Anonym (Löjligt) skrev 2015-04-10 03:25:51 följande:
Jag har lite svårt att tro på sådana här trådar, särskilt när summan är som i den här trådstarten. 400 000:- räcker inte långt i dagens läge, men det låter säkert jättemycket för den som ska dra till med en, i sitt tycke, saftig summa. Någon miljon eller så, det är en rejäl summa. Men jag kallar ingen lögnare eller "troll", det är bara en reflektion...
Vilken löjlig summa du fick förresten. Vem fan ger en unge på 18 så mycket pengar? Hjärnan är inte färdigutvecklad förrän man är runt 25, man har uselt konsekvenstänkande och risken att pengarna festas upp är påtaglig. Körkort och bil dessutom, det är ju idiotiskt! Vi har inte möjlighet att spara ihop några stora summor till våra barn, inte heller till körkort och bil, och hade vi möjlighet att ge dem det skulle vi ändå inte göra det. Skulle aldrig falla oss in. Mina och min mans pengar är våra som vi har jobbat och gnetat ihop, det är inte våra barns.
Det vet de om, och de är inte sura för det. Det är vad de säger i alla fall, och skull jag ha så hagalna ungar att de förväntade sig sånt skulle jag bli djupt besviken på dem. De får lite pengar av mormor & morfar + farmor & farfar och övrig släkt, sedan får de jobba och spara själva. Det gjorde jag och mina syskon, det gjorde min man och hans syskon och det gjorde våra föräldrar. Ungdomar bör lära sig att de inte kan få allt utan att de måste jobba själva.
400 000 är inte tillräckligt mycket för att vara ekonomiskt oberoende, det är jag fullt medveten om. Men det är tillräckligt mycket för att jag ska vara enormt glad och tacksam.
Först säger du att 400 000 inte alls är mycket, sedan att jag fick en löjligt hög summa. Jag förstår vad du menar, men onödigt av dig att antyda att jag ljuger.
Mina föräldrar vet att jag är ansvarsfull, och skulle aldrig festa upp pengarna, som jag sa är de i princip orörda och ligger nu säkert placerade tills den dag jag behöver dem.
Ja, så resonerar du, att du inte skulle hjälpa dina barn även om du kunde. Så tänkte inte mina föräldrar, tur att vi alla är olika. :)