• Anonym (Bortskämd??)

Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?

Hejsan!

Jag tror detta varit uppe i en tidigare tråd, men kan inte hitta den nu. Jag är nyss fyllda 19, och förra helgen råkade jag i diskussion kring vad vi fick i 18-årspresent. De flesta fick mellan 5000-10000 och blev helt chockade när jag berättade att jag fick drygt 400 000+bil och körkort. Mina föräldrar har varit relativt högavlönade, och har därför kunnat spara ihop dessa pengar till mig, vilket jag är oerhört tacksam över. Dessutom får jag 2000 kr i månaden av mamma så länge jag studerar.

Mina vänner blev nästan förbannade, kallade mig bortskämd snorunge osv. Jag vet att jag fick mycket pengar, men alltihopa (utom 5000 som jag tog direkt) är placerade och oanvända. Jag går inte i dyra kläder, kör en bil från 90-talets början, och talar aldrig om pengar. Ändå är de sura på mig nu och vill inte tala med mig.

Hur mycket fick du när du fyllde 18? Hur mycket gav du/ttänker du ge till ditt barn?

• Svar på tråden Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?
  • Kyrkby
    Anonym (Den som spar han har...) skrev 2015-04-10 06:51:41 följande:

Jag fick 120 000:- när jag fyllde 18 men det var 25 år sedan. Mina föräldrar var absolut inte höginkomsttagare men hade sparat barnbidragen. Pengarna använde jag till studier och lägenhetsköp.

Nu har jag egna barn (8 och 3 år) och deras barnbidrag sätts i kapitalfonder. Saldot för 8-åringen är redan över 130 000:- så när hen fyller 18 lär det vara en ganska bra summa pengar.

Har man möjlighet så är det väl ett bra sätt att använda pengarna till. Alternativet hade ju förstås varit att köpa mer kläder o leksaker just nu till dem men de har så de klarar sig och lite till.

Hoppas att du delar med dig av barnets pengar till bättre behövande !   Solig
  • Kyrkby

Jag fick 120 000:- när jag fyllde 18 men det var 25 år sedan. Mina föräldrar var absolut inte höginkomsttagare men hade sparat barnbidragen. Pengarna använde jag till studier och lägenhetsköp.

Nu har jag egna barn (8 och 3 år) och deras barnbidrag sätts i kapitalfonder. Saldot för 8-åringen är redan över 130 000:- så när hen fyller 18 lär det vara en ganska bra summa pengar.

Har man möjlighet så är det väl ett bra sätt att använda pengarna till. Alternativet hade ju förstås varit att köpa mer kläder o leksaker just nu till dem men de har så de klarar sig och lite till.

• Kyrkby

• Kyrkby

• Kyrkby

• Butterscotch

Jag fick mitt körkort i present när jag fyllde 18. Hade övningskört mycket så det kostade inte så mycket men var värt massor eftersom vi bodde i en liten håla så körkort = frihet.

Vi sparar till våra barn, främst för att ge dem en möjlighet att komma in på bostadsmarknaden. Sparandet står inte i deras namn så exakt när de får tillgång till pengarna får vi se. Vid behov helt enkelt.

Någon skrev att h*n fått vara med och förvalta pengar från 12 års ålder. Det var en bra idé tycker jag, så får barnen tidigt lära sig om ekonomi. Den idén kanske jag tar efter.

• Anonym (Lovle)

Minns inte vad jag fick i födelsdagspresent när jag fyllde 18, men det var inga pengar iaf. 

Dock har jag efter det fått både bröllop, bil, körkort och hjälp att inhandla min första lägenhet. 

Vi kommer inte ge våra barn några pengar, speciellt inte när dom fyller 18, men givetvis kommer vi hjälpa med tex kontantinsats och körkort.

• Anonym (Bortskämd??)
    Anonym (Löjligt) skrev 2015-04-10 04:01:50 följande:

Måste vara jobbigt att umgås dagligen med folk som är sura på dig och inte vill prata med dig.

Från trådstarten: "Ändå är de sura på mig nu och vill inte tala med mig."

Vi går i samma klass så jag träffar de dagligen. Men jag tror säkert du förstod vad jag menade, vi har umgåtts väldigt intensivt sedan vi började högstadiet. Vi har inte pratartså mycket senaste veckan, men vår vänskap är förhoppningsvis inte över.
  • Anonym (Bortskämd??)
    Anonym (Löjligt) skrev 2015-04-10 03:25:51 följande:

Jag har lite svårt att tro på sådana här trådar, särskilt när summan är som i den här trådstarten. 400 000:- räcker inte långt i dagens läge, men det låter säkert jättemycket för den som ska dra till med en, i sitt tycke, saftig summa. Någon miljon eller så, det är en rejäl summa. Men jag kallar ingen lögnare eller "troll", det är bara en reflektion...

Vilken löjlig summa du fick förresten. Vem fan ger en unge på 18 så mycket pengar? Hjärnan är inte färdigutvecklad förrän man är runt 25, man har uselt konsekvenstänkande och risken att pengarna festas upp är påtaglig. Körkort och bil dessutom, det är ju idiotiskt! Vi har inte möjlighet att spara ihop några stora summor till våra barn, inte heller till körkort och bil, och hade vi möjlighet att ge dem det skulle vi ändå inte göra det. Skulle aldrig falla oss in. Mina och min mans pengar är våra som vi har jobbat och gnetat ihop, det är inte våra barns.

Det vet de om, och de är inte sura för det. Det är vad de säger i alla fall, och skull jag ha så hagalna ungar att de förväntade sig sånt skulle jag bli djupt besviken på dem. De får lite pengar av mormor & morfar + farmor & farfar och övrig släkt, sedan får de jobba och spara själva. Det gjorde jag och mina syskon, det gjorde min man och hans syskon och det gjorde våra föräldrar. Ungdomar bör lära sig att de inte kan få allt utan att de måste jobba själva.

400 000 är inte tillräckligt mycket för att vara ekonomiskt oberoende, det är jag fullt medveten om. Men det är tillräckligt mycket för att jag ska vara enormt glad och tacksam.

Först säger du att 400 000 inte alls är mycket, sedan att jag fick en löjligt hög summa. Jag förstår vad du menar, men onödigt av dig att antyda att jag ljuger.

Mina föräldrar vet att jag är ansvarsfull, och skulle aldrig festa upp pengarna, som jag sa är de i princip orörda och ligger nu säkert placerade tills den dag jag behöver dem.

Ja, så resonerar du, att du inte skulle hjälpa dina barn även om du kunde. Så tänkte inte mina föräldrar, tur att vi alla är olika. :)
  • Anonym (Bortskämd??)
    Anonym (Siri) skrev 2015-04-10 07:05:51 följande:

Man ska inte prata om pengar på det sättet med sina vänner. Du hade kunnat vara ärlig utan att berätta om alla presenter du fick, hade ju räckt att säga vilka grejor du fick när du fyllde. Pengar hade ni väl ändå inte tänkt ge er kompis, så "pengar" från din födelsedag gav er ju ändå inga ideer att spinna vidare på för en present till er vän.

Rätt klumpigt av dig faktiskt och ja i sammanhanget skryt eftersom det inte var vad vännerna efterfrågade. Man måste ju se frågor i sitt sammanhang för att förstå dem helt.

Jaa. Med facit i hand kanske jag skulle ha svarat annorlunda. Men jag fick inga grejer alls heller, eller ja, bilen då förstås. Men egentligen fick jag 5000 kr som skulle gå till en bil, och då hittade jag min röda lilla rishög :) Men jag anser ändå att jag ska kunna berätta en sådan sak för mina bästa vänner, utan att det ska anses som skryt.. Menmen jag vet ju nu att jag aldrig ska nämna det för dem igen.
Svar på tråden Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?