• Anonym (Bortskämd??)

Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?

Hejsan!

Jag tror detta varit uppe i en tidigare tråd, men kan inte hitta den nu. Jag är nyss fyllda 19, och förra helgen råkade jag i diskussion kring vad vi fick i 18-årspresent. De flesta fick mellan 5000-10000 och blev helt chockade när jag berättade att jag fick drygt 400 000+bil och körkort. Mina föräldrar har varit relativt högavlönade, och har därför kunnat spara ihop dessa pengar till mig, vilket jag är oerhört tacksam över. Dessutom får jag 2000 kr i månaden av mamma så länge jag studerar.

Mina vänner blev nästan förbannade, kallade mig bortskämd snorunge osv. Jag vet att jag fick mycket pengar, men alltihopa (utom 5000 som jag tog direkt) är placerade och oanvända. Jag går inte i dyra kläder, kör en bil från 90-talets början, och talar aldrig om pengar. Ändå är de sura på mig nu och vill inte tala med mig.

Hur mycket fick du när du fyllde 18? Hur mycket gav du/ttänker du ge till ditt barn?

• Svar på tråden Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?
  • Anonym (du)
    Hugful80 skrev 2015-04-11 00:37:25 följande:
    Jag fick c:a 900.000 när jag fyllde 18 och med tanke på den utbildning jag skaffade mig och det arbete jag har så räknar jag med att ge minst det dubbla till var sitt av mina två barn.
    Oj. Jag tycker inte att det är rätt väg, men om du tjänar in dessa pengar så är det ju fritt fram. 
  • Anonym (riktBarn)

Min 13 åring kommer att ha över en miljon på banken när hon fyller 18 år, hon har en pappa som alltid har varit duktig på fonder m.m (haha jag vet inte riktigt vad det är han sysslar med) dessutom så har hon en ADHD diagnos och pappan hade fixat en jätte bra försäkring åt henne så bara på fen får hon 500 000 kr.

När han dör så kommer hon att ärva hur mycket som helst, jag vet inte riktigt hur mycket det är nu men det är över tre miljoner.