)
    Anonym (Avis.) skrev 2015-04-12 02:38:36 följande:

Jag fick stryk och smörgåstårta :/

Varför stryk? Av vem? Och hur?
  • ja88

Inte ett jota från min fattiga mor.

En chokladask med bästföredatum tre år tidigare, av min förmögna far.

Är inte en fråga jag har funderat mycket över än när det gäller våra barn faktiskt, äldsta är bara 4 år.

• schober

Min mor la in pengar i fonder, så jag fick ca 10.000:- när jag fyllde 18 och de köpte stor del av möblemanget när jag flyttade hemifrån - vilket var oerhört generöst tycker jag.

Min fästman och jag har förhoppningar på att spara stora delar av våra framtida barns barnbidrag till barnen, och vi vill gärna att de minst får ut ca 50.000:- var när de fyller 18 - men det är svårt att veta eftersom livet kan ta många vägar.

• blondelius

Fick en fond som mina föräldrar sparat sen jag föddes. Ca 20.000:- använde dem nu 3 år senare när jag flyttat hemifrån. Plus att dom betalade mitt körkort. Evigt tacksam.

• Anonym (Mjo)

Fick 1000kr att handla kläder för.

• Anonym (Mjo)
    Anonym (Mjo) skrev 2015-04-14 19:15:28 följande:

Fick 1000kr att handla kläder för.

Mina barn kommer få ett körkort när de fyller 18. Om de kommer får pengar är svårt att såga då det är många år kvar tills de blir 18:)
Svar på tråden Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?