• Anonym (Bortskämd??)

Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?

Hejsan!

Jag tror detta varit uppe i en tidigare tråd, men kan inte hitta den nu. Jag är nyss fyllda 19, och förra helgen råkade jag i diskussion kring vad vi fick i 18-årspresent. De flesta fick mellan 5000-10000 och blev helt chockade när jag berättade att jag fick drygt 400 000+bil och körkort. Mina föräldrar har varit relativt högavlönade, och har därför kunnat spara ihop dessa pengar till mig, vilket jag är oerhört tacksam över. Dessutom får jag 2000 kr i månaden av mamma så länge jag studerar.

Mina vänner blev nästan förbannade, kallade mig bortskämd snorunge osv. Jag vet att jag fick mycket pengar, men alltihopa (utom 5000 som jag tog direkt) är placerade och oanvända. Jag går inte i dyra kläder, kör en bil från 90-talets början, och talar aldrig om pengar. Ändå är de sura på mig nu och vill inte tala med mig.

Hur mycket fick du när du fyllde 18? Hur mycket gav du/ttänker du ge till ditt barn?

• Svar på tråden Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?
  • Kyrkby
    Anonym (Den som spar han har...) skrev 2015-04-10 06:51:41 följande:

Jag fick 120 000:- när jag fyllde 18 men det var 25 år sedan. Mina föräldrar var absolut inte höginkomsttagare men hade sparat barnbidragen. Pengarna använde jag till studier och lägenhetsköp.

Nu har jag egna barn (8 och 3 år) och deras barnbidrag sätts i kapitalfonder. Saldot för 8-åringen är redan över 130 000:- så när hen fyller 18 lär det vara en ganska bra summa pengar.

Har man möjlighet så är det väl ett bra sätt att använda pengarna till. Alternativet hade ju förstås varit att köpa mer kläder o leksaker just nu till dem men de har så de klarar sig och lite till.

Hoppas att du delar med dig av barnets pengar till bättre behövande !   Solig
  • Kyrkby

Jag fick 120 000:- när jag fyllde 18 men det var 25 år sedan. Mina föräldrar var absolut inte höginkomsttagare men hade sparat barnbidragen. Pengarna använde jag till studier och lägenhetsköp.